پشت صحنهچه‌طور بازی کنیم؟

گاد آف وار : خدای جنگ‌، خدای بازی‌های جهان (God of War)

گاد آف وار فقط اسم یک بازی نیست، هرکسی که دوره کودکی و نوجوانی خودش رو با کنسول بازی سپری کرده باشه، براش معنی خاطره، احترام، لبخند و تامل رو می‌ده! شنیدن اسم کریتوس (Kratos) یعنی تجربه اینکه خودتو به عنوان خدای خودساخته تصور کنی!
اگر شما کریتوس یا همون گاد آف وار رو نمی‌شناسین واقعا خیلی شرایط بد و سختی رو از نظر ما دارین تحمل می‌کنین ول از اونجایی که قرار برای پلی استیشن ۵ (Playstation 5) نسخه جدید این بازی هم عرضه بشه، تصمیم گرفتیم در موردش براتون بنویسیم تا بتونین باهاش بیشتر آشنا بشین و بدونین اصلا چطور شده که خدای جنگ شده کریتوس!

بازی گاد آف وار تصویری از کریتوس (Kratos)
بازی گاد آف وار تصویری از کریتوس (Kratos)

گاد آف وار، بهترینِ بهترین‌ها

بازی God Of War 1 بین همه بازی‌های تراز اولی که برای پلی استیشن دو (Playstation 2) عرضه می‌شد، به گیمر‌های جهان معرفی شد. کنسولی که توی جهان پرفروش ترین بود و البته پر بازی‌ترین هم بود. درحالی که فقط یک جی تی ای ۵ برای سه نسل پلی استیشن ۳و ۴ و۵ معرفی شده، یه زمانی بود که در واقع رونسانس صنعت گیم بود و پلی استیشن دو به تنهایی ۳ نسخه متفاوت جی تی ای داشت!
اما با وجود این ‌همه بازی فوق‌العاده یک بازی باز‌هم درخشش کور کننده‌ای از خودش ساطع می‌کرد و چشم همه رو به سمت خودش جذب می‌کرد!

شاید براتون سوال شده باشه مگه بازی گاد آف وار (God Of War) چی داشته که انقدر فرق می‌کرده؟ جواب اینه که خیلی چیزا داشتنه. از گرافیک بی‌نظیر در زمان خودش گرفته که یک سر و گردن بالاتر از بقیه بود، تا همگن‌سازی کات سین‌های (Cut Scene) بازی با گیم‌پلی بازی و البته داستان و گیم‌پلی بی‌نظیر.

سازندگان بازی‌های بزرگ باید از عنوان Elden Ring درس‌هایی بیاموزند
بخوانید

گرافیک بازی

گرافیک گاد آف وار که در سال ۲۰۰۵ یعنی ۱۶ سال پیش به بازار اومده حتی با خیلی از بازی‌های الان هم قابل رقابته! جزییات بی نظیری توی گرافیک بازی وجود داره که همه اون‌ها حتی به داستان بازی هم ربط پیدا می‌کنه!

از طراحی خود شخصیت کریتوس (Kratos) که در واقع قهرمان و شخصیت اصلی بازی‌ باشه تا تک تک دشمنان جزییات ویژه‌‌ای رو توشون می‌شه دید!

برای مثال شخصیت کریتوس با وجود قدرت گرافیکی که در سال ۲۰۰۵ وجود داشت و نسبت به الان خیلی محدود‌ بوده، چهره‌ای کاملا خشن داشته که با عقبه داستانیش کاملا سینکه! خطوط قرمز روی پوست بیش از اندازه سفیدش که در ادامه داستان بازی متوجه می‌شیم که همینم داستان خاص خودشو داره!
تمامی این نکات ولی از اول بازی کاملا به چشم ‌میاد و برای گیمری که دقتش بالا باشه از ثانیه اول سوال می‌سازه!

البته از محیط‌ سازی‌های بی‌نظیر بازی و تنوع دشمنان اصلا نمیشه گذشت که واقعا باعث می‌شه هیجان بازی چند برابر بشه و گیمر خودش رو توی فضای یونان باستان و جنگ تصور کنه!

کریتوس در حال نبرد (Kratos in batlle)
کریتوس در حال نبرد (Kratos in batlle)

گیم‌پلی بازی

گیم‌پلی بازی رو میشه توی سبک اکشن پلتفرمر سه بعدی قرار داد، ولی به نظر من عنوان درست سبک گیم‌پلی بازی، سبک گاد آف وار هستش!

هیجان بی حدی که با لحظه نبرد با دشمنان به آدم دست میده، استفاده از قابلیت‌ها (Abilities) مختلفی که در طول بازی به‌دست میاد واقعا منحصر به فرد هستش! کریتوس فقط روی زمین نمیجنگه! اون روی تمامی دیوار‌هایی که مجبوره ازشون بالا بره و یا طناب‌هایی که برای رد شدن از دره‌ها ازش استفاده می‌کنه با دشمنانی مواجه می‌شه و با دشمنانش می‌تونه نبرد کنه!

همه اخبار بازی God of War Ragnarok
بخوانید

تنوع در نبرد بازی گاد آف وار

کریتوس (Kratos) فقط با شمشیر نمی‌جنگه و می‌تونه با استفاده از قدر‌ت‌های مختلفی که خدایان یونان باستان بهش اعطا کردن دشمنانش رو از پای دربیاره، از سر مدیوسا (Medusa) گرفته که می‌تونه دشمنان رو تبدیل به سنگ کنه، تا رعد زئوس (Zeus Lightning Bolt) که به سمت حریفانش پرتاب میشه!

تنوع دشمنانی که سر راهتون قرار می‌گیره واقعا زیاده و بعد از چندین ضربه که از کریتوس نوش جان می‌کنن بالای سرشون علامت «دایره» ظاهر می شه که به معنی اینه که نزدیکشون دکمه دایره رو بزنید کارشون تموم میشه! این نحوه اصطلاحا فینیش (Finish) کردن هم برای هر نوع دشمنی منحصر به فرده!

باس فایت‌های جذاب

یکی از عجایب این بازی نبرد با غول یا همون Boss Fight هستش که واقعا تکرار نشدنیه! بازی بعد از اینکه مدتی با غول بازی جنگیدید ازتون می‌خواد که با همون علامت دایره فینیشش کنید ولی توی باس فایتا جلوه‌های بصری بی‌نظیری هم همراه این‌کار هستن که تو هر قسمت از ضربه‌ی نهایی که دارید وارد می‌کنید بازی‌ ازتون میخواد یک دکمه ‌ای رو بزنید که اینطوری حس کشتن رو به گیمر منتقل کنه!

روش پیشرفت نوآورانه

توی این بازی کریتوس با کشتن دشمنانش و باز کردن جعبه‌ها هم گلوله‌های قرمز (Red Orbs) بدست میاره که با جمع کردن اون‌ها می‌تونین قابلیت‌ها و قدرت‌های کریتوس رو تقویت کنین و به قوی‌تر شدنش کمک کنین! درسته الان این نوع پیشرفت بازیکن (Character Progression) در اکثر بازی‌ها دیده میشه ولی در اون زمان این روش مرسوم نبود و گاد آف وار رو می‌شه از پیشتازان این مساله دونست.

پشت صحنه ساخت اساسین کرید | ماجرای سرآغاز قاتل‌های یوبی‌سافت
بخوانید
تصویری از کریتوس در بازی خدای جنگ ( God Of War )
تصویری از کریتوس در بازی خدای جنگ (God Of War)

داستان بازی

شروع بازی

داستان بازی به شکلی اعجاب انگیزی شروع می‌شه و ادامه پیدا می‌کنه. از همین اول بگم که ۱۶ سال از انتشار بازی گذشته و من قراره کل داستان گاد آف وار ۱ رو اینجا بگم پس اگر نگران اسپویلر (Spoiler) هستید این قسمت رو نخونید و یه سره برین لایک کنین :دی

بازی اجرا می‌شه و منوی بازی نمایش داده می‌شه، چهره کریتوس در کنار گزینه‌های انتخابی دیده می‌شه. شما وقتی که بازی رو شروع کنید، گزینه ها محو می‌شن و کریتوس شروع به صحبت می‌کنه! میگه که دنیا براش دیگه ارزشی نداره و اون کاملا نا امیده و دلیلی برای ادامه زندگیش نداره و می‌خواد خودش رو از پرتگاهی به سمت پایین پرت کنه… ولی داستان از اینجا شروع نمی‌شه و بر می‌گرده به مدتی قبل!

کریتوس کیست؟

کریتوس فرمانده اسپارتان (Sparta) بی رحم در یونان باستان بوده که به هیچ بشری رحم نمی‌کرده و زنان و کودکان زیادی رو بی‌گناه و برای منافع شخصیش کشته بوده، انقدر گناهانش سنگین بوده و انقدر خون ریخته بوده که شهره عام و خاص شده بوده!

تصویر آریس خدای جنگ یونان باستان (Ares-God of war)
تصویر آریس خدای جنگ یونان باستان (Ares-God of war)

خدای جنگ کیست؟

آریس (Ares) که پسر زئوس (Zeus) و به عنوان خدای جنگ (God Of War) شناخته می‌شه بر علیه سایر خدایان و حتی پدر خودش بر می‌خیزه و تلاش می‌کنه که آتن که میعاد‌گاه خدایان هستش رو نابود کنه! و سعی داره بعد از آتن به الیمپوس (Olympus) که خدایان در افسانه‌های یونانی در اونجا زندگی می‌کنن، حمله کنه و اونجارو هم مال خودش کنه!

هیچ یک از خدایان هم توان مقابله با آریس رو ندارن و چون آریس هم یک خداست باید حتما یک انسان فانی اون رو شکست بده.

بهترین بازی های آفلاین کدام‌اند؟ | فهرست بهترین بازی‌های Offline
بخوانید

کریتوس در زمان‌هایی که در جنگ بوده یک بار اسیر آریس (Ares) شده بوده و آریس از خونش گذشته و اون رو تحت فرمان خودش در آورده بوده و دلیل خیلی از جنایت‌های کریتوس بوده! ولی کریتوس به خاطر گناهان بی اندازش همیشه دچار عذاب وجدان شده و خواب‌های پریشون می‌دیده!

چرا کریتوس به نبرد خدای جنگ رفت؟

آتینا (Athena) که خدای شهر یونان در افسانه‌های باستان هستش از موضوع حال پریشون کریتوس باخبر می‌شه و سراغ اون میره‌ و ازش می‌خواد که هر چه سریع تر آتن رو از دست آریس نجات بده و بهش وعده بخشوده شدن گناهانش رو می‌ده!

آتنا به کریتوس می‌گه:

برای شکست آریس باید یک انسان فانی اون رو شکست بده و تو برای این‌کار مناسبی ولی قدرت کافی برای اینکار رو نداری. تو باید به صندوقچه پاندورا (Pandora Box) که هزاران سال در یک معبد مخفی شده و نفرین شدست دست پیدا کنی تا بتونی قدرت کافی رو برای شکست دادن آریس بدست بیاری. ولی بدان و آگاه باش که از هزاران نفری که تاحالا تلاش کردن صندوق پاندورا رو بدست بیاران، تاحالا هیچکس زنده بر نگشته!

کریتوس این پیشنهاد رو قبول می کنه به سمت معبدی که صندوق پاندورا در اون هست حرکت می‌کنه و در مسیر نیروهای اهریمنی تحت فرمان آریس هم بهش حمله می‌کنن اما سایر خدایان در مسیرش قرار می‌گیرن و هرکدوم بهش قدرت ویژه ای رو هدیه می‌کنن و از این طریق اون رو یاری می‌کنن!

استفاده از قدرت اعطایی پوسایدون (Poseidon)  در بازی
استفاده از قدرت اعطایی پوسایدون (Poseidon) در بازی

قدرت‌های کریتوس

اول از همه پوسایدون (Poseidon) خدای آب‌ها به کریتوس قدرت رعد برق زدن به حریفانش رو می‌ده که به وسیله اون کریتوس دشمنانی که نزدیکش هستن رو همزمان نابود می‌کنه!

مبارزات God of War Ragnarok خشن‌تر از نسخه قبل هستند
بخوانید


بعد از اون هم خدایان دیگه بهش سر مدیوسا (Medusa’s Head) برای سنگ کردن حریفانش و بعد برق زئوس (Zeus Lightning Bolt) برای پرتاب به سمت حریفان و نابود کردنشون، بعد هم ارواح هادس (Hades) رو به کریتوس می‌دن که می‌تونه این ارواح رو به سمت دشمنان بفرسته تا اون‌ها رو از پای در بیارن!

اسارت همسر و دختر کریتوس

وقتی آریس از حمله کریتوس بهش باخبر میشه اون رو خائن و قدر نشناس می‌دونه و همسر و فرزند کریتوس رو به اسارت می‌گیره. کریتوس که به شدت عاشق همسرش هست با انگیزه‌ای چند برابر به سمت صندوق پاندورا میره.

کریتوس در طول مسیر به گورکنی برمی‌خوره که به کریتوس میگه:

مواظب باش خیلی زود نمیری ای انسان فانی، من تازه کارم رو شروع کردم و باید قبل از مرگ تو قبرت رو آماده کنم!

نمایی از کریتوس در بازی گاد آف وار (Kratos in God of War)
نمایی از کریتوس در بازی گاد آف وار (Kratos in God of War)

کریتوس بهش بی توجهی کرده و مسیر خودش رو ادامه میده و گور کن به کندن قبر ادامه می‌ده اما این بار با پیرزنی روبه رو میشه که گذشته‌ها رو به یاد کریتوس میاره! زمانی که در جنگ انقدر مردم بی‌گناه رو کشته بود که خاکستر اون‌ها رنگ سفیدی به تنش زده بود و خونی که ریخته بود بر روی صورتش خطوط قرمزی رو کشیده بود!

این مسائل هم به کریتوس انگیزه میده تا برای پاک شدن گناهانش تلاش بیشتری رو به کار ببنده.

کشته شدن کریتوس

بلاخره با مشکلات زیاد و در مسیری طولانی با از پیش رو برداشتن هزاران دشمن بلاخره خودش رو به جعبه پاندورا میرسونه و اون رو به سمت آریس می‌کشه تا بتونه با باز کردنش نیرویی به دست بیاره که خدای جنگ رو شکست بده!

پشت صحنه ساخت بازی Warcraft | ماجرای سرآغاز دنیایی پهناور
بخوانید

اما آریس در همون ابتدایی که با کریتوس چشم تو چشم میشه شمشیرش رو به سمت اون پرت میکنه و کریتوس رو می‌کشه!

کریتوسی که حالا مرده به اعماق جهنم در حال سقوطه و در مسیر به خودش میاد که نباید به این آسونی تسلیم بشه و یکباره با چسبیدن به یکی از دیواره‌ها که پیرمردی بهش آویزون شده و با پایین انداختن اون، خودش رو از مسیری که سقوط کرده بود بالا می‌کشه، انقدر بالا می‌کشه که دوباره به روزنه ای به سمت روی زمین می‌بینه!

بازگشت به جهان زنده‌ها

خودش رو به اون روزنه می‌رسونه و وقتی بیرون میاد با همون گورکن که قبل‌تر باهاش دیدار کرده بود روبه‌رو می‌شه و گور کن بهش میگه:

آفرین کریتوس به موقع مردی، تازه کارم رو تموم کرده بودم و اگر زودتر می‌مردی قبرت آماده نبود!

کریتوس ازش سوال می‌پرسه که تو که هستی که اینطوری می‌تونی قبر من رو از پیش بکنی که گورکن بهش پاسخ می‌ده همه چیز از طرف خدایان پیش‌بینی می‌شه و اینکارا برای نجات دادن تخت فرمانروایی یعنی الیمپوس (Olympus) هستش!

نبرد کریتوس و آریس (Kratos VS Ares)
نبرد کریتوس و آریس (Kratos VS Ares)

نبرد با خدای جنگ

کریتوس که حالا به دنیای زنده‌ها برگشته دوباره به سراغ آریس میره تا اون رو شکست بده!
وقتی که به خدای جنگ یا همون اریس می‌رسه، می‌بینه که پاندورا باکس که نسبت به اندازه آریس مثل جاسوییچی کوچیکه رو دستش گرفته و داره برای سایر خدایان خط و نشون میکشه که الان دیگه حتی من صندوق پاندورا رو دارم و از همتون قوی ترم و کارتون ساختست!

کریتوس تبرش رو به سمت زنجیری که صندوق پاندورا ازش توی دستان آریس آویزان بوده پرت می‌کنه و صندوق رها شده و روی زمین می‌افته!

پشت صحنه ساخت ایپکس لجندز : ظهور یک پدیده
بخوانید

کریتوس هم صندوق رو باز می‌کنه و قدرتی به اندازه خدایان پیدا می‌کنه و انقدر بزرگ می‌شه که هم اندازه خدای جنگ یعنی آریس می‌شه و مبارزه بین این دو شروع می‌شه!

بهای زنده شدن کریتوس!

کریتوس و خدای جنگ با هم نبرد می‌کنن و کریتوس پیروز می‌شه و میره تا همسرش رو نجات بده ولی آریس باز هم به سراغ اون میاد و میگه تو منو شکست دادی ولی برای اینکه تو از مرگ برگشتی باید یک چیز مهمت رو فدا کنی!

پس شمشیری رو به سمت همسر و دخنر کریتوس پرتاب می‌کنه و اون‌ها رو میکشه و آریس هم کاملا نابود میشه!

کریتوس که حالا همسر و عشقش رو از دست داده به سمت یک دره حرکت می‌کنه تا خودش رو به پایین پرتاب کنه و خودکشی کنه. دقیقا صحنه ای که در شروع بازی دیده بودیم!

اما درست لحظه‌ای که خودش رو می‌خواد پرت کنه آتینا (Athena) به سراغش میاد و میگه:

تو خدای جنگ رو شکست دادی و گناهانت طبق قولی که بهت داده بودیم توسط خدایان بخشیده شده ولی نجات تو از کابوس‌ها و عذاب وجدانت حتی از قدرت خدایان هم خارجه! ولی تو نباید نا امید باشی! حالا دیگه آریس نابود شده و در الیمپوس (Olympus) تاج و تختی که برای اون بوده خالی شده، از تو دعوت می‌کنیم که روی این تاج و تخت بنشینی و از این پس تو خدای جنگ باشی!

کریتوس هم این پیشنهاد رو می‌پذیره و بر تختی که در میان مجسمه دشمنانی که شکست داده بود قرار داشت، جلوس می‌کنه و از این پس به عنوان خدای جنگ شناخته می‌شه! واین طور بازی گاد آف وار یک تموم میشه!

پشت صحنه ساخت دوتا 2 | ماجرای خلق گیمی سخت‌تر از شطرنج!
بخوانید

مدت زمان بازی

بازی God of War از ابتدا تا انتهای بازی با توجه به انتخاب سختی بازی و همچنین مهارت شما به صورت پشت سرهم از بین ۳ و نیم ساعت تا ۷ ساعت متغیره ولی معمولا کسایی که یکبار بازی کنن بلافصله دوباره از ابتدا شروع به بازی می‌کنن!

کریتوس در فورتنایت (Fortnite)

اسکین کریتوس در فورتنایت (Kratos in Fortnite)
اسکین کریتوس در فورتنایت (Kratos in Fortnite)

در پاییز ۲۰۲۰ شرکت اپیک گیمز تصمیم گرفت که اسطوره‌های سایر بازی‌ها رو به فورتنایت بیاره و اسکین شخصیت‌های محبوب بازی‌ها رو به فروش برسونه. روی همین حساب اسکین کریتوس رو با اسم و قیافه خودش ساختن و فروختن!

اینکار با ناراحتی طرفداران کریتوس رو به رو شد، چون اون‌ها معتقد بودن که رقصیدن لوس کریتوس تو بازی فورتنایت داره به اعتبار و هویت این شخصیت بزرگ صدمه می‌زنه!

اگر باز هم از این مطالب دوست دارید حتما اطلاع بدین تا قصه نسخه‌های بعدی بازی هم براتون بنویسم!

همراه لیویتو برای مطالب جذاب بیشتر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محافظت شده توسط الگریتم کپچا *Captcha Plus loading...

دکمه بازگشت به بالا