اختصاصی لیویتواسلایدشوپشت صحنهپیشنهاد سردبیرچه‌طور بازی کنیم؟

پشت صحنه ساخت اساسین کرید | ماجرای سرآغاز قاتل‌های یوبی‌سافت

در صورتی که در قلعه‌ی مصیاف زندانی نشده باشید، قطعاً در طول این سال‌ها نام بلند آوازه‌ی مجموعه‌ی اساسین کرید به گوش‌تان خورده است. سری بازی‌های Assassin’s Creed به فرقه‌ی آدم‌کشان می‌پردازد که در خلال تاریخ با تمپلارها مبارزه کرده‌اند. این مجموعه در طول این سال‌ها ما را به قرون وسطی، رنسانس، عصر دزدان دریایی، انقلاب آمریکا، مصر باستان و دوره‌های تاریخی گوناگون برده است. با عرضه‌ی اساسین کرید در سال ۲۰۰۷ پنجره‌ای تاریخی روبه‌روی عاشقان هنر هشتم باز شد. با لیویتو همراه شوید تا سفری تاریخی را از دل این پنجره آغاز کنیم.

تغییرات اساسین کرید در طول این سال‌ها شگفت‌انگیز بوده است. انگار همین دیروز بود که با دزموند مایلز و ماشین عجیب انیموس آشنا شدیم. جالب است که یوبیسافت در مدت زمان کوتاهی توانست انبوهی از طرفداران را برای این مجموعه دست و پا کند. حال اساسین کرید از لحاظ محبوبیت با بزرگانی همچون سوپر ماریو، زلدا و رزیدنت اویل مقایسه می‌شود. دستیابی به این شهرت و جایگاه در این مدت زمان اندک (به نسبت سایر مجموعه‌ها) شگفت‌انگیز و باورنکردنی است. یوبیسافت این مهم را با عرضه‌ی مداوم بازی تحقق بخشید. آن‌ها معمولاً سالیانه یک و گاهاً ۲ بازی اصلی اساسین کرید عرضه می‌کردند. البته این روند از Syndicate به این سو کندتر شد.

پاتریس دزیله

ماجرای خلق اساسین کرید به جاه‌طلبی یک بازی‌ساز خلاق بازمی‌گردد. جایی که پاتریس دزیله ایده‌ی ریبوت Prince of Persia به ذهن‌اش خطور می‌کند. او ایده‌های جالبی دارد و خالق مجموعه Jordan Mechner به مونترال می‌آید تا ایده‌های وی را بررسی کند. پاتریس به جوردن یک سری ویدئوهای کوتاه نشان می‌دهد که در آن شخصیت Prince پارکور بازی می‌کند و به اهداف مختلف دست پیدا می‌کند. این ایده با استقبال مواجه می‌شود و جوردن سریع یک داستان برای Prince of Persia می‌نویسد. بازی جدید در دست ساخت قرار می‌گیرد و Prince of Persia: The Sands of Time خلق می‌شود.

پشت صحنه ساخت کلش او کلنز | ماجرای ساخت یک پدیده
بخوانید

موفقیت این بازی به قدری بالا بود که به سرعت مجوز ساخت دنباله برای آن صادر شد. حال همه‌ی بازی‌سازان سخت مشغول کار هستند ولی یوبیسافت خواب‌های جدیدی برای استعداد جوان خود یعنی پاتریس دزیله دارد. آن‌ها به وی اختیار تام می‌دهند تا دنباله‌ی Prince of Persia را برای کنسول‌های نسل بعد که در آن زمان پلی استیشن 3 و ایکس‌ باکس 360 بودند، بسازد.

پاتریس دزیله و جید ریموند

دزیله عاشق تاریخ است. او شروع می‌کند به تحقیق درباره‌ی خاورمیانه تا داستانی برای Prince of Persia جدید جور کند. آنجا بود که دزیله با فرقه‌ی حشاشین (اسماعیلیون) آشنا می‌شود. آن‌ها در قرن دوازده میلادی با ترور مقامات دشمنان خود را شکست می‌دادند و از اجماع آن‌ها جلوگیری می‌کردند. دزیله بهترین مکانیک‌های مجموعه‌ی شاهزاده‌ی پارسی را گرفت و با عناصر مخفی‌کاری اسپلینتر سل ترکیب کرد تا یک بازی جدید شکل دهد.

این بازی جدید تشکیل شده بود از قابلیت‌های آکروباتیک و ویژگی‌های مخفی‌کاری که در نوع خود منحصر به فرد بودند. ایده‌ی دزیله در بین مدیران شرکت بحث‌هایی به راه انداخت، اما آن‌ها به اندازه‌ای به او اعتماد داشتند که به بازی جدیدش چراغ سبز نشان دهند. آن‌ها حتی جید ریموند را نیز به کمک او فرستادند. جید (Jade Raymond) یک بازی‌ساز جوان و با استعداد بود که تخصص بالایی در خلق بازی‌های جهان‌باز داشت.

حال که تیم شکل گرفته بود، دزیله به سراغ عملی کردن ایده‌ی خود رفت و آموخته‌های خود از کتاب‌های تاریخی را پیاده‌سازی کرد. او برنامه داشت تا جای ممکن داستان بازی با واقعیت هم راستا باشد. آن‌ها قلعه‌ی مصیاف که مرکز فرقه‌ی قاتلین بود را شبیه‌سازی کردند و سپس به سراغ دمشق و بیت‌المقدس رفتند. نخستین اساسین الطایر بود که برنامه داشت ۹ هدف را ترور کند. این اهداف با ماجرای تاریخی و شخصیت‌های واقعی مرتبط بودند.

رتبه‌بندی بهترین بازی های شاهزاده پارسی | برترین‌های Prince of Persia
بخوانید

اساسین در برابر شاهزاده

ایده‌ی شکل گرفته به اندازه‌ی کافی جذاب بود که آینده‌ی مجموعه را تضمین کند. اما یوبیسافت پا را فراتر گذاشت. آن‌ها تصمیم گرفتند ارتباط با Prince of Persia را قطع کنند و ماجرا را به زمان حال گره بزنند. داستان زمان حال به یک گارسون معمولی به نام دزموند مایلز مربوط می‌شد که توسط شوالیه‌های تمپلار امروزی که در قالب صنایع ابسترگو فعالیت می‌کردند، ربوده شده است. آن‌ها دزموند که از نوادگان الطایر به شمار می‌رفت را مجبور کردند در دستگاه انیموس قرار بگیرد و خاطرات اجدادش را واکاوی کند.

در نهایت یوبیسافت این بازی جدید را تحت عنوان اساسین کرید (Assassin’s Creed) در نوامبر سال ۲۰۰۷ میلادی روانه‌ی بازار کرد. بازی جدید یک موفقیت تجاری شگفت‌انگیز بود و موفق به فروش ۹ میلیون نسخه‌ای شد. با این حال منتقدان چندان از بازی رضایت نداشتند.

بازی اساسین کرید فوق‌العاده بود اما ایراداتی نیز داشت. منتقدان به مبارزات پولیش نشده‌ی بازی خرده می‌گرفتند. همچنین سکانس‌های خارج از انیموس نیز به شدت توی ذوق می‌زدند و خواستار حذف داستان مربوط به زمان حال و دزموند مایلز بودند. جدای از آن مراحل فرعی بودند که خیلی تکراری و خسته کننده می‌شدند. با این حال فروش ۹ میلیون نسخه‌ای بازی، باعث شد تا یوبیسافت به این انتقادات و نمرات متوسط توجهی نکند و این‌گونه بود که یک فرانچایز محبوب متولد شد.

اتزیو از اساسین کرید 2

در ادامه ناشر فرانسوی بازی اصلی اساسین کرید 2 را در سال ۲۰۰۹ عرضه کرد. طرفداران از این‌که شخصیت اصلی بازی تغییر کرده است، شوکه شدند. اما در دراز مدت مشخص شد که این بازی بهترین تجربه در سری را ارائه می‌دهد و امروزه اتزیو اودیتوره به عنوان محبوب‌ترین شخصیت مجموعه شناخته می‌شود.

مقیاس بزرگی سیارات در Star Wars Outlaws به اندازه دو تا سه منطقه Assassin’s Creed Odyssey خواهند بود
بخوانید

یوبیسافت که موفقیت بازی و فروش بالای آن به زبان‌اش مزه کرده بود، تصمیم گرفت روند عرضه‌ی مجموعه‌ی اساسین کرید را سالانه کند. به همین منظور ما شاهد بازی‌های Brotherhood و Revelations به فاصله‌ی اندکی بودیم. این سه‌گانه داستان اتزیو را خاتمه دادند و این شخصیت را در تاریخ هنر/صنعت جاودانه ساختند.

روند انتشار سالیانه‌ی بازی‌ها منجر به افت کیفیت مجموعه‌ی اساسین کرید شد. این افت در نسخه‌ی سوم به وضوح دیده می‌شد. به همین منظور سازندگان تصمیم گرفتند چاره‌ای بيانديشند و مانع از فروپاشی مجموعه شوند. تصمیم بر آن شد که عناصر مخفی‌کاری که به تکرار افتاده بودند کم‌رنگ شوند و عناصر جهان‌باز تقویت شوند. این چنین بود که شاهکار Assassin’s Creed IV: Black Flag پدید آمد. این بازی دگرباره منجر به انفجار محبوبیت سری شد. البته انتقادهای اندکی هم پدید آمد که به واسطه‌ی کم‌رنگ شدن عناصر مخفی‌کاری بود. ولی به هر حال موفقیت و اثرگذاری این بازی در احیای مجموعه‌ی اساسین کرید غیر قابل کتمان است.

پشت صحنه ساخت اساسین کرید | ماجرای سرآغاز قاتل‌های یوبی‌سافت

در ادامه نسل هشتم کنسول‌های خانگی از راه رسیده بودند و یوبیسافت تصميم گرفت به جای یک بازی، دو بازی اصلی در سال منتشر کند. اساسین کرید یونیتی با گرافیک بی نظیر برای کنسول‌های نسل هشتم و Rogue که شباهت فراوانی به نسخه‌ی چهارم داشت برای کنسول‌های نسل هفتم عرضه شد.

یونیتی به دلیل مشکلات فنی گسترده به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و هجمه‌های زیادی علیه یوبیسافت شکل گرفت. اما ناشر فرانسوی از رو نرفت و سال بعد Syndicate را روانه‌ی بازار کرد که تنها نوآوری آن داشتن ۲ شخصیت قابل بازی و حق انتخاب در برخی مراحل بود. سیل انتقادات بالا گرفت و فشارها به شدت افزایش یافت. یوبیسافت متوجه شد که دیگر نمی‌شود این چرخه را ادامه داد. بازی‌های به تکرار افتاده‌اند و باید چاره‌ای اندیشید.

برخی از کاراکترهای اصلی سری اساسینز کرید در بازی Assassin’s Creed Nexus حضور خواهند داشت
بخوانید

به همین منظور یک سال به مجموعه استراحت داده شد و سرانجام سال ۲۰۱۷ بازی تحسين‌ شده‌ی اساسین کرید اورجینز روانه‌ی بازارها شد. این بازی به مانند یک نسیم تازه عمل کرد. مکانیک‌های مخفی‌کاری کنار گذاشته شدند و عناصر نقش‌آفرینی جایگزین آن‌ها شده بودند. از طرفی نقشه‌ی عظیم بازی و جریان داشتن آن در مصر باستان نیز بر جذابیت کار افزوده بود.

کاساندرا در والهالا

یوبیسافت که فرمول موفقیت را کشف کرده بود، با اساسین کرید اودیسه یک شاهکار دیگر تحویل داد و بهترین تجربه‌ی ممکن در نسل هشتم را به مخاطبان ارائه کرد. این بازی نقاط ضعف بازی پیشین را برطرف کرده بود و نقاط قوت را افزایش داده بود.

اما متأسفانه طمع باز هم کار دست یوبیسافت داد. آن‌ها با فاصله‌ی اندک اساسین کرید والهالا را روانه‌ی بازار کردند، عنوانی که یک پسرفت به شمار می‌رود. با این حال آن‌ها تمام تلاش خود را کردند تا با عرضه‌ی بسته‌های گسترش دهنده‌ی عظیم جبران مافات کنند.

یوبیسافت در سال‌های اخیر چرخه‌ی عرضه‌ی سالانه‌ی خود را تغییر داده است و معمولاً ترجیح می‌دهد هر ۲ تا ۳ سال یک بازی اصلی روانه‌ی بازار کند. خلأ بین سال‌ها را نیز با بسته‌های گسترش دهنده‌ی عظیم پر می‌کند. به عنوان مثال بسته‌ی گسترش دهنده‌ی اخیر اساسین کرید والهالا بیش از ۳۵ ساعت گیم پلی در بر دارد که از بسیاری از بازی‌های امروزی بیش‌تر است!

اساسین کرید جدید

حال که به تاریخچه‌ی اساسین کرید پرداختیم، بد نیست نیم نگاهی هم به آینده‌ی مجموعه داشته باشیم. آینده‌ی مجموعه اندکی مبهم است. یوبیسافت با تغییر سبک مجموعه به نقش‌آفرینی توانسته است طرفداران بی‌شماری پیدا کند. اما برخی طرفداران قدیمی از حذف و کم‌رنگ شدن عناصر مخفی‌کاری ناراضی هستند. در نتیجه طبق گزارشات ناشر فرانسوی قرار است یک دنباله‌ی کوچک تحت عنوان Assassin’s Creed Rift را عرضه کند که مجموعه را به ریشه‌ها بازگرداند. این بازی قرار است عناصر مخفی‌کاری را در بر داشته باشد و رویکردی خطی‌تر نسبت به بازی‌های اخیر را ارائه دهد. شخصیت اصلی آن نیز Basim از والهالا معرفی شده است.

بازی Assassin's Creed Infinity روایت‌های مدرن و تاریخی را تفکیک می‌کند
بخوانید

جدای از Assassin’s Creed Rift یوبیسافت یک بازی سرویس محور تحت عنوان Assassin’s Creed Infinity نیز در دست ساخت دارد. این بازی به برهه‌های مختلف تاریخی می‌پردازد و کاملاً آنلاین است. باید دید عاقبت چه خواهد شد. شهریور ماه قرار است شاهد مراسم ویژه‌ی اساسین کرید باشیم و آینده‌ی مجموعه در آن مراسم مشخص خواهد شد.

نظر شما در این خصوص چیست؟ طرفدار مجموعه بازی اساسین کرید هستید؟ بازی‌های مخفی‌کاری را بیش‌تر دوست دارید یا نقش‌آفرینی؟ لطفاً دیدگاه‌های خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

برای خواندن مطالب پشت صحنه بیشتر با لیویتو همراه باشید. همچنین برای خواندن رتبه‌بندی بهترین بازی های اساسینز کرید به این لینک سر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محافظت شده توسط الگریتم کپچا *Captcha Plus loading...

دکمه بازگشت به بالا