چه کسی فکرش را میکرد پانزده سال پس از آدمکشیها و ساختماننوردیهای الطائر بن لا أحد در مصیاف و اورشلیم، این سری بدل به یکی از شناخته شدهترین و پرفروشترین مجموعههای تاریخ بازیهای ویدئویی بشود؟ خود یوبیسافت (Ubisoft) هم توقع همچین بازخورد خوبی را نداشت. در پانزده سالی که از عمر سری کیش قاتل (Assassin’s Creed) و بازیهای اساسینز کرید گذشته، دوازده نسخه اصلی و دوازده نسخه فرعی از این سری عرضه شده که برای خودش رکوردی محسوب میشود. مجموعهای که قرار بود نسخهای فرعی از سری شاهزاده پارسی (Prince of Persia) محبوب یوبیسافت باشد، ولی در بحبوحه تولید آرامآرام هویت مخصوص به خود را پیدا کرد، تا جایی که کاملا شاهزاده دوستداشتنی را کنار زد و و بدل به یکی از مجموعه بازیهای اصلی این شرکت شد. در ادامه با رتبهبندی بهترین بازی های اساسینز کرید همراه ما باشید.
بازی های اساسینز کرید در همین مدت زمان کوتاهی که از عمرشان سپری میشوند، دستخوش تغییرات و فراز و نشیبهای متعددی بودهاند و آخرین نسخه سری، شاید جز در نام و خنجر مخفی (Hidden Blade) معروف سری، هیچ شباهتی با اولین نسخهاش نداشته باشد. در این پانزده سال، کیش قاتل از اکشن ماجرایی سندباکس که تمرکزش مطلقا روی پلتفرمینگ و اکشن مخفیکاری بود، بدل به عنوانی جهانباز که شده که نسخه آخرش بالغ بر صد ساعت محتوا برای تجربه دارد. از آخرالزمان در سال ۲۰۱۲ به خدایان باستانی یونان و اسکاندیناوی رسیدیم و از قاتلی خاموش و بینام و نشان به نیمهخدایی جاویدان بدل شدیم. این تغییرات متنوع و البته زمان عرضه نزدیک نسخههای مختلف به هم، مقداری کار ما را برای رتبهبندی بهترین بازی های اساسینز کرید سخت و چالشآفرین کرده است.
همین محبوبیت بالای این سری و تعدد بسیار بالایی نسخههای مختلفاش، ما را به این فکر واداشت تا مقالهای با محوریت بهترین بازیهای اساسینز کرید بنویسیم و در آن سعی کنیم نسخههای مختلف مجموعه را، به ترتیب کیفیت کنار هم قرار دهیم. فقط در نظر داشته باشید عناوینی که فقط برای کنسولهای دستی و گوشی های هوشمند عرضه شدهاند را در این لیست لحاظ نکردیم.
۱۵. Assassin’s Creed: Liberation
سال انتشار: ۲۰۱۲
پلتفرمهای اصلی: پلی استیشن ویتا، پلی استیشن ۳، اکس باکس ۳۶۰، ویندوز
این نسخه از بازی های اساسینز کرید که با فاصله نزدیکی نسبت به نسخه سوم منتشر شد، در ابتدا به صورت انحصاری برای آخرین کنسول دستی شرکت سونی، پلی استیشن ویتا راهی بازار شد. ولی پس از مدت کوتاهی از عرضه بازی، ورژن کنسولی آن هم از راه رسید. همین امر، اولین و بزرگترین مشکل بازی را پیشرو قرار میدهد. شاید ارتقای گرافیکی بازی و اچدی شدن تکسچرها و بالارفتن رزولوشن بصری کیفیت ظاهری بازی را بالا ببرد، ولی نمیتواند این حقیقت را بپوشاند که این بازی ذاتا برای کنسولی دستی ساخته شده. همین ویژگی باعث شده با وجود برخورداری بازی از تقریبا تمامی مکانیکهای مختلف نسخه سوم، ولی محدودیت سختافزاری ویتا باعث شده که نتواند از تمامی پتانسیل خود استفاده تام ببرد. هرچند که شیوه روایت جذاب قصه آن را به عنوانی قابل توجه برای علاقهمندان سری بازیهای اساسینز کرید تبدیل میکند.
۱۴. Assassin’s Creed: Freedom Cry
سال انتشار: ۲۰۱۴
پلتفرمهای اصلی: پلی استیشن ۳، اکس باکس ۳۶۰، ویندوز
این نسخه از بازی های اساسینز در ابتدا قرار بود که به صورت محتوای قابل دانلود برای نسخه چهارم عرضه شود، ولی در فرآیند تولید یوبیسافت تصمیم گرفت که آن را به صورت عنوانی مستقل عرضه کند. داستان بازی سیزده سال پس از وقایع نسخه چهارم اتفاق میافتد و روایتگر قصه ادوال (Adéwalé) است، مردی سیاهپوست که در نسخه چهارم، از شخصیتهای مهم و اصلی قصه بود.
داستان این بازی شاید دردناکترین و انسانیترین قصهای باشد که یوبیسافت با سری اساسیناش تا به امروز تعریف کرده است. ادوال که خود پیش از این بَرده بود، خودش را در جزیرهای میبیند که از مراکز بردهداری است. با حکامی ظالم و بردهدارانی بیرحم که از طریق خرید و فروش و بهرهوری از انسانهای رنگینپوست، امرار معاش میکنند. پس ماموریت ادوال در این منطقه شروع میشود، شکست تمپلارهای ظالم و آزادسازی بردههای بیچارهای که زیر شکنجه و آزار و اذیت، با مرگ فاصله چندانی ندارند.
با تمام تفاسیر و مضامین درگیرکننده و مهمی که قصه مطرح میکند، خود بازی چندان حرفی برای زدن ندارد. تقریبا تمامی بخشهایش یاداور درفش سیاه و دیگر نسخههای سریست و مدت زمان کوتاه گیمپلیاش هم چندان کمکی به بهتر شدن وضعیت نمیکند. ولی با تمامی این تفاسیر، مضامین طرح شده در قصه به قدر کافی درگیرکننده هستند که این نسخه از بازیهای اساسینز کرید را صرفا حتی به خاطر قصهاش هم که شده تجربه کرد.
۱۳. Assassin’s Creed: Chronicles
سال انتشار: 2015-2016
پلتفرمهای اصلی: پلی استیشن ۴، اکس باکس وان، ویندوز
یوبیسافت طی سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ سهگانه متفاوتی از سری بازیهای اساسینز کرید عرضه کرد. سهگانهای اکشن پلتفرمر 2/5 بعدی که هرکدام در منطقه و برهه زمانی مخصوص به خود اتفاق میافتاد. اولین قسمت، در چین قرن شانزدهم تحت سلطه امپراطوری سلسله مینگ اتفاق میافتد و ما را در قامت اساسینی به نام شائو جون (Shao Jun) قرار میدهد، همان دختر جوانی که در انیمیشن کوتاه Assassin’s Creed: Embers در سالهای پایانی زندگی اتزیو برای تعلیم پیش او آمده بود.
دومین قسمت در قرن نوزدهم و در هند تحت استعمار انگلستان اتفاق میافتد. آن هم در بحبوبه نبرد میان امپراطوری پونجاب و کمپانی هند شرقی و ما در نقش اساسینی به نام ارباز میر (Arbaaz Mir) قرار داریم که سعی دارد در این بین به مردم کشورش کمکی کند. شخصیت اصلی این قسمت پیش از این در کمیک Assassin’s Creed: Brahman حضور پیدا کرده بود.
سومین نسخه این مجموعه متفاوت از بازیهای اساسینز کرید هم در روسیه و مدتی پس از انقلاب اکتبر ۱۹۱۸ اتفاق میافتد و ما را در قامت نیکولای اورلاو (Nikolai Orelov) قرار میدهد. اساسینی جا افتاده که قصد ترک کشور به همراه خانوادهاش را دارد، ولی حاضر میشود پیش از رفتن، آخرین ماموریتاش را به انجام برساند. نیکولای هم پیش از این بازی در دو کمیک Assassin’s Creed: The Fall و The Chain حضور داشت.
این سه قسمت از بازیهای اساسینز کرید از قصه و روایت نسبتا خوبی برخوردارند و استایل بصری و شیوه رنگزنی و طراحی که برای هر بازی استفاده شده، یادآور فرهنگ و هنر مخصوص به آن منطقه است و همین امر باعث شده که هر نسخه نسبت به دیگری از حیث بصری، حالوهوا و دنیای مخصوص به خود را داشته باشد که به خوبی یادآور دوره بهخصوصی است که قصه هر بازی در آن جریان دارد.
امیدواریم در آینده هم شاهد عناوینی این چنینی از دل بازیهای اساسینز کرید باشیم، بازیهای که جدا از استایل رایج عناوین این سری، سعی بر انجام کاری متفاوت و تازه دارند که از دل آنها میتوان گوشههای ناپیدا و کشفنشده این سری را جستوجو کرد.
۱۲. Assassin’s Creed: Rogue
سال انتشار: 2014
پلتفرمهای اصلی: پلی استیشن ۳، اکس باکس ۳۶۰، ویندوز
در میان تبلیغات و سروصداهای فراوانی که یوبیسافت برای اولین اساسین نسل هشتمی خود ترتیب داده بود، نسخه دیگری هم در حال تولید بود که متاسفانه از هزینه تبلیغات و زرقوبرق فراوان دیگر بازیهای اساسینز کرید چندان بهرهای نبرد. یوبیسافت هم صرفا این نسخه را برای خالی نبودن سبد بازیهای کنسولهای نسل هفتمیاش عرضه کرد، به هرحال اتحاد (Unity) به طور انحصاری برای کنسولهای نسل هشتی عرضه میشد و سران کمپانی هم اصلا دوست نداشتند که گیمرهایی که هنوز به نسل جدید مهاجرت نکردند را از دست بدهند، پس دستور ساخت سرکش (Rogue) را دادند. عنوانی که برخلاف انتظار، هم قصه خوبی دارد و هم مکانیکهای مختلف نسخه چهارم را به خوبی ارتقا میدهد.
داستان این قسمت از بازیهای اساسینز کرید، پس از وقایع درفش سیاه (Black Flag) و پیش از نسخه سوم رخ میدهد و در انتها پیوندی هم با داستان Unity پیدا میکند. بازی روایتگر قصه شی کورمک، اساسینی است که به فرقه خود خیانت میکند و به دشمن خونین آنها، تمپلارها میپیوندد. داستانی حساسیت برانگیز که به خوبی هم انگیزههای پشت این خیانت و افراد درگیر در آن را به گیمر نشان میدهد و در طول روایت چند ده ساعتهاش، مخاطب را با خود همراه میسازد.
گیمپلی بازی هم تقریبا همان چیزی است که پیش از این در نسخههای سوم و چهارم دیدیم، با این تفاوت که به جای هاوانای گرم و جنگلی، نیویورک صنعتی را داریم و به جای دریای نیلگون کارائیب، دریای یخزده و سرد آتلانتیک شمالی میزبان کشتی سواریهای شماست. مکانیکهای مختلف کشتیرانی بازی هم به نسبت درفش سیاه ارتقاهای زیادی پیدا کردهاند و بیش از پیش راندن در اقیانوسهای آبی و شلیک بیوقفه توپخانه و حمله به کشتی دشمنان جذاب و سرگرمکننده شده است. این نسخه شاید یکی از بهترین بازیهای اساسینز کرید نباشد، ولی اگر یوبیسافت آن را قربانی سیاستهای خود نمیکرد و وقت و بودجه بیشتری برای تولید آن صرف میکرد، شاید با یکی از نسخههای ماندگار و درجه یکی سری طرف میبودیم.
۱۱. Assassin’s Creed: Unity
سال انتشار: 2014
پلتفرمهای اصلی: پلی استیشن ۴، اکس باکس وان، ویندوز
اولین نسخه نسل هشتمی بازی های اساسینز کرید که قاتلان را به غوغای نخستین انقلاب فرانسه برد، برخلاف تبلیغات و وعدههای فراوان، نتوانست در حد انتظارات ظاهر بشود. تغییر نسل و سختافزارهای جدید، مدت زمان کوتاه ساخت، قصهای متوسط و دوجین باگ و گلیچ متعدد باعث شدند که اتحاد در نهایت، بدل به عنوانی متوسط در میان بازیهای اساسینز کرید بشود. باگهای بازی به قدری زیاد بودند که تا مدتهای طولانی تمام صفحات گیمی با اسکرینشاتها و ویدئوهای متعددی از چهرههای ترسناک و از شکل افتاده شخصیتها پر شده بود. شخصیتهایی که یا همه یا بخشی از بافت چهرهشان بارگزاری نشده و باعث شده بود که تجربه عنوانی تاریخی در دل انقلاب فرانسه، بیشتر شبیه به فیلم حمله مریخیهای مغز گنده تیم برتون بشود!
در کنار این مشکلات فنی، قصه این نسخه از بازیهای اساسینز کرید چندان چنگی به دل نمیزد و کشش لازم برای همراهی مخاطب با قاتل جدید و خوشچهرهاش، آرنو را نداشت. ولی نکته مثبتی که بدون شک این قسمت سزاوار آن است، تغییر انیمیشنهای شخصیت اصلی است که پس از چندین نسخه تکرار، با مجموعه حرکات کاملا تازهای روبهرو هستیم. علاوه بر این سرعت اجرای حرکات پارکور و صعود و فرود از ساختمانها به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کرده است که البته، خالی از ایراد نیستند و در بعضی موارد آرنو به مثابه جسمی بیوزن، در هوا به پرواز در میآید که البته این مشکل در نسخههای بعدی برطرف شد.
این نسخه از بازی های اساسینز کرید با تمامی مشکلاتاش اگر در یک بخش بدرخشد آن طراحی هنری و گرافیکاش است. بهخصوص از این حیث که یوبیسافت به عنوان استودیویی فرانسوی، برای طراحی فرانسه انتهای قرن هجده سنگ تمام گذاشته و در اغلب موارد با رعایت مقیاس یک به یک دست به بازخلق پاریس آن سالها زده. کلیسای پرعظمت نوتردام، کاخ زیبای لوور و بسیاری دیگر از جاذبههای تاریخی این شهر قدیمی همگی در بهترین و دقیقترین شکل خود در این نسخه بازخلق شدهاند. فقط یک نگاه به میزان جزییات و دقت به طراحی کلیسای نوتردام مو به تن آدم راست میکند.
۱۰. Assassin’s Creed: Revelations
سال انتشار: 2011
پلتفرمهای اصلی: پلی استیشن ۳، اکس باکس 360، ویندوز
داستان اتزیو آدیتوره دا فرنزه (Ezio Auditore da Firenze)، محبوبترین شخصیت سری با مکاشفات، به انتها رسید. شخصیتی که سهگانهاش یادآور بهترین دوران سری بازی های اساسینز کرید است و بازتابدهنده اوج محبوبیت و هیجانی که گیمرها برای تجربه نسخههای جدید آن داشتند.
اتزیو که گرد پیری و گذر ایام به چهرهاش نشسته، برای رفتن به مصیاف، از قلعهها و مراکز قدیمی فرقه اساسینها، راهی قسطنطنیه عثمانی میشود. قسطنطنیهای که به لطف طراحی شهری جذاب و آسمانهای زردش حالوهوای بصری دلنشینی به بازی بخشیده است. این نسخه از حیث مکانیکهای گیمپلی و گرافیک تقریبا هیچ فرقی با دو نسخه قبلی خود ندارد، ولی از حیث روایت و خلق قصهای درخور اتزیو و الطائر دوستداشتنی، کموبیش فریزهاش را به انجام میرساند. بازگشت به مصیاف پس از چندین نسخه، کنترل دوباره الطائر پس از چند سال و دیدن سالهای آخر زندگی او و اتزیو، به این نسخه حالوهوای احساسی بسیاری بخشیده که مسلما برای طرفداراناش یادآور خاطرات بس شیرینیست. با این نسخه، پرونده دوره اول و شاید بهترین دوره بازی های اساسینز کرید به انتها میرسد و از نسخه سوم، دوره تازهای در سری آغاز میشود.
۹. Assassin’s Creed: Syndicate
سال انتشار: 2015
پلتفرمهای اصلی: پلی استیشن ۴، اکس باکس وان، ویندوز
پس از عرضه پر حاشیه اتحاد، مخاطبین توقع داشتند که یوبیسافت یک سالی به سری استراحتی بدهد تا بتواند با فراغ بال بیشتری روی نسخه بعدی کار کند. ولی طبق معمولی یک سال بعد، نسخه دیگری از بازی های اساسینز کرید از راه رسید. این نسخه البته سعی بر برطرف کردن مشکلات عدیده نسخه پیشین داشت و تا حد زیادی هم در تحقق آنها موفق بود و عنوان به مراتب بهتری را عرضه بازار کرد.
هر نسخه این سری کموبیش با فضا و زمانی که برای روایت قصه آن برگزیدهاند تعریف میشود. در این نسخه از بازیهای اساسینز کرید، با لندن اواسط قرن نوزدهم طرفیم. در بحبوبه دومین انقلاب صنعتی، با خواهر و برادری به نامهای جیکوب و ایوی آشنا میشویم که سعی دارند شهر را از شر گروههای خلافکاری و سلطه تمپلارها آزاد کنند. طراحی لندن ویکتوریایی بازی فوقالعاده است و محیطی پویا و زنده پیشروی مخاطب قرار گرفته است. کوچهپسکوچههای متعدد که هرکدام دوجین داستانک و اتفاق ریز و درشت درشان رخ میدهد، گروههای خلافکاری مختلف پراکنده در سطح شهر، درشکهسواری و مسابقات هیجانانگیز در میان هیاهو شهری فقط گوشهای از لندنیست که در این نسخه پیشروی گیمرها قرار گرفته است.
۸. Assassin’s Creed 3
سال انتشار: 2012
پلتفرمهای اصلی: پلی استیشن ۳، اکس باکس 360، ویندوز
نسخه سوم با وجود مشکلاتی که در بخش قصه و شخصیتپردازی و طراحلی مرحلهاش دارد، چندی از اولینها را وارد سری بازی های اساسینز کرید میکند. موتور بازیسازی این قسمت پس از چهار بازی ارتقا پیدا میکند و با انیمیشنهای تازه و کیفیت گرافیکی بالاتری روبهرو هستیم. اینبار حتی میتوان از درختها نیز بالا رفت و از داخل خانه مردم شهر هم، هرچند گذرا، عبوری کرد. تغییر محیط بازی هم از مکانهای غالبا شهری بازیهای پیشین، به منطقهای جنگلی با پوشش گیاهی گوناگون، تنوع خوبی به بازی بخشید. علاوه بر این برای اولینبار مکانیک کشتیرانی در این نسخه معرفی شد که البته به طور کامل در نسخه بعدی مورد استفاده قرار گرفت. با همه این اضافات قابل قبول، مبارزات ساده بازی، شهرهای شبیه به هم و خط روایی شلخته و نچندان جالب بازی باعث شدهاند که این نسخه نتواند از پتانسیلهای خود به درستی بهره ببرد.
از حیث روایت، در این نسخه از بازیهای اساسینز کرید، خط داستانی دزموند مایلز (Desmond Miles)، شخصیت اصلی زمان حال سری، به انتها میرسد و سرنوشت اخرالزمانی که در انتهای نخستین بازی وعدهاش داده شده بود مشخص میشود. از سوی دیگر، خط داستانی کانر کنوی (Connor Kenway) ما را به اواسط قرن هجدهم و در اوج غوغای انقلاب آمریکا میبرد و ما در صف جورج واشنگتن و دیگر استقلالطلبان، به مقابله با کت قرمزهای دشمن میپردازیم.
۷. Assassin’s Creed: Odyssey
سال انتشار: 2018
پلتفرمهای اصلی: پلی استیشن ۴، اکس باکس وان، ویندوز
دومین قسمت از سهگانه پیشدرآمد سری اینبار ما را به ۴۳۰ پیش از میلاد، به یونان باستان میبرد. قدیمیترین نقطهای از تاریخ که تاکنون بازیهای اساسینز کرید به آن سفر کردهاند. در این نسخه، بیش از پیش عناصر اسطورهای وارد جهان بازی میشوند و خدایان اسطورهای یونان باستان، اینبار در قامت ایسوها جسمیت مییابند. شخصیت قصه ما هم دیگر انسانی معمولی نیست، بلکه نیمه خدایی (DemiGod) است که قدرتها و تواناییهایی بسیار بیشتر از دیگر شخصیتهای معمول سری دارد.
همانطور که از توضیحات پاراگراف پیشین متوجه شدید، این نسخه به طور رسمی، اسطورهشناسی دنیای باستان را وارد جهان روایی قصه میکند و آنها را در تاروپود روایت حل میکند و با این کار، جهان و تاریخ دنیای بازی های اساسینز کرید را بسط میدهد. تصویری هم که یوبیسافت از یونان باستان ارائه داده، از جمله زیباترین و قشنگترین شهرهای تاریخ این مجموعه است. این یونان پر است از تنوع زیستی، از طبیعت و حیوانات گرفته تا مناطق شهری مختلف که باعث شدهاند یکی از زندهترین و دیدنیترین بازیهای این مجموعه از حیث ظاهری خلق شود.
سیستم مبارزات ادیسه، ورژن ارتقا یافته ریشهها (Origins) است، با این تفاوت که عناصر نقشآفرینی بیشتر از همیشه در آن حضور دارند. این عناصر حضورشان صرفا محدود به مبارزات نیست و تقریبا کل مکانیکهای بازی را دستخوش تغییرات ریز و درشت کردهاند. علاوه بر این، شما برای اولینبار میتوانید جنسیت شخصیت خودتان را انتخاب کنید و از بین برادر و خواهر قصه، یکی را به عنوان قهرمان دنیای ادیسه برگزینید.
۶. Assassin’s Creed: Valhalla
سال انتشار: 2020
پلتفرمهای اصلی: پلی استیشن ۴، اکس باکس وان، ویندوز
جدیدترین نسخه بازی های اساسینز کرید و سومین بازی سگانه پیشدرآمد، ادامهدهنده راه دو نسخه پیش از خودش است و البته که تغییرات ریز و درشتی در بخشهای مختلف خود ایجاد کرده است و از جهاتی، عظیمترین و طولانیترین بازی مجموعه به حساب میآید.
تیغه مخفی پس از غیبتی که در نسخه پیشین، ادیسه، داشت مجدد به دستان پرتوان قهرمان قصه برگشته و مبارزات بازی هم به مناسبت وایکینگ بودن شخصیت اصلی، سرعتیتر و بعضا وحشیانهتر دنبال میشود. انگلستان و نروژ اواخر قرن دهم فوقالعاده کار شدهاند و میتوان دهها ساعت فقط در طبیعت بکر آنها قدم زد و از تماشای زیباییهای آن لذت برد. جدای از این موارد، رویکرد سازندهها به بخش روایت هم متفاوت بوده و اینبار به جای یک خط داستانی مشخص و مجموعه متنوعی از ماموریتهای فرعی، با چند خط داستانی اصلی مختلف و داستان کوتاههایی در قالب ماموریتهای فرعی طرفیم. تغییراتی که با وجود بحث برانگیز بودن، در کل به سود این نسخه از بازیهای اساسینز کرید تمام شده و تنوع خوبی به آن بخشیده است.
۵. Assassin’s Creed
سال انتشار: 2007
پلتفرمهای اصلی: پلی استیشن ۳، اکس باکس 360، ویندوز
بالاخره رسیدیم به نسخهای که آغاز تمامی این صحبتها است. اولین اساسینز کرید که پیش از این قرار بود بازی با عنوان Prince of Persia: Assassins باشد. تولید این بازی کموبیش پس از ساخت شاهزاده پارسی: شنهای زمان (Prince of Persia: The Sands of Time) شروع شد و پاتریس دزیله (Patrice Désilets) کارگردان این بازی، ایدههایی درخصوص ساخت بازی با محوریت گروهی از قاتلان در خاورمیانه قرون میانی افتاد. نتیجه تمامی این ایده پردازیها، خلق اولین نسخه بازیهای اساسینز کرید شد که هنوز پس از ۱۵ سال از عرضهاش، یکی از بهترین نسخههای سری است.
در این نسخه، همهچیز خیلی سنگینتر و کندتر از دیگر نسخهها است. الطائر برخلاف اساسینهای پس از خود، سرعت و چابکی آنها در مبارزه و ساختماننوردی را ندارد، از سوی دیگر، بازی تمرکز بیشتری روی عناصر مخفیکاری گذاشته و همین امر باعث شده که شما پیش از درگیر شدن در مبارزات، به مثابه قاتلی واقعی، موقعیت را سبک و سنگین کنید. شاید حتی بتوان گفت اولین اساسیز کرید، واقعیترین نسخه از حیث وفاداری به مضمون و موضوعی است که انتخاب کرده، برخلاف نسخههای بعدی بازیهای اساسینز کرید که آرام آرام از این حالوهوا فاصله میگیرند.
با تمام این مسائل، بازی خالی از عیب و ایراد نیست؛ فصل مقدمه کشدار و حوصله سربری دارد، مبارزات خشکی دارد که پس از مدتی تکراری میشوند، رنگزنی بازی بعد از چند ساعت به لطف استفاده زیاد از رنگ خاکستری چشم را میزند و الطائر به مثابه گربهای، از آب بدش میآید و به محض افتادن در آن، موجب بارگزاری مجدد دستگاه انیموس میشود! با همه این تفاسیر، این نسخه از بازی های اساسینز کرید شروعکننده تقریبا همه چیزیست که طی سالهای آینده به شکلهای مختلف در سری تکرار شدهاند و وقتی امروزه پس از تجربه والهالا به آن نگاه میکنیم، انگار با محصولی یکسره متفاوت طرفیم که همین عامل باعث شده تجربهاش در روزگار کنونی هم کماکان لذتبخش و صدالبته چالش برانگیز باشد.
۴. Assassin’s Creed: Brotherhood
سال انتشار: 2010
پلتفرمهای اصلی: پلی استیشن ۳، اکس باکس 360، ویندوز
«برادری» تقریبا تمامی ایدههای طرح شده در نسخه انقلابی دوم را چند پله ارتقا میبخشد. اینبار به جای چند شهر، با یک شهر بزرگ طرفیم. رم پایتخت ایتالیا، میزبان داستان جذاب و هیجانانگیز اتزیو آدیتوره است که سعی دارد تیر خلاصی بر پیکره تشکلیات و سازمانهای تمپلارهای ایتالیا بزند. این بازی که دومین قسمت از سهگانه اتزیو است و خط داستانی نسخه پیشین را ادامه میدهد.
سیستم مبارزات بازی نسبت به نسخه دوم پیشرفتهای خوبی داشته و علاوه بر آن شما در این نسخه میتوانید برای اولینبار افراد مختلف را عضو فرقه برادری کنید و از آنها در ماموریتهای مختلف به نفع خود استفاده کنید. خط داستانی بازی به نسبت نسخههای قبل منسجمتر و جذابتر است و شهر رم با طراحی زیبایش در تاثیرگذاری هرچه بیشتر این قصه نقش فوقالعاده مهمی ایفا میکند. گوش سپردن بازتاب صدای یورتمه اسبی دلانگیز در نیمه شبهای رم جزو شیرینترین لحظات اساسین بازی هر طرفداری است.
برای اولین بار هم در میان بازی های اساسینز کرید ، بخش مولتیپلیر به آن اضافه شده که در نقشههای بزرگی، گیمرها در نقش تمپلارها و اساسینها قرار میگیرند به قتل مخفیانه یکدیگر میپردازند تا در نهایت، بهترین قاتل از میان آنها پیروز شود.
۳. Assassin’s Creed: Origins
سال انتشار: 2017
پلتفرمهای اصلی: پلی استیشن ۴، اکس باکس وان، ویندوز
ریشهها قسمت نخست سهگانه پیشدرامد سری بازیهای اساسینز کرید است و عنوانی است که سعی کرد نفسی تازه در کالبد این سری بدمد. پس از عرضه مداوم نسخههای مختلف و افت فروش سری در دو نسخه اتحاد و سندیکا، یوبیسافت به سری یک سالی استراحت داد و سپس با دستی پر، داستان را به چهل سال پیش از میلاد و مصر باستان برد. خط روایی گسترده بازی و مجموعه متنوعی از ماموریتهای فرعی ریز و درشت، در کنار طیف متنوع سلاح، زره، لباس و فعالیتهای مختلفی که امکان انجام آنها در مصر و اسکندریه و بخشهای یونانینشین وجود داشت، باعث شده بود با یکی از زندهترین و پویاترین محیطهای شهری در سری طرف باشیم. مصر این بازی حقیقتا زیباست، آنقدر زیباست که در آن میتوان به مثابه توریستی باستانی، ساعتهای مدید در آن گشتوگذار کرد و از تنوع زیستی مختلف حاضر در آن نهایت لذت را برد.
این نسخه بالاخره سیستم مبارزات سری را هم تغییر داد. تغییری که مدتها بود سری به آن نیاز داشت. مبارزات جدید چالش برانگیزتر و جذابتر هستند و گزینههای مختلفی برای نبرد پیشروی گیمر قرار میدهند. علاوه بر این، عناصر نقشآفرینی برای اولین بار در بازی حضور جدی پیدا کردهاند. نتیجه این تغییرات گسترده حاضر در این نسخه، خلق یکی از بهترین بازیهای اساسینز کرید تاریخ است که سری را، دچار رنسانس تازهای کرد.
۲. Assassin’s Creed IV: Black Flag
سال انتشار: 2013
پلتفرمهای اصلی: پلی استیشن ۳، اکس باکس 360، ویندوز
مطلقا هیچکس توقع یک بازی اساسینی آن هم در دریای کارائیب را نداشت! اگر زمان عرضه نسخه اول یا حتی دوم از کسی میپرسیدی یک روز در میان امواج خروشان اقیانوس و در همهمه طوفان توپخانه کشتیها و پرواز تکههای چوب خرد شده در میان آب و آسمان، شما از دکل کشتی شیرجهای میزدید و کاپیتان کشتی پرتغالی را با تیغه مخفیتان به قتل میرساندید، نه تنها کسی شما را جدی نمیگرفت، بلکه تا سالیان سال به عنوان فردی روانپریش و مریضاحوال از گوشه چشم دیگران مورد قضاوت قرار میگرفتید! ولی درود بر شما اگر همچین حدسی زدید، حدسی که نتیجهاش یکی از بهترین بازیهای اساسینز کرید تاریخ است.
درفش سیاه از همان نخستین نمایشهایش سروصدای زیادی به پا کرد، به خصوص از این جهت که تقریبا هیچ نقطه مشترکی با دنیای اساسینی که پیش از این در نسخههای دیگر تصویر شده بود، نداشت! نقش اصلی نه تنها اساسین نبود، بلکه ملوان آسوپاس و بخت برگشتهای بود که حاضر بود برای اندکی سود، دست به انجام هرکاری بزند! محیط بازی هم از مناطق شهری و اتفاقات تاریخی مهم، به هاوانا و کارائیب قرن هجدهمی منتقل شد که دو سوماش را آبهای نیلگون و جزیرههای کوچک اشغال کرده بودند.
ولی به محض گذر اولین ساعتتان در بازی، متوجه میشوید که با جواهری زمردنشین طرفید؛ با یکی از مفرحترین و خوش حسترین بازیهای اساسینز کرید که تا امروز عرضه شده. یوبیسافت متوجه تکراری شدن گیمپلی سری شده بود و برای حل آن، راهی معرکه پیشنهاد داد؛ اضافه کردن مکانیک کشتیرانی به عنوان ستونی تازه در کلیت گیمپلی بازی! ایدهای که شاید در نگاه اول مشابه دوستان پاراگراف نخست احمقانه به نظر برسد، ولی وقتی به کیفیت اجرایش در بازی نگاه میکنیم، متوجه میشویم که شاید مقداری جنون و دیوانگی هم بد نباشد!
کشتیرانی در دریای بیکران این بازی جزو لذتبخشترین و آرامشبخشترین فعالیتهاییست که یک گیمر در طول فعالیت گیمیاش میتواند تجربه کند. دل را به عینا به دریا بسپارد و بگذارد کشتی همرا با نوای شیرین ملوانان و آهنگهای محلی جذابشان، او را به هر ماجراجویی که بانوی سرنوشت میخواهد ببرد. شاید گنجی در جزیرهای دور افتاده، شاید هم یه کشتی بخت برگشته اسپانیایی که به نظر محموله ارزشمندی را حمل میکند! تصمیم هر چه باشد، قرار است حسابی خوش بگذرد.
1. Assassin’s Creed 2
سال انتشار: 2009
پلتفرمهای اصلی: پلی استیشن ۳، اکس باکس 360، ویندوز
اگر بازی نخست به ما راه رفتن و پریدن را یاد داد، این قسمت دوم بود که دویدن و شیرجه رفتن را یادمان داد. دومین اساسینز کرید شرکت یوبیسافت، از هر نظر شگفتانگیز است، بازی چنان دنیا و مکانیکهای بازی نخست را بسط و گسترش میدهد که هوش از سر آدم میپراند. ایتالیای رنسانسی که بروبچ شعبه مونترال یوبیسافت خلق کردند هنوز پس از ۱۳ سال، جزو بهترین شهرهای تاریخ سری بازی های اساسینز کرید است.
تیم مونترال یوبیسافت پس از تجربه و آزمونوخطاهایی که با نسخه نخست داشتند، اینبار با دستی پر و اعتماد به نفسی بالا، عظیمترین باز خود را ساختند و قصه را بردند به دل ایتالیای قرن شانزدهم، مرکز و طلایهدار رنسانس در اروپا و ما را در نقش اساسینی جوان به نام اتزیو آدیتوره قرار دادند. شخصیتی که برای انتقام قتل پدر، ردای کشتار بر تن میکند و شبانه بر پشت بامهای شیبدار ونیز و فلورانس ردی از خون و انتقام را دنبال میکند. اتزیویی جوان و خام که همراه با او، ما هم مرام و مسلک اساسین بودن را یاد میگیریم، از چموخم و اسرار دنیا آگاه میشویم و سرانجام، انتقام خود را از عواملاش میگیریم.
دومین قسمت از بازیهای اساسینز کرید تقریبا تمامی ایدههای مطرح شده در بازی اول را چندین و چند پله ارتقا میدهد. اینبار بالا رفتن از ساختمانها کند و سنگین نیست، پرش نیاز به مکث برای تنظیم جهت مداوم ندارد، مبارزات خشک و یکنواخت نیستند، بلکه اینبار شما با تنها چند کلیک بلندترین ناقوسهای کلیسا را در مینوردید، از میان ساختمانهای عریض و طویل میدوید، با حرکاتی سریع و تماشایی دشمنانتان را با انواع و اقسام سلاحهای سرد از پا در میآورید و پس از مدتی، خود در بلندیهای شهر بدل به عقابی میشوید که جمجهاش، لوگوی فرقه برادری قاتلان را مزین کرده است.
امیدواریم از رتبهبندی بازی های اساسینز کرید راضی بوده باشید. شما هم نظر خودتان را درمورد این سری و نسخههای مورد علاقهتان برای ما بفرستید.
برای خواندن برترین بازی های بیشتر با لیویتو همراه باشید.