بازی Stray، عنوان خوشساخت استودیو BlueTwelve برای بار هزارم ثابت کرد که آثار مستقل هم میتوانند به اندازه بازیهای بزرگ و موردانتظار، بدرخشند و کاربران را سرگرم کنند؛ خوشبختانه اکنون وقت آن رسیده که به سراغ راهنمای بازی Stray برویم.
از زمان معرفی این اثر در رویداد Future of Gaming پلی استیشن در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی، گیمرهای گربهدوست مشتاق عرضه و تجربه آن بودند تا این که مدتی پیش این اتفاق رقم خورد. حالا بدون شک میتوان گفت که این انتظار ارزشش را داشته است.
برخلاف مدت گیمپلی کوتاه، Stray هم از نظر منتقدان و هم از نظر بازیکنان ستایش شده به طوری که روی متاکریتیک میانگین امتیازی بیش از ۸۰ را از هر دو گروه مذکور دریافت کرده است. به این ترتیب ما با یکی جذابترن بازیهای ۲۰۲۲ و عنوانی مواجه هستیم که همه دوستداران حیوانات باید آن را تجربه کنند.
کاربران پلی استیشن پلاس پرمیوم و دیلاکس از روز عرضه، رایگان به این بازی دسترسی دارند و هیچ بهانهای پذیرفته شده نیست! ما امروز در این مقاله از مجله لیویتو راهنمای پیدا کردن همه آیتمهای جمع، کد گاوصندوقها و تروفیها را با شما به اشتراک میگذاریم و در نهایت، مادهای جذاب بازی را معرفی میکنیم.
آیتمهای جمعآوری، جمعکردنی یا کلکسیونی اصلی در Stray همان خاطرات یا Memories هستند؛ در مجموع ۲۷ خاطره، ۶ نشان (Badges)، ۸ پارتیتور (صفحه موسیقی – Sheet Music) و ۴ قوطی نوشیدنی انرژیزا (Energy Drink Cans) در بازی وجود دارند که بازیکن باید آنها را پیدا کند. پیدا کردن این آیتمها بدون وجود راهنما مدتی طول میکشد و ممکن است برای برخی گیمرها چالشبرانگیز باشد اما شما به واسطه مطالعه بخشهای زیر، میتوانید آنها را به سادگی بیابید.
راهنمای پیدا کردن خاطرات
همه خاطرات براساس مرحله | ||
---|---|---|
The Flat | The Slums | Rooftops |
Dead End | The Sewers | Antvillage |
Midtown | Jail | Control Room |
طولی نمیکشد که در بخشهای نخست بازی وارد اتاقی میشوید که باید یک کامپیوتر بزرگ را روشن کنید. در این اتاق با یک پهپاد کوچک به نام B-12 آشنا میشوید که در ادامه بازی همراه شما خواهد بود و اجازه میدهد که با سایر شخصیتها تعامل کنید.
شما به تدریج خاطرات بیشتر و بیشتری را در جهان بازی پیدا میکنید که به یادآوری حافظه B-12 کمک میکند. در مجموع ۲۷ خاطره در سراسر گیمپلی بازی پخش شدهاند که ۵ عدد از آنها به صورت خودکار به عنوان بخشی از داستان بازی آزاد میشوند.
۲۲ خاطره دیگر باید توسط بازیکن پیدا شوند که ما مکان همه آنها را در زیر به تفکیک مشخص کردهایم. بازی دارای ۹ مرحله است که خاطرات به پنج بخش در این مراحل تقسیم شدهاند. شما میتوانید با انتخاب مرحله از جدول زیر، به بخش مربوطه در این مقاله مراجعه کنید.
همه خاطرات مرحله The Flat
خاطره داستانی ۱
اولین خاطره B-12 زمانی بازیابی میشود که کمی بعد از پیدا کردن او، به دیواری میرسید که یک نقاشی از ساحل روی آن است. در اینجا B-12 خودکار به سمت این دیوار میرود و خاطره داستانی اول بازی را آزاد میکند. این خاطره به صورت خودکار بازیابی میشود و غیرممکن است که آن را از دست بدهید.
همه خاطرات مرحله The Slums
خاطره ۱
هفت خاطره اولی که به صورت خودکار از طریق پیشروی داستان آزاد نمیشوند در مرحله Slums قرار دارند. شما میتوانید خاطره ۱ را طی تعامل با یک ربات مرده بالای ساختمانی پیدا کنید که سردر آن یک تابلوی بطری درخشان وجود دارد؛ این ساختمان نزدیک همان قسمتی است که بازیکن اولین بار با Guardian در شروع Chapter 4 ملاقات میکند.
خاطره ۲
بعد از خرید Ancient Relic از فروشندهای که نزدیک آسانسور بزرگ قرار دارد، میتوانید این خاطره را آزاد کنید. بازیکنان برای خرید این آیتم باید ۳ عدد Energy Drink Cans را به Azooz، فروشندهای که به آن اشاره کردیم، اهدا کنند. با انجام این کار، Ancient Relic در قامت یک تصویر جلوی شما قرار میگیرد و میتوانید خاطره آن را بازیابی کنید. این قوطیهای نوشیدنی انرژیزا از طریق ماشینهای فروش خودکار همین مرحله قابل دریافت هستند.
خاطره ۳
خاطره ۳ در Dufer Bar قرار دارد که دقیقاً در مسیر سمت مخالف آسانسور بزرگ قرار گرفته است. بعد از ورود به این ساختمان مستقیم از پلهها بالا بروید و با گیاهی که روی میز قرار دارد، تعامل کنید تا خاطره مورد بحث بازیابی شود.
خاطره ۴
خاطره ۴ در ساختمان Momo قرار دارد. Momo یکی از چهار Outsider بازی به شمار میرود که شما برای رفتن به مرحله بعد، باید به خانه آنها سر بزنید. اگر در خانه او وارد بخش حمام شوید، پوستری را میبینید که نوشته Back Home 2 روی آن نقش بسته است. این پوستر خاطره چهارم را آزاد میکند.
خاطره ۵
پنجمین خاطره مرحله The Slums یک گرافیتی دیواری است که با عبارت R.I.P Humans نزدیک دیوار یکی از ماشینهای فروش خودکار قرار گرفته است. بازیکن برای دریافت آن باید وارد کوچه نزدیک Laundromat شده و ساختمان Seamus را رد کند. همچنین میتوان گفت که این خاطره نزدیک Secret Lab قرار دارد که بعداً بازیکنان در Chapter 6 مشغول جست و جو به دنبال آن میشوند.
خاطره ۶
این خاطره شما را وادار میکند که از دیوارها و موانع موجود بالا روید که البته بعید است که برای کسی چالشبرانگیز باشد. شما باید به ناحیه شخصیت Morusque یعنی رباتی که گیتار میزند مراجعه کنید. وقتی به آنجا رسیدید، به سمت بنبست پایین کوچه مراجعه کنید و سپس به سمت چپ بپیچید. از دستگاههای تهویه هوا بالا بروید تا نقاشی یک ربات را روی دیوار ببینید. این نقاشی خاطره بعدی را آزاد میکند.
خاطره ۷
آخرین خاطرهای که بازیکنان میتوانند در The Slums پیدا کنند، در ساختمان Elliot Programming قرار دارد. بازیکنان برای پشت سر گذاشتن این مرحله باید به این ساختمان مراجعه کنند پس حتماً چند بار با آن برخورد خواهید داشت. برای ورود به این ساختمان، درب ورودی آن را خراش دهید تا یک نفر بازش کند. سپس به سرعت وارد ساختمان شوید و به طبقه بالا بروید. گیاه موجود در گوشه اتاق، میزبان خاطره هفتم است.
همه خاطرات مرحله Rooftops
خاطره ۸
ابتدای Chapter 5 وارد ناحیهای میشوید که یک تیغه فلزی معلق برای عبور از سد دشمنان یعنی Zurkها دارد. آنها در این قسمت به سمت شما جهش میکنند اما به علت سقوط از ارتقاع کشته میشوند. کمی بعد از این اتفاق شما از یک میله فلزی و سپس تهویه هوا بالا میروید تا به مرحله بعدی برسید. در این قسمت یک تابلوی بنفش نئونی به چشم میخورد که طی تعامل با آن، خاطره هشتم آزاد میشود.
خاطره ۹
مدتی بعد از کسب خاطره ۸، به منطقهای میرسید که Zurkها در آن داخل یک قفس در سمت چپ زندانی شدهاند. برای گذر از این ناحیه باید آنها را آزاد کنید و آنها را فریب دهید. به هر حال، در مکان اولیه قرارگیری آنها یک تابلو وجود دارد که به تاسیسات Neco، یکی از موسسات فرضی بازی اشاره میکند. خاطره ۹ را از طریق آن کسب کنید.
خاطره داستانی ۲
دومین خاطره مربوط به داستان دقیقاً بعد از پایان Chapter 5 وقتی آنتن را فعال کرده و از طریق یک سطل کوچک به سمت شهر باز میگردید، به صورت خودکار آزاد میشود. در این هنگام B-12 هدف از ساخت شهر را به یاد میآورد. تکرار میکنیم که از دست دادن خاطرات داستانی غیرممکن است و نیازی نیست که برای انجام آنها کار خاصی انجام دهید؛ تنها بازی را تجربه کنید.
همه خاطرات مرحله Dead End
خاطره ۱۰
خاطره ۱۰ در همان بخش نخست ورود به Chapter 7 قابل بازیابی است. بعد از شروع این مرحله بازیکن باید از پل رد شود و به سمت چپ برود. یک کرکره قدیمی فلزی در این بخش وجود دارد که خاطره دهم B-12 را بازیابی میکند.
خاطره ۱۱
مدت کوتاهی بعد از سکانس تعقیب و گریز به بخشی میرسید که فنسهای آهنی را مشاهده میکنید. اگر دقیق نگاه کنید، قسمت کوچکی از این فنسها تا شده که برای عبور شخصیت اصلی یعنی گربه کافی است. از طریق این حفره وارد بخش پشت فنسی شوید و طی تعامل با ربات مرده خاطره یازدهم را آزاد کنید.
خاطره ۱۲
این خاطره داخل خانه دکتر است که شما در انتهای Chapter 7 میتوانید آن را بازیابی کنید. بعد از بالا رفتن از پنجره بازیکنان باید با مانکنی که روی سرش یک سطل فرو رفته، تعامل کنند تا خاطره بعدی آزاد شود.
همه خاطرات مرحله The Sewers
خاطره ۱۳
با ورود به مرحله The Sewers، با منطقهای مواجه میشوید که Momo درب آن را برای شما باز میکند. مدت اندکی بعد از این، وارد یک تونل طولانی میشوید؛ به جای این که مستقیم تونل را پشت سر بگذارید، به سمت چپ بروید، بعد از نابود کردن همه دشمنان در بخش چپ تونل یک لوله وجود دارد که با بالا رفتن از آن، به یک بخش نورانی میرسید. این خاطره سیزدهم است.
خاطره ۱۴
خاطره ۱۴ نیز در همان بخش The Sewers بعد از پایین آمدن از لوله و فرار کردن از دست Zurkها قابل بازیابی است. به این منظور در این بخش روی آن لوله تا انتها پیش بروید و وارد تونل کوچکی شوید که به یک لانه Zurk با چشمهای بزرگ روی دیوار منتهی میشود. خاطره بعدی همینجاست.
همه خاطرات مرحله Antivillage
خاطره داستانی ۳
به محض ورود به Antivillage شما باید از یک کانتینر بزرگ بالا بروید که بسیار شبیه به نمونه موجود در Chapter 3 است. با بالا رفتن از آن، B-12 به صورت خودکار یک خاطره را بازیابی میکند. این خاطره نیاز به انجام عمل ویژهای ندارد و حتماً آن را در صورت تجربه بازی دریافت خواهید کرد. B-12 بعد از بازیابی این خاطره، تا مدتی کوتاه در دسترس نیست و صحبت نمیکند.
خاطره ۱۵
وقتی که B-12 دوباره شروع به صحبت میکند، کاربر به بخشی میرسد که یک ربات روی یک مبل نشسته و مشغول تمشاای تلویزیون است. دیوار سمت راست او حاوی یک گرافیتی است که اگر آن را بررسی کنید، خاطره بعدی آزاد میشود.
همه خاطرات مرحله Midtown
خاطره داستانی ۴
این خاطره مدت کوتاهی بعد از آن که بازیکنان Antivillage را ترک میکنند در دسترس قرار میگیرد. این خاطره که مانند همه خاطرات داستانی دیگر به صورت خودکار با پیشروی در گیمپلی آزاد میشود، در قسمت ورودی ایستگاه متروی قدیمی قرار دارد.
خاطره ۱۶
افزون بر خاطره داستانی، در مجموعه ۶ خاطره قابل جمعآوری دیگر هم در سراسر مرحله Midtown پراکنده شدهاند. شما میتوانید اولین آنها را دقیقاً بعد خروج از ایستگاه مترو پیدا کنید. یک ربات مغازهای کوچک در خروجی ایستگاه مترو دایر کرده که دقیقاً بالای سرش در قفسه کتابها، خاطره شماره ۱۶ قرار گرفته است.
خاطره ۱۷
برای پیدا کردن خاطره ۱۷، باید بعد از ورود به شهر اصلی بازی به سمت کوچهای بروید که یک ربات پاکبان با یک مخروط روی سر خود، مشغول جارو کردن زمین است. با استفاده از موانع محیطی از جمله تهویههای هوا و بلوکها، در این منطقه به اتاقکی میرسید که مملو از بالش و فرش است. تعامل با یکی از این بالشها، خاطره ۱۷ را آزاد میکند.
خاطره ۱۸
نزدیک تابلوی هولوگرام مرکز Midtown به یک پیرایشگاه میرسید که درب ورودی و پنجره آن زرد رنگ است؛ البته درب این پیرایشگاه باز نمیشود بلکه باید از طریق پنجره وارد آن شوید. بعد از ورود به داخل پیرایشگاه به سمت سقف بروید و خاطره ۱۸ را در بخش بالای سقف پیدا کنید.
خاطره ۱۹
خاطره ۱۹ نیز روی سقف یکی از فروشگاههای همین منطقه قرار دارد. این بار به جای پیرایشگاه، به رستوران نزدیک هولوگرام مذکور مراجعه کنید. درون این مغازه صندلیها و پیشخوانهای مناسبی برای دستیابی به سقف وجود دارد. بعد از وارد شدن به بخش سقف، به قسمت کنج آن مراجعه کنید تا خاطره ۱۹ آزاد شود.
خاطره ۲۰
برای دستیابی به خاطره شماره ۲۰ باید ابتدا مرحله سرقت باتری از کارخانه Neco را در همین مرحله پشت سر بگذارید. با انجام این کار، درب دفتر پلیس باز میشود و میتواند با ورود به آن، خاطره ۲۰ را از طریق تعامل با تصویر پهپاد، کسب کنید.
خاطره ۲۱
آخرین خاطره این مرحله داخل بخش کلوب قرار دارد. به این منظور، بعد از ورود به کلوب به بخش VIP مراجعه کرده و از قسمت بار سوار آسانسور کوچکی شوید که به زیرزمین متنهی میشود. بعد از ورود به زیرزمین، میتوانید با پریدن روی میز قرار گرفته در وسط سالن، خاطره ۲۱ را بازیابی کنید.
همه خاطرات مرحله Jail
خاطره ۲۲
آخرین خاطره غیرداستانی بازی Stray در آخرین بخشهای Chapter 11 قرار دارد و بعد از کسب آن، یک خاطره باقی میماند که به صورت خودکار در بخش پایانی بازی آزاد میشود. برای آزاد کردن خاطره ۲۲ در حیاط زندان بعد از فریب دادن و محبوس کردن پهپادها، به سمت راست بروید و با ربات مرده تعامل کنید.
همه خاطرات مرحله Control Room
خاطره داستانی ۵
آخرین خاطره داستانی که اتفاقاً همانطور که گفتیم، آخرین آنها نیز به شمار میرود در مرحله Control Room قرار دارد. برای ورود به این بخش، باید پنل امنیتی جلوی درب را بخراشید. بقیه کار را B-12 انجام میدهد و درب برای شما باز میشود.
اگر همه خاطراتی را که تا به اینجا مرور کردیم، دریافت کرده باشید، بعد از آزاد شدن خاطره داستانی ۵، تروفی I Remember نیز به شما تعلق میگیرد. علاوه بر این، بازی یک لباس رنگین کمانی هم به شما جایزه میدهد که گربه میتواند آن را بپوشد.
راهنمای پیدا کردن همه نشانها
در مجموع ۶ نشان وجود دارد که در بخشهای مختلف و مرحلههای بازی میتوانید آنها را طی فعالیتها یا بعضاً، پشت سر گذاشتن بخشهای داستانی کسب کنید. با استفاده از جدول بالا، به راهنمای نشان مورد نظر خود مراجعه نمایید.
پیدا کردن Music Badge
بازیکنان بعد از پیدا کردن هر ۸ صفحه موسیقی و رساندن آنها به Morusque که یک نوازنده گیتار است، این نشان را دریافت میکنند. این صفحات موسیقی در بخشهای مختلفی از مرحله The Slums پخش شدهاند و شما طی گذراندن تمام Chapterهایی که در این مرحله جریان دارند، میتوانید آنها را پیدا کنید.
ما در راهنمای بازی Stray به صورت مجزا به همه این صفحهها میپردازیم. بعد از پیدا کردن صفحات مذکور و رساندن به نوازنده، منتظر نواختن آنها بمانید. ما در زیر مکان هر ۸ صفحه موسیقی را ذکر کردهایم:
۱. صفحه موسیقی ۱ روی جعبههای موجود در آپارتمان Momo قابل مشاهده است.
۲. صفحه موسیقی ۲ روی یک میز در بالکن سمت راست پنجرهای است که به آپارتمان Clementine متنهی میشود.
۳. صفحه موسیقی ۳ در تصویر بزرگ رباتی که در طبقه پایین ساختمان Elliot Programming به چشم میخورد، قرار دارد. برای ورود به این ساختمان، درب را با پنجههای گربه بخراشید تا یک ربات آن را برایتان باز کند.
۴. صفحه موسیقی ۴ در اختیار فروشنده نزدیک آسانسور بزرگ، Azooz است. میتوانید با اهدای ۱ قوطی نوشیدنی انرژیزا آن را بخرید.
۵. صفحه موسیقی ۵ روی یکی از میزهایی قرار دارد که در طبقه فوقانی ساختمان Dufer Bar یا همان بار واقع هستند.
۶. صفحه موسیقی ۶ روی قفسهای است که در سمت راست تخت خواب آپارتمان Clementine قرار دارد.
۷. صفحه موسیقی ۷ روی پیانوی موجود در آپارتمان Doc قرار دارد. شما برای دسترسی به آن ابتدا باید یادداشت روی تخت خواب را ترجمه کرده و سپس کلیدی را به دست آورید که برای باز کردن یک گاو صندوق پشت دستههای کتاب مخفی شده است.
۸. صفحه موسیقی ۸ داخل یک گاو صندوق، در کوچه پایینی مکانی قرار دارد که Morusque در آنجا ساز میزند. کد این گاو صندوق ۱۲۸۳ است.
پیدا کردن Outsider Badge
این نشان به صورت خودکار در جریان داستان بعد از پیدا کردن Secret Lab و تعمیر مکانیاب به شما تعلق میگیرد. بعد از انجام دادن این کارها، Seamus نشان مذکور را به شما میدهد تا بعد از پیدا کردن پدرش در Chapter 7، به او نشان دهید و او با شما همراه شود.
پیدا کردن Plant Badge
Malo، شخصیت باغبان مرحله Antivillage از شما درخواست پیدا کردن سه گیاه به رنگهای قرمز، بنفش و زرد را میکند. پیدا کردن این گیاهان اصلاً سخت نیست و فقط باید به ۳ درخت موجود در محیط بازی مراجعه کنید.
گیاه زرد دقیقاً نزدیک بخشی قرار دارد که با Malo ملاقات میکنید، گیاه قرمز پایین کانتینر، روی زمین است و در نهایت گیاه بنفش نزدیک جایی روییده که Zblatazar در آنجا مراقبه میکند.
پیدا کردن Cat badge
این نشان درون یک گاو صندوق در مرحله Midtown قرار دارد. برای رسیدن به آن باید از طریق پنجره وارد فروشگاه محصولات الکترونیکی شوید که یک مشتری مشغول شکایت از فروشنده آن است. این فروشگاه فاصله چندانی با تابلوی هولوگرامی مرکز منطقه ندارد. کد گاو صندوق ۸۵۴۲ است.
پیدا کردن Police Badge
برای پیدا کردن این نشان، کوچه مابین فروشگاه لباس و دفتر پلیس را پیدا کرده و وارد آن شوید. روی دیوارهای این کوچه پر از گرافیتیهای مختلف است. اگر به قسمت درستی مراجعه کرده باشید، اکنون میتوانید از دستگاههای تهویه هوا و قطعههای فلزی بالا بروید.
از آنجا به موانع بیشتری میرسید که باید همه را پشت سر بگذارید و از آنها بالا بروید. حالا میتوانید از طریق یک پنجره وارد یک سلول زندان بشوید که یک ربات پلیس از کار افتاد روی زمین آن افتاده است. کنار آن، Police Badge را بردارید.
پیدا کردن Neco Badge
یکی از کارمندان Neco Corp در حالی که مشغول سرقت باتری اتمی هستید، این نشان را به شما میدهد. برای دریافت آن، ابتدا باید کلید گم شده را به او بازگردانید. در جریان همین مرحله به قسمتی میرسید که چندین و چند بشکه در آنجا قرار دارند. در سمت راست این بشکهها، کلید را پیدا کنید و بعد از بازگرداندن به کارمند یاد شده، نشان را دریافت کنید. اگر تا به اینجا همه نشانها را دریافت کرده باشید، تروفی Badges برای شما باز میشود.
راهنمای پیدا کردن قوطیهای نوشیدنی انرژیزا
در کل ۴ عدد قوطی نوشیدنی در مرحله The Slums پراکنده شدهاند که هر کدام با پیدا کردن ماشین فروش خودکار قابل دستیابی و استفاده هستند. پیدا کردن سه عدد از این ماشینها بسیار آسان است اما برای یافتن چهارمی راه خود را به سمت یک بالکن باز کنید که بیشتر کاربران، مکان آن را نمیدانند. بعد از پیدا کردن هر ماشین، دکمه مثلث را از روی کنترلر فشار دهید تا گربه ماشین را به کار بیندازد و قوطی نوشیدنی به بیرون پرتاب شود.
محل ماشینهای فروش
- شما میتوانید اولین ماشین فروش را کنار Morusque، نوازنده گیتار مرحله The Slums پیدا کنید که تا به حال چندین بار به او اشاره کردهایم. راه دیگر پیدا کردن این دستگاه، دنبال کردن مسیر سمت چپ از بخش آسانسور بزرگ است.
- ماشین فروش بعدی روی سقف ورودی آپارتمان Doc قرار دارد. شما برای پیدا کردن دفترچه یادداشت چهار Outsider در Chapter 4 باید از این مکان دیدن کنید پس حتماً حداقل برای یک بار قبلاً به آنجا رفتهاید یا خواهید رفت. لامپهای کمنوری بالای ماشین فروش این بخش روشن هستند و یک تابلوی آبی کوچک با عبارت Outsiders هم نزدیک آن روشن است.
- اگر کوچه نزدیک Laundromet را به سمت پایین ادامه دهید و آپارتمان Seamus را پشت سر بگذارید، به یک گرافیتی با مضمون R.I.P Humans میرسید. سمت چپ گرافیتی، ماشین فروش سوم قرار دارد.
- برای پیدا کردن ماشین فروش مخفی که اکثر بازیکنان در یافتنش مشکل دارند، به دنبال پلکانی بگردید که به کوچه نزدیک Laundromat ختم میشود. تیرکهای چوبی زیادی در این بخش وجود دارند که مستقیماً شما را به یک بالکن مخفی هدایت میکنند. ماشین فروش آخر در این بخش قرار دارد.
در ادامه برای مطالعه راهنمای بازی بیشتر با مجله لیویتو همراه باشید.
دمتون گرم 👍👍👍
کمک بزرگی کردین تا آیتم ها را پیدا کنم
خوشحالیم که تونستیم کمک کنیم🙌
Momo رو کجا باید پیدا کرد