اختصاصی لیویتواسلایدشوپشت صحنهپیشنهاد سردبیرچه‌طور بازی کنیم؟

پشت صحنه ساخت ویچر | ماجرای خلق میراثی لهستانی

در جدیدترین قسمت از مجموعه مقالات پشت صحنه به سراغ ویچر رفته‌ایم. مجموعه‌ای که CD Projekt Red ایده اولیه‌اش را از خرده فروشی در بازارهای لهستان کلید زد و با تسخیر بازارهای جهانی خاتمه یافت. در ادامه با لیویتو همراه باشید.

سی دی پراجکت توسعه‌دهنده بازی‌های ویدیویی که به خاطر مجموعه‌اش «The Witcher» مشهور است، به تنهایی هنرصنعت بازی لهستان را به یک نیروگاه با فناوری پیشرفته و ابزار جهانی نفوذ فرهنگی تبدیل کرده است.

سی دی پراجکت رد، خالق سری بازی‌های ویدیویی تحسین شده ویچر، در پی دگرگونی سیاسی و اقتصادی لهستان پس از سقوط کمونیسم در سال 1989 به وجود آمد. این مهم مصادف با محبوبیت روزافزون CD-ROM‌ها بود، اما در در آن زمان، اکثر سی دی‌های بازی‌های ویدیویی کپی شده بودند و در بازارهای خیابانی یا توسط دست فروش‌ها فروخته می‌شدند.

ماجرای CD Projekt Red و خرده فروشی در بازارهای لهستان

تحت حکومت کمونیستی، هیچ دسترسی به خرده فروشان غربی بازی‌های ویدیویی وجود نداشت و قوانین کپی رایت به ندرت رعایت می‌شد. این شرایطی بود که در آن Marcin Iwiński و Michał Kiciński ماجراجویی خود را در فرهنگ بازی کامپیوتری لهستانی آغاز کردند. این دو در دوران نوجوانی در مدرسه با یکدیگر دوست شده بودند و به سرعت متوجه شدند که علاقه مشترکی به بازی‌ها و دنیای مجازی هنر هشتم دارند.

پس از چند سال خرده فروشی نسخه‌های بازی‌های ویدیویی غربی در بازاری در نزدیکی خیابان گرزیبووسکا در ورشو، آن‌ها شرکت خود را در سال 1994 راه‌اندازی کردند و بازی‌هایی را برای بازار لهستان از خارج وارد کردند. خیلی زود، آن‌ها شروع به بومی‌سازی آن بازی‌ها با ارائه متن و بسته‌بندی لهستانی کردند. پیشرفت آن‌ها با Baldur’s Gate بود که توانستند پس از گفتگو با خالق آن، شرکت کانادایی BioWare، آن را به بازار لهستان بیاورند.

شرکت CD Projekt RED دوباره تأکید کرد «در بازی‌های تک‌نفره جایی برای ریزتراکنش‌ها نمی‌بینیم»
بخوانید

برای اطمینان از اینکه این بازی بومی‌سازی شده در میان لهستانی‌ها محبوب خواهد شد، CD Projekt Red با بازیگران مشهور لهستانی برای صداپیشگی شخصیت‌های آن قرارداد امضا کرد. این یک موفقیت خیره کننده بود و بیش از 18000 نسخه در روز انتشار آن فروخته شد.

پشت صحنه ساخت ویچر | ماجرای خلق میراثی لهستانی

میکال کیسینسکی و مارسین ایوینسکی، مالکان مشترک CD Projekt، یک تولیدکننده بازی‌های کامپیوتری تحسین شده بین المللی که در سال 2007 به تصویر کشیده شده است.

پیشرفت بین المللی

شرکت CD Projekt تصمیم گرفت موفقیت خود را با توسعه سری بازی‌های خود بر اساس حماسه ویچر اثر Andrzej Sapkowski دنبال کند. این شرکت در سال 2002 حقوق و حق امتیاز را از «تالکین لهستانی» به دست آورد و به سرعت دست به کار شد. Marcin با بنیانگذاران BioWare که به لهستانی‌ها با موتور بازی Aurora کمک کردند و در E3 – بزرگترین رویداد تجاری جهان برای هنرصنعت بازی‌های ویدیویی – به آن‌ها یک غرفه ارائه دادند، رابطه نزدیکی برقرار کرده بود. این بازی در آنجا توجه زیادی را به خود جلب کرد و زمانی که آتاری در نهایت آن را در سال 2007 منتشر کرد و آن را به مخاطبان جهانی ارائه کرد، به یک موفقیت تبدیل شد.

بازی ویچر در ادامه دو دنباله را به فاصله کوتاهی دریافت کرد، استودیو با The Witcher 3: Wild Hunt پس از انتشار در سال 2015، رکوردهایی را در سراسر جهان شکست. بازی 6 میلیون نسخه در 6 هفته اول پس از انتشارش فروخت.

ماجرای مجموعه ویچر در قاره‌ای بی‌نام دنبال می‌شود که در ابتدا موجودات افسانه‌ای در آن زندگی می‌کردند و از آن زمان تاکنون توسط انسان‌ها تسخیر شده است. ویچر لقب، گرالت از ریویا، یک مزدور شکارچی هیولا است که در دنیای فانتزی بر اساس اساطیر اسلاوی پرسه می‌زند. در مارس 2022، CD Project تایید کرد که با یک بازی مهم دیگر که حول حماسه ویچر متمرکز است، بازخواهند گشت و سپس در ماه می اعلام کردند که بازی مذکور وارد مرحله پیش تولید شده است.

بازی Cyberpunk 2077: Phantom Liberty برای مراسم Summer Game Fest تایید شد
بخوانید

پشت صحنه ساخت ویچر – ایجاد یک صنعت

موفقیت The Witcher 3 باعث شهرت این شرکت در سراسر جهان شد و CD Projekt از این شتاب استفاده کرد تا خود را در بورس اوراق بهادار ورشو (WSE) معرفی کند، بورسی که به طور فزاینده‌ای به صنعت بازی های ویدیویی علاقه‌مند می‌شد.

بسیاری از توسعه دهندگانی که در ساخت ویچر نقش داشته‌اند، به کار خود ادامه داده و استودیوهای بازی‌سازی خود را راه اندازی کرده‌اند. لهستان در حال حاضر بیش از 450 استودیو بازیسازی دارد، از جمله غول‌هایی مانند PlayWay ،Techland، 11-bit studios و Ten Square Games. برای بسیاری، زمان حضور آن‌ها در CD Projekt به عنوان نوعی دانشگاه عمل کرد و آن‌ها را آماده کرد که چگونه شرکت‌های خود را اداره کنند. این بخش به ویژه برای لهستان مهم است، زیرا مملو از راه حل‌های با فناوری پیشرفته است – چیزی که معمولاً در کشوری که تا همین اواخر یک اقتصاد در حال توسعه به حساب می‌آمد، یافت نمی‌شد.

در مجموع، استودیوها بیش از 10000 کارمند دارند و به گاوهای شیرده که به جای شیر پول نقد محصول می‌دهند برای اقتصاد لهستان تبدیل شده‌اند. WSE با احساس اینکه هنرصنعت بازی لهستان به بلوغ رسیده است، شاخصی برای شرکت‌های سازنده بازی به نام WIG ایجاد کرد.

سال گذشته، رئیس WSE، مارک دیتل Marek Dietl، اظهار داشت که این بورس با بیش از 60 شرکت بازی، بالاتر از توکیو و سئول، تبدیل به بازار سهام پیشرو در جهان برای توسعه دهندگان شده است. برای مدتی، در آستانه عرضه بازی به شدت مورد انتظار آن زمان Cyberpunk 2077، شرکت CD Projekt با ارزش‌ترین شرکت فهرست شده در بورس اوراق بهادار ورشو بود و ثابت کرد که هنرصنعت بازی لهستان تا چه حد پیشرفت کرده است.

تیم توسعه‌دهنده بازی Cyberpunk 2077 مشغول ساخت بازی Cyberpunk 2 می‌شود
بخوانید

پشت صحنه ساخت ویچر – قدرت نرم لهستانی

هنر صنعت بازی همچنین به لهستان کمک کرده تا قدرت نرم خود را افزایش دهد و نفوذ فرهنگی خود را در سراسر جهان گسترش دهد. موفقیت ویچر کمک کرد تا کتاب‌های آندری ساپکوفسکی در میان آثاری مانند «ارباب حلقه‌ها»، «بازی تاج و تخت» و «داستان نارنیا» در رده محبوب‌ترین کتاب‌های فانتزی جهان قرار گیرند.

پشت صحنه ساخت ویچر | ماجرای خلق میراثی لهستانی
مارسین ایوینسکی عکس: توسط CD Projekt

مجموعه ویچر همچنین میلیون‌ها طرفدار جدید این فرنچایز را با انتخاب شدن توسط نتفلیکس به عنوان یکی از بزرگترین موفقیت‌های تاریخ تلویزیون ایجاد کرد. فصل‌های اول و دوم این سریال در حال حاضر حدود 500 میلیون ساعت زمان تماشا جمع‌آوری کرده‌اند و آن را به یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های نتفلیکس تبدیل کرده‌اند. همچنين فیلمبرداری فصل سوم در مارس 2022 آغاز شد و هم‌اکنون این فصل در حال پخش است.

این سه‌گانه مجموعه‌های The Witcher، کتاب‌ها، بازی‌های ویدیویی، و مجموعه‌های تلویزیونی، جهان الهام‌گرفته از اسلاوی ساپکوفسکی را به صدها میلیون نفر در سراسر جهان گسترش داده است. یکی از مکان‌های فیلمبرداری این مجموعه تلویزیونی، خرابه‌های قلعه در Ogrodzieniec در نزدیکی کراکوف بود، جایی که نبرد Sodden Hill از پایان فصل ضبط شد، که منجر به رونق گردشگری بین‌المللی با الهام از ویچر شد. دیگر استودیوهای بازی لهستانی مسیر CD Projekt را دنبال کرده‌اند و به خاطر مولفه داستان سرایی غنی خود شهرت یافته‌اند و با عناوینی مانند This War of Mine، Frostpunk، Dead Island، Dying Light، The Vanishing of Ethan Carter و Layers of Fear به مطرح شدن لهستان کمک شایانی کرده‌اند.

روی هم رفته، CD Projekt به توسعه بخش جدید و مهم اقتصاد لهستان کمک کرده و در عین حال قدرت نرم لهستان را در جهان تقویت کرده است. Marcin Iwiński و Michał Kiciński حتی در خوشبینانه‌ترین رویاهای خود هم نمی‌توانستند تصور کنند که ماجراجویی آن‌ها در تجارت بازی‌های ویدیویی در بازارهای خیابانی لهستان در اوایل دهه 1990 آن‌ها را تا کجا می‌برد.

توسعه دنباله بازی Cyberpunk 2077 تحت عنوان پروژه Orion راه درازی در پیش دارد
بخوانید

خب دوستان این بود پشت صحنه جذاب خلق ویچر و تأسیس استودیو سی دی پراجکت، نظر شما در این خصوص چیست؟ لطفاً دیدگاه‌های خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

برای خواندن مطالب پشت صحنه بیشتر با مجله لیویتو همراه باشید.

همچنین فراموش نکنید که برای استریم کردن یا تماشای استریم باکیفیت با اینترنت نیم‌بها می‌توانید از لیویتو استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محافظت شده توسط الگریتم کپچا *Captcha Plus loading...

دکمه بازگشت به بالا