زمانی که اولینبار با یک بازی مبارزهای مثل Super Smash Brothers آشنا شدم، اولین چیزی که به ذهنم خطور کرد محرومیت شخصی خودم از بازی کردن چنین اثر درخشانی در این ژانر محبوب بود. Super Smash یکی از آثار نینتندو (Nintendo) است که با ورودش به دنیای بازیهای ویدیویی معنای جدید به کراساور (Crossover) و ژانر مبارزهای داد. متاسفانه بخاطر سیاستهای خاص نینتندو بسیاری از افراد علاقمند به این بازی ممکن است سعادت تجربهی چنین اثر درخشانی را نداشته باشند. اما اخیرا بازیهای متعددی در این ژانر منتشر شده و یکی از جدیدترین و پرطرفدارترین آنها بازی Multiversus است که در ادامه به بررسی آن میپردازیم. با ما همراه باشید.
اثری که در طی سالیان اخیر بخش عمدهای از مخاطبان و بازیکنان حرفهای را به خود اختصاص داده است و هر نسخه سعی داشته تا شخصیتهای درخشان و مخلتفی را جهانهای مختلف وارد خود بکند. بنا به موفقیتی که این بازی توانست در طی این مدت طولانی به خود اختصاص دهد، کمپانیهای مختلفی تلاش کردند تا جا پای نینتندو بگذارند و کپیهای دمدستی و یا نسبتا خوب تولید کنند اما همگی آنها رفتهرفته به خاطرات پیوستند و Smash Bros با قدرت جایگاه خود را حفظ کرد.
برادران وارنر (WB) با پشتوانهای که از شخصیتها و بخش بازیهای ویدیویی خود دارد این ریسک با تازهترین اثر خودش که ساخته استودیوی Player First Games است، به جان خریده. نام این اثر Multiversus بود و همانطور که از نام خلاقانهاش پیداست بازی در دنیایی جریان دارد که شخصیتهای مختلف قرار است مثل Smash Bros به جان یکدیگر بیافتند.
اما Player First Games ریسک دیگر سازندگان را در ساختن یک کلون از این سری محبوب را نکرده و سعی کرده است در ژانر Arena Brawler حرفهای زیادی برای زدن داشته باشد تا مسیر خود را در اولین قدمهای خودش مستحکم کند.
حالا که مقدمهچینیها تمام شد بهتر است که به سراغ صحبت از خود بازی برویم. چهطور بازی Multiversus توانسته است در این خیل عظیم از بازیهای آنلاین مختلف همه توجهها را به خودش جلب کند و هر بازیکنی با پیشزمینه بازیهای دیگر بتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کند و بیشترین لذت را ببرد؟
اولین فاکتور و مورد مهمی که در مورد Multiversus صدق میکند قابل دسترس بودن برای هر بازیکنی است. بازی چهار دکمه اصلی دارد که بخش اعظمی از گیمپلی خود را در این چهار دکمه خلاصه میکند. این چهار دکمه در پریدن، جاخالی دادن، ضربه معمولی و ضربه سنگین تقسیم میشود.
بازیکنان خیلی راحت با رفتن به بخش آموزشی بازی Multiversus و یادگرفتن این چهار دکمه به راحتی منطق مبارزه در بازی را یاد میگیرند و حتی آماده میشوند تا اولین مبارزه خود را آغاز کنند. هرچند که گفته شد این موارد به راحتی قابل دسترس هستند اما استاد شدن در هرکدام از این تکنیکها نیازمند تعهد کامل شما به بازی و یادگیری کامل جنبههای آن است.
باید بدانید که ضربه معمولی در چه شرایطی میتواند به شما کمک کند و با استفاده از جهتها نوع این ضربه را تغییر دهید. باید بدانید زدن ضربه سنگین ریسک بزرگی است که ممکن است به سود و ضرر شما باشد و دشمنانتان میتوانند از این شرایط سواستفاده بکنند. پرشهای خیلی بلند که منجر به خروج شما از کادر بازی شود مستقیما باعث مرگ شماست و جاخالی دادن بزرگترین برگ برندهای است که به داد شما میرسد.
همانطور که گفته شد، با جهت دادن به ضربههای معمولی و سنگین نوع این ضربهها تغییر پیدا میکند که یکی از لازمههای اصلی یادگیری یک شخصیت است. هر ضربه در شرایط خاصی میتواند موضع مبارزه شما را تغییر دهد. ضربه با جهت پایین با ضربهای که جهت رو به عقب یا جلو دارد و یا حتی بالا کاملا متفاوت است. برای همین مهم است قبل از آغاز مبارزه حتما به سراغ بخش آموزشی پیشرفته بروید.
فاکتور دوم و مهمی که بخش دیگر گیمپلی را تکمیل میکند وجود Role و Perk برای هر شخصیت است. در واقع استفاده از این دو عنصر Multiversus را بیشتر از یک Arena Brawler تبدیل به یک بازی MOBA مثل Dota 2 یا Heroes of The Storm میکند. بهخصوص که مبارزات اصلی به شکل دو در مقابل دو شکل میگیرند و شما باید با یک همتیمی مبارزات را انجام بدهید. Roleهای بازی هرکدام تعاریف خود را دارند و هنگام انتخاب مبارز باید حتما به آن دقت کنید. این Roleها شامل Assassin، Tank، Bruiser، Support و Mage/Ranged میشوند.
رول Assassin همانطور که از ناماش پیداست تخصصش در دادن بیشترین ضربه ممکن است و نقش تمامکننده مبارزه را دارند.
رول Tank در بازی Multiversus در واقع نقش ضربهگیر را در تیمش بازی میکند و سعی میکند که یار خود را از بخش اعظمی از ضربات دشمنان نجات دهد و حتی به آنها کمک کند اما معمولا سرعت بسیار کمتری نسبت به Assassin دارند.
رول Bruiser ترکیبی از دو رول قبلی است که تعادلی بین قدرتمند بودن و دادن بیشترین ضربه را دارند. رول Support چندان ضربات قویی ندارد اما حضورش در مبارزه میتواند کلیدی باشد زیرا در تسلیحات خود قابلیتهایی دارد که میتواند یار خود را از مهلکه نجات دهد و حتی به آنها Buffهایی دهد که در مبارزه قدرت بیشتری پیدا کنند.
در آخر رول Mage/Ranged وجود دارد که تخصصشان استفاده کردن از افسون (Spell) و ضربات از راه دور است. تقریبا همه رولهای بازی به جز Mage/Ranged قابل درک برای همه بازیکنان است البته این موضوع تاکید نمیکند که این رول سخت و یا قابل دسترس نیست فقط نیازمند ممارست و تلاش بازیکن برای یادگیری است اما زمانی که سعی کنید کامل آن را درک کنید بازی کردن در این نقش بیشتر از همهی آنها برای شما جذاب باشد.
به طور کلی ولی همه رولهای بازی سعی شده است که لذتبخش باشند، اما همانطور که گفته شد بهخاطر ماهیت MOBAگونهای که بازی برای آنها در نظر گرفته است ممکن است که قشر کثیری از بازیکنان سراغ گروهی بروند که بیشترین تاثیر را در مبارزات بتواند بگذارد.
اما در کنار Roleها اشاره به Perkها شد که به عقیده من به شدت میتواند بالانس بازی را بر هم بزند. ایده Perkها روی کاغذ به نظر جذاب میرسد و حتی وقتی که با شخصیت مورد نظرتان تا حد خوبی Level Up کرده باشید و از آنها استفاده کنید، میتواند تفاوت شخصیتتان با این Perkها را درک کنید. اما اختصاص دادن چهار جای خالی برای Perkهای مختلف میتواند کمی گیجکننده باشد.
برای همین هم در بازی گزینه Auto Assign کردن وجود دارد که به شما اجازه میدهد وقت خود را درگیر چیدن آنها نکنید. به عنوان کسی که بازی را از روز اول Open Beta بازی میکنم، چیزی بیشتر از حضور این مکانیک من را اذیت نکرده است. البته اگر بتوانیم از سیستم Net Code بازی فاکتور بگیریم که متاسفانه فعلا با وضعیت بتا بودن بازی قرار نیست درست بشود. امید است که سازندگان بازی بتوانند بخش Perk را کمی بالانس کنند.
بازی از لحاظ بصری کاملا به همهی شخصیتهایی که در خود جای داده است وفادارانه عمل میکند. به طور مثال تام و جری نوع ضربه زدنشان کاملا شبیه جدال این دو شخصیت است که در کارتونها میدیدیم.
حتی بنا به فضای کودکدوستانه (Kid Friendly) بازی، شخصیتی به خشونت آریا استارک (Arya Stark) طراحی جذابی پیدا کرده است تا حتی کسانی که طرفدار Games of Thrones هم نیستند بتوانند با این شخصیت ارتباط برقرار کنند (جالب است بدانید همانطور که آریا در سریال میتوانست تغییر قیافه بدهد در بازی هم بخشی از مبارزه او بر پایه تغییر چهره و عوض شدن به دشمناش سوار است).
به طور خلاصه باید بگویم هویت هر شخصیتی که در این بازی وجود دارد، تمام و کمال حفظ شده تا دل طرفداران به رنج نیفتد و حتی اشخاص جدید بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند. متاسفانه بهخاطر وضعیت بتای بازی Stageهای چندان خوبی به جز دو مورد در آن وجود ندارد. Stageهای غار خفاشی و خانه روح زده که الهام گرفته از مجموعه انیمیشنی Scooby-Doo است تا اینجا نبوغ تیم سازنده در طراحی Stage را نشان داده که باید ببینیم در آینده قرار است چطور ما را غافلگیر کنند.
با تمامی این اوصاف بهتر است یک بار هم که شده به سراغ Multiversus بروید، زیرا کمتر بازی آنلاین چندنفرهای را پیدا میکنید که در مرحله بتای خود این حجم از محتوا و قابل دسترس بودن را ارائه میدهد. به هرحال این تنها عنوانی است که در آن میتوانید بتمن و باگز بانی (Bugs Bunny) را به جان هارلی کویین (Harley Quinn) و تَز (Tazz) بیاندازید!
برای خواندن بررسی بازی های بیشتر با لیویتو همراه باشید. اگر دنبال خواندن راهنما برای بازی Multiversus هستید نیز میتوانید راهنمای شخصیتهای آن را از طریق این لینک بخوانید و از طریق این لینک هم راهنمای بازی را.
از آنجا که بازی در فاز بتا قرار دارد و هنوز بهصورت نهایی منتشر نشده در این بررسی نمرهای به آن نمیدهیم.
بازی Multiversus
بهتر است یک بار هم که شده به سراغ Multiversus بروید، زیرا کمتر بازی آنلاین چندنفرهای را پیدا میکنید که در مرحله بتای خود این حجم از محتوا و قابل دسترس بودن را ارائه میدهد. به هرحال این تنها عنوانی است که در آن میتوانید بتمن و باگز بانی (Bugs Bunny) را به جان هارلی کویین (Harley Quinn) و تَز (Tazz) بیاندازید!
ممنون از توضیحاتتون.
بازی قشنگیه، فقط کاش سرورهای بهتری داشت میتونستم با سهولت بیشتری بازی کنم.