اواخر شهریور بود که جدیدترین نسخه از سری بازی محبوب مورتال کمبت عرضه شد. طبق تبلیغاتها، اخبار و تریلرهای بازی، متوجه شده بودیم که این Mortal Kombat قرار است با نسخههای قبلی متفاوت باشد؛ مخصوصا از نظر داستانی. بازی منتشر شد و مورد استقبال طرفدارها و منتقدها قرار گرفت، ولی نه آنقدر که همگی انتظارش را داشتند. در ادامه با بررسی بازی مورتال کمبت ۱ همراه لیویتو باشید.
همانطور که شنیده، دیده و احتمالا بازی کردهاید، مورتال کمبت ۱ نقطه صفر جدیدی برای این سری از نظر داستانی و شخصیتپردازی است. جایی که هویت و خصوصیات بیشتر شخصیتهای اصلی سری دچار تغییر و تحول شده و در نتیجه، سرنوشت آنها که توسط ما بازی میشود نیز مسیر جدیدی را دنبال میکند.
از نظر داستانی، MK1 دنباله مستقیم نسخه قبلی یعنی Mortal Kombat 11 است. جایی که تایتان زمان یعنی Kronika شکست میخورد، لیو کنگ تبدیل به Elder God آتش میشود و جای Raiden را به عنوان محافظ قلمروی زمین (Earthrealm) میگیرد. لیو کنگ برای جلوگیری از جنگهای مدوام قلمروها و کشتوکشتار مردم (و البته شخصیتهای محبوب ما!) تصمیم میگیرد کل جهان و کائنات را از نو بسازد و سرنوشت شخصیتها را دچار تغییر کند تا صلح و تعادل در دنیای مورتال کمبت برقرار شود. همینجا، نقطه شروع MK1 است.
بهطور کلی، مورتال کمبت ۱ از نظر روایت و بخش داستانی، نوآوریهایی در خود دارد که پیش از این در تاریخ بازیهای مبارزهای مشاهده نشده بود؛ گیمرهایی که MK1 را بازی کردهاید، مدیون هستید اگر فکر کنید دارم درباره چپتر نهایی بخش داستانی صحبت میکنم! تغییر شخصیتها هم در کل منطقی کار شده و تنوع خوبی نسبت به نسخههای قبل ایجاد کرده؛ هر چند که در بعضی موارد افراطی و غیرمنطقی از آب درآمده مثل جابهجایی کامل شخصیتهای اسکورپیون و ساب زیرو، یا شخصیتپردازی ضعیف Smoke.
شاید این سوال پیش بیاید که چرا پس به جای Mortal Kombat 12 داریم MK1 بازی میکنیم؟ نظر من را بپرسید، این بازی عملا MK12 است که به دلایل مارکتینگ و PR تبدیل به MK1 شده. حتی در روزهای اول عرضه باگی در زیرنویس بازی وجود داشت که نام کد پروژه بازی را تحت عنوان MK12 معرفی میکرد. داستان و روایت نسخه قبلی در حدی بزرگ و در خط زمانی سری مهم بود که این بازی به عنوان دنباله آن، میبایست خط داستانیاش را به اتمام برساند و در واقع نسخه بعدی با نام Mortal Kombat 1 معرفی بشود. به هر حال، این شروع دوباره برای مورتال کمبت، به نویسندگان و راویهای بازی اجازه داده تا بسیاری از سوالات و ابهامات طرفداران را درباره جایجای دنیای بازی پاسخ بدهند. علاوه بر این، خط داستانی پراکنده و بسیار شلوغ قبلی نیز به پایان رسیده و سازندگان میتوانند در نسخههای بعدی بازی بیشتر و بهتر مهارتهایشان در قصهگویی را به رخ گیمرها بکشند.
از داستان که بگذریم، مورتال کمبت ۱ مثل نسخه قبلی یک بازی مبارزهای بسیار لذتبخش، تکنیکی و روان است؛ حتی از نسخه قبل هم گیمپلی روانتری دارد. اضافه شدن Kameo Fighters و کمبوهای هوایی (Aerial Combos) بیشتر و متنوعتر باعث شده شاهد رقابتهای جذابتری باشیم. اما وقتی به بخش رقابتی بازی و بخش آنلاین آن نگاه عمیقتری کنیم، برخی از نقاط مثبت بازی قبلی به نسخه جدید منتقل نشده. برای مثال در بازی قبلی، دو تکنیک ضد حمله وجود داشت یکی Getup Attack بود و دیگری Dodge کردن بعد از زمین خوردن کامل. منظورم این نیست که در MK1 هیچ کمبو یا مکانیکی برای حمله حین بلند شدن از زمین وجود ندارد؛ اینطور نیست. صرفا Getup Attackها خیلی محدود شدهاند و گاهی نیز اجرای آنها کاملا موفقیتآمیز نیست. چیزی که باعث میشود شکستن کمبوی حریف در بعضی مواقع چالش برانگیز باشد.
از طرف دیگر، تیم فنی بازی مورتال کمبت ۱ کاری کردهاند که رفتارهای سمی کمتری از رقبا را شاهد باشیم! برای مثال، در این بازی امکان اسپم کردن (تکرار صرفا یک کمبو یا یک Move بهطور متداوم) تقریبا وجود ندارد و هیچ Infinite Move/Combo-یی (کمبوهای پشت سرهم طولانی) نیز قرار نیست جان شما را کامل به آخرش برساند؛ به این دلیل که بعد از اجرای یک کمبوی زنجیرهبار یا اسپم کردن، میزان صدمهای که به جان حریف وارد میشود کم و کمتر میشود تا جایی که دیگر شخصیت مقابل هیچ Damageیی دریافت نمیکند. این مهم نه تنها باعث کاهش رفتار سمی و ناجوانمردانه رقبا در بخش آنلاین بازی میشود، بلکه آنها و همهی پلیرها را مجبور به داشتن خلاقیت در سبک بازیشان میکند.
اما از طرف دیگر، کیفیت Matchmaking در بازی خیلی پیشرفتی نسبت به MK11 نداشته و حتی بعضی مواقع نسخه قبلی بهتر از MK1 عمل میکرد. با وجود اینکه بیش از سه ماه از عرضه بازی میگذرد، اما هنوز بخش Matchmaking دارای مشکلات و باگهایی مثل گیر کردن روی Connecting Match و فریز شدن در منوی بازی است. یا قطع شدن صدا و موسیقی بازی بهطور کامل در برخی از مچها.
روی هم رفته، وقتی عمیقتر به بخش رقابتی بازی نگاه کنیم، با بازی خوبی روبهرو هستیم که نیاز به بهبودهای زیادی دارد. این نکته درباره بخش و مادهای آفلاین بازی نیز صدق میکند. جدای از Story Mode، مورتال کمبت ۱ مثل همیشه یک ماد Towers دارد، به علاوه ماد جدید Invasion (که البته برای طرفداران قدیمی سری خیلی جدید نیست).
در Towers مثل همیشه مبارز خود را انتخاب میکنید و تا پله آخر برج را میجنگید تا به باس فایت یا غول آخر برسید. حالت جذاب Test Your Might هم برگشته و حضور پررنگتری در برجهای MK1 دارد. اما نوبتی هم باشد، نوبت Invasion است. اگر MK Deception را بازی کرده باشید، متوجه میشوید که Invasion نسخه مدرنشده حالت Conquest آن بازی است؛ جایی که شخصیت انتخابی شما مثل یک مهره منچ و مارپله روی پلهها و مراحل مختلف قدم گذاشته و با حریفهای مختلفی روبرو میشود. در این بین باسهای مختلف وجود دارد، صندوقها، جوایز و غیره و غیره. ولی با وجود تمام اینها، ماد Invasion خیلی سریع خستهکننده میشود و چیزی جز گرایند (Grind) برای ارائه ندارد. حریفهای شما در حالت Invasion، تقریبا هیچ چالشی برایتان ایجاد نمیکنند. حتی مینی باسهای این بخش نیز بسیار راحت از پا در میآیند.
ناگفته نماند که غول آخر بازی نیز (در برجها و بخش داستانی) خیلی چالش برانگیز نیست و اگر آن را با نسخههای قبلی بازی مقایسه کنید، بدون شک از نظر سختی در رتبههای آخر جدول قرار میگیرد. رسم و سنت بازیهای مبارزهای است که غولهای آخر چالش برانگیز داشته باشند؛ وگرنه اصلا چرا اسماش غول آخر است؟
در بازی قبلی بخش Towers of Time را داشتیم که در کنار برجهای آفلاین و کلاسیک MK، برجهای لایو، آنلاین و حتی کوآپ را میشد بازی کرد که تقریبا همگی قابلیت استفاده از AI Fighter را داشتند؛ چیزی که از بار Grind بازی کم میکرد و جلوی خستهکننده شدن بازی برای گیمر را تا حدی میگرفت. در کنار Towers of Time، بخش Krypt با سازوکاری جدید وجود داشت که حس غوطهوری در دنیای مورتال کمبت را بیشتر میکرد. مواردی که متاسفانه در MK1 حضور ندارند و بازی شدیدا از کمبود تنوع و ارائه حالتهای متفاوت رنج میبرد.
برخلاف عدم وجود تنوع زیاد در حالتهای بازی، بازی دارای چهار نوع واحد پولی و سکههای مختلف است! یک نوع سکهها مخصوص استفاده فقط در حالت Invasion است؛ یک نوع مخصوص استفاده درون بازی برای خرید آیتم و لباس برای شخصیتهاست؛ یک نوع مخصوص ذوب شدن زیر آتش اژدهای معبد است و نوع آخر نیز خریدنی و پریمیوم بوده که برای بهدست آوردناش فقط باید دلار خرج کنید!
هیچکدام از بازیهای قبلی مورتال کمبت تا این حد صرفا برای درآمدزایی بهینه نشده بودند؛ که البته طرفداران بازی به این مورد معترض هستند و این چیزی است که همیشه در بازیهایی که ناشرش شرکت برادران وارنر بوده، دیده شده. مورتال کمبت هم تا نسخه قبلی تا حدی از این سیاست شرکت مادر در امان بود، ولی در نهایت گریبانگیر مورتال کمبت ۱ شد.
در نهایت، بازی مورتال کمبت ۱، یک تجربه لذتبخش دیگر در این سری است که تاکنون عرضه و پشتیبانی بیعیبی نداشته. به عنوان یکی از طرفداران قدیمی و سرسخت این سری، امیدوارم مشکلات آن در ادامه برطرف شده و شاهد یک پشتیبانی فوقالعاده مثل MK11 باشیم. Mortal Kombat 1 در نوع خود قدمهای جسورانهای در سری، و بهطور کلی در ژانر بازیهای مبارزهای، برداشته که با سیاستگذاری صحیح منطقی و پشتیبانی بهتر میتواند تبدیل به یک بازی فوقالعاده دیگر در سری مورتال کمبت شود.
نظر شما درباره این بازی چیست؟ برایمان بنویسید.
برای خواندن مقالات بررسی بازی بیشتر با مجله لیویتو همراه باشید.
همچنین فراموش نکنید که برای استریم کردن یا تماشای استریم باکیفیت با اینترنت نیمبها میتوانید از لیویتو استفاده کنید.