گیم نتها و کلوبهای بازی یکی از پاتوقهای محبوب جوانان و نوجوانی ایرانی هستند. هر روزه هزاران گیمر ایرانی به گیمنتهای مختلفی در سرتاسر کشور میروند تا از مهیجترین بازیها لذت ببرند. یکی از مهمترین ویژگیهای گیم نتها محیط اجتماعی آن است که لذت بازیهای چندنفره را چندبرابر میکند. در این مقاله میخواهیم نگاهی به تاریخچه شکلگیری گیم نت و دلیل محبوبیت آن بیندازیم. پس اگر میخواهید با تاریخ گیم نت آشنا شوید، تا آخر این مقاله همراه ما باشید.
تاریخچه گیم نت و نحوه پیدایش آن
بهطورکلی میتوان تاریخچه کافه گیم (Game Café) یا همان گیم نت را به سه بخش تقسیم کرد: دوره آرکید (Arcade)، دوره اینترنت و دوره ورزشهای الکترونیک (Esports).
دوره آرکید
تاریخچه پیدایش گیم نت به اوایل دهه ۸۰ میلادی و ظهور مراکز آرکید برمیگردد. در این زمان کنسولهای خانگی هنوز همهگیر نشده بودند و بیشتر گیمرها برای تجربه بازیهای روز دنیا به مراکز آرکید میرفتند. در این مراکز دستگاههایی به اسم ماشین آرکید وجود داشتند که با سکه کار میکردند و بازیهایی مختلفی چون Pac-Man، Space Invaders و Donkey Kong را در اختیار بازیکنان میگذاشتند. مراکز آرکید جدا از ارائه بازیهای روز دنیا، یکی از محبوبترین مکانها برای آشنایی و رقابت با گیمرهای دیگر بودند.
دوره اینترنت
با توسعه اینترنت و پیدایش بازیهای آنلاین، دوره جدیدی از تاریخچه گیم نت آغاز شد. در این دوره، کافههای اینترنتی یا همان کافی نتها جای مراکز آرکید را گرفتند و افراد علاقهمند به دنیای دیجیتال را به خود جذب کردند. در سال ۱۹۸۸، اولین کافی نت جهان به اسم کافه الکترونیک (Electronic Café) در کره جنوبی افتتاح شد تا مردم عادی بتوانند بهراحتی و با قیمتی مناسب به دنیای دیجیتال دسترسی داشته باشند.
چند سال بعد پای کافی نتها به آمریکا هم باز شد و کافههای SFnet در شهر سانفرانسیسکو شروع به کار کردند. با پیدایش بازیهای رقابتی چون Doom، Quake و WarCraft، کافی نتها به یکی از محبوبترین پاتوقهای گیمرها در سرتاسر جهان تبدیل شدند. این کافهها روشی ارزان و راحت برای تجربه بازیهای اینترنتی بودند و نقش چشمگیری در پیشرفت آنها داشتند. البته کافی نتها مشکلاتی چون پایرسی (دانلود غیرقانونی فیلم و آهنگ)، اعتیاد به اینترنت و کارهای خلاف را هم در آن زمان به دنبال داشتند.
دوره ورزشهای الکترونیک
با وجود پیشرفت تکنولوژی و دسترسی بالای مردم به اینترنت، گیم نتها هنوز هم طرفداران خاص خود را دارند. دلیل محبوبیت گیم نتها در دوره فعلی، پیشرفت بازیهای رقابتی و گسترش ورزشهای الکترونیک است. ورزشهای الکترونیک یا همان Esports مسابقات سازماندهیشدهای هستند که به گیمرهای حرفهای اجازه میدهند در بازیهایی چون DOTA 2، Counter Strike و League of Legends با یکدیگر رقابت کند. در سالهای اخیر، ورزشهای الکترونیک به یک پدیده جهانی تبدیل شدهاند و توجه میلیونها بیننده، حامیهای مالی و خبرنگارها را به خود جلب کردهاند. از آن جایی که گیم نتها فضایی مناسب برای تمرین گیمرها و برگزاری مسابقات هستند، کسبوکار کافههای گیم هنوز هم در وضعیت خوبی قرار دارد.
بسیاری از گیمرهای حرفهای ساعتها از وقت خود را در گیم نتها (یا آنطور که در کشورهای دیگر میگویند گیم سنتر/Game Center) میگذارنند تا مهارتهای خود را بیشتر کنند یا برای مسابقات مختلف آماده شوند. به همین دلیل، بیشتر گیم نتها از سیستمهای پیشرفته استفاده میکنند و بوفه مخصوص غذا و نوشیدنی هم دارند. تأثیر ورزشهای الکترونیک روی گیم نتها در حدی است که بعضی از آنها خدمات مربیگری هم به گیمرها ارائه میکنند.
بهطورکلی، گیمنتها یک پاتوق دوستداشتنی برای علاقهمندان به گیمینگ هستند که با محیط اجتماعی خود دوستیها و رقابتهای جذابی را به وجود آوردهاند. البته این محیط مختص بازیکنان حرفهای نیست و همه گیمرها میتوانند از بودن در این فضا لذت ببرند. علاوه بر این، بسیاری از افراد بهواسطه گیمنتها با دنیای هیجانانگیز بازیها آشنا شدهاند. در این مقاله سعی کردیم نگاهی مختصر به تاریخچه گیمنتها داشته باشیم. به نظر شما، یک گیم نت خوب باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟ شما هم با دوستان خود گیم نت میروید؟ برایمان بنویسید.
برای خواندن آخرین راهنماها و پشت صحنههای ویدیو گیم همراه لیویتو باشید.
همچنین فراموش نکنید که برای استریم کردن یا تماشای استریم باکیفیت با اینترنت نیمبها میتوانید از لیویتو استفاده کنید.
خدا قوت مهدی جان
ممنون عزیز! لطف داری.