چندی پیش بهطور رسمی از نسخه جدید سری Counter-Strike معرفی شد. با ما همراه باشید تا نگاهی به نسخه دسترسی محدود کانتر ۲ داشته باشیم.
قضاوت در مورد کانتر استرایک ۲ (Counter-Strike 2) یا بهطور خلاصه کانتر ۲، کار بسیار سختی است. در وهله اول بازی در مرحله «دسترسی محدود» (Limited-Test) قرار دارد. همین امر به تنهایی باعث میشود که در مورد بازی آنطور که باید، نتوانیم قضاوت درستی انجام دهیم. دوم اینکه کانتر ۲ بخاطر شرایط فعلی خود مدام در حال بهروز رسانی شدن از سمت سازندگان یعنی کمپانی ولو (Valve) است.
با تمامی این اوصاف، تصمیم بر این شد که یک نگاه ابتدایی و کلی به کانتر ۲ صورت بگیرد. اگر ایراد و انتقادی به این بازی با شرایط فعلیاش در این مطلب دیده شد، به معنای «بد مطلق» بودن بازی نیست. انتقاداتی که به کانتر ۲ گرفته میشود، ریشه در علاقه نویسنده به این سری و بخاطر بهتر شدن اثر است. پس با نگاهی باز این مقاله را بخوانید.
در اواخر ماه مارس بود که ولو بهطور رسمی از کانتر ۲ رونمایی کرد. کانتر ۲ بهعنوان یک بهروز رسانی مجانی برای دارندگان CS:GO در نظر گرفته شده و قرار است بازی را از لحاظ گیمپلی، گرافیک و جنبههای رقابتی بهطور کامل تغییر دهد. این خبر خوبی از سمت ولو بود. خبری که تقریبا چندین سال است طرفداران کانتر (بهخصوص با عرضه هف لایف: الیکس) انتظار آن را میکشیدند.
کانتر ۲ قرار بود در تابستان فعلی بهطور کامل عرضه شود. اما اکنون که این مقاله را میخوانید و تقریبا در اواخر تابستان هستیم، عرضه این بازی کمی دور از انتظار است. بازی سه روز پیش (در زمان نوشته شدن این مقاله) یک بهروز رسانی جدید دریافت کرد که حدس و گمانهای زیادی را برای نزدیک بودن زمان عرضه زیاد کرد. در مورد این بهروز رسانی بهطور مفصل توضیح داده خواهد شد. بهتر است در مورد خود کانتر ۲ صحبت کنیم.
اولین چیزی که در مورد کانتر ۲ همه را شگفتزده میکند، گرافیک و طراحی بصری فوقالعاده آن است. این بازی با بهرهگیری از موتور گرافیکی Source 2 یکی از خوشظاهرترین بازیهای چند وقت اخیر بوده. موتور Source 2 در ادامهی مسیر دو موتور قبلی ولو، یعنی Source و Goldsrc یکی از بهترین سیستمهای فیزیکی و بصری حال حاضر را در دنیای بازیها دارد. این موتور بنا به قدرت تکنیکی خود توانسته بهطور مستقیم روی گیمپلی بازی هم تاثیر بهسزایی داشته باشد که در ادامه توضیح داده خواهد شد.
متاسفانه نمیشود فقط از خوبیهای گرافیک کانتر ۲ گفت. غیر بهینه بودن گرافیک بازی یکی از ایرادات آن محسوب میشود. هرچند که CS:GO به آن شکلی که باید در دسترس همگی نبوده و بهینه بودن روی همهی سیستمها را رعایت نمیکند، اما به نسبت ادامهای که در مسیر خود دارد وضعیت قابل قبولتری را ارائه میدهد. افت فریم، ایرادات فنی و باگهای عجیب جزو مواردی هستند که شاید در برخورد اول با کانتر ۲ شما را کمی ناامید کنند. اما شاید بزرگترین ناامیدی در مورد گرافیک این بازی، سیستم نورپردازی آن است.
سیستم نورپردازی کانتر ۲ یک دستاورد فنی و خیرکننده محسوب میشود. اما این موارد دلایل قانعکنندهای برای اشکال نداشتن آن نیست. با اینکه در بسیاری از محیطهای نقشههای مختلف بازی نورپردازی بسیار عالی کار شده اما ممکن است ذوق شما را بهطور کامل کور کند. اکثر نقشههای رسمی بازی از لحاظ زمانی در روز قرار دارند برای همین هم نور محیطها با موتور جدید و آنهم در روز کاملا چشم را اذیت میکند. این نورپردازی در محیطهای بسته و نقاطی که آفتاب کمی دارند بسیار عالی و با دقت کار شدهاند. اما در محیطهای بیرونی محال است که بتوانید از نورپردازی نهایت لذت را ببرید.
فیزیک که در موتورهای گرافیکی ولو یک نقطهعطف است در کانتر ۲ هم به خوبی پیادهسازی شده. کشتن دشمنان و پرتاب شدن جنازههایشان حالت کمدی CS:GO را بهطور کامل کنار گذاشته و برداشت خود را با تمرکز روی واقعی بودن ارائه میدهد. پرتاب کردن انواع نارنجکها و برخوردشان با سطوح بسیار دقت بیشتری در بازی پیدا کرده که واقعا جای ستایش دارد.
مدلهای اسلحههای بازی همگی از نو بازسازی شدهاند و شاید در برخورد اول متوجه تفاوتهای آنها با نسخه قبلی نشوید اما انیمیشنهای جدید و گذر زمان باعث میشود که از آن تقدیر کنید. مدلسازی و طراحی شخصیتها بهبود پیدا کردهاند و حالا میتوانید از طریق دوربین بازی پای شخصیت خود را مثل بازیهای اول شخص دیگر (هیلو و کرایسیس) ببینید!
تمام نقشههایی که در کانتر ۲ توسط ولو رونمایی شده بودند، در حال حاضر عرضه شدهاند. طبق گفته سازندگان که قول ظاهر جدید همراه با برخی تغییرات مهم را در برخی نقشهها دادند، باید گفت که کانتر ۲ در این امر موفق بوده. نقشه محبوب Overpass که در مسابقات جهانی بستر ماندگارترین لحظات CS:GO بوده، تا حدی بازسازی شده و ایرادات خود را بهبود بخشیده.
نکتهای که در همهی نقشهها مشترک است، رنگ و مدلهای جدیدیست که به خود گرفتهاند. اما شاید خیرهکنندهترین تغییر در بین این نقشهها، متعلق به Inferno باشد که کاملا بازسازی شده. Inferno از زمان تولد خود در CS 1.6 تا حال حاضر، همیشه کلیدیترین تغییرات را در بین نقشههای کانتر به خود اختصاص داده.
بهتر است به سراغ مهمترین جنبه کانتر ۲ برویم. گیمپلی بازی از زمان عرضه دسترسی محدود این بازی تغییرات بهخصوصی داشته که عوامل خارجی بسیاری در آن دخیل بودند. اما بهتر است اول در مورد ارتباط جالب موتور گرافیکی بازی با گیمپلی توضیح دهیم. به لطف فیزیک و دستاورد فنی موتور Source 2، کانتر ۲ شاهد یک تغییر انقلابی در نارنجکهای دودزا (Smoke) شده. در CS:GO نارنجکهای دودزا در هر نقطه از نقشه بهطور یکسان عمل میکرد. ولی حالا در کانتر ۲ این نوع از نارنجکها عملکردی تازه و کاملا واقعی به خود گرفتهاند.
به محض پرتاب اولین نارنجک دودزا، میتوانید ببینید که فرق اساسی آن با نسخه قبلی چیست. این نارنجکها حالا دودی را پخش میکنند که کاملا بسته به محیطی که قرار دارند، پخش میشود. ممکن است در جایی کوچیک مثل اتاق نردبان نقشه Mirage باشید تا این نارنجک کاملا این اتاق را با دود فرا بگیرد. ممکن است در نقشه Dust 2 بخواهید که فضایی مثل Short را با نارنجک دودزا پوشش دهید تا دسترسی دشمنان سخت شود، پس جای نگرانی نیست زیرا دیگر فقط یک نارنجک هم برای پوشش کامل نقطه مورد نظر شما کافی است و لازم نیست شما و همتیمیهای دیگرتان همگی این نارنجک را داشته باشید.
یکی دیگر از جنبههای دیگه نارنجک دودزا در کانتر ۲، واقعگرایی آن بوده که با گیمپلی دخیل است. با استفاده از اسلحههایی مثل AK و M4، میتوانید به دود ایجاد شده شلیک کنید تا گلولههای از داخل دود رد شوند و دید کوتاهی به پشت دود داشته باشید. بهعلاوه اگر نقاط کوچکی که با شلیک ایجاد میکنید برای شما کافی نیستند، با استفاده از نارنجک منفجره (HE) میتوانید برای مدت کوتاهی پخش شدن دود را از بین ببرید تا بتوانید به دشمنان شلیک کنید و سپس در پشت دود دوباره قایم شوید.
اما کمی قبلتر صحبت از عوامل خارجی شد که باعث برخی تغییرات در فرمولی قدیمی این سری شده. بهلطف عرضهی بازی ولورانت (Valorant) بازیکنان شاهد تغییرات جدیدی در سبک تیراندازی تاکتیکی (Tactical Shooter) بودند. این تغییرات حتی باعث شد که برخی از بازیکنان حرفهای و حتی معمولی CS:GO به این بازی کاملا کوچ کنند. همین امر سبب شد که ولو احساس کند از قافله عقب افتاده و باید دل بازیکنان قدیمی خود را بهدست بیاورد و سعی کنید مخاطبین جدیدی را هم جذب کند. فارغ از احساسات و این موضوع که به ولورانت یا کانتر علاقه دارید، نمیتوان منکر نوآوریهای ولورانت در این سبک باشیم.
ولورانت سیستم پس دادن اسلحهها (Refund) پس از خرید اشتباه را استفاده کرد. سیستمی که واقعا جای خالی آن در CS:GO حس میشد. همینطور ولورانت در بخش رقابتی تعداد نوبتها (Rounds) را از سنت قدیمی CS:GO که ۳۰ نوبت بود، به عدد ۲۴ کاهش داد تا هر مسابقه حوصلهسربر و بیش از حد طولانی نباشد. هردو این ویژگیها هماکنون در کانتر ۲ موجود هستند که نشانههای خوبی برای احساس خطر سازندگان بازی است.
در آخرین بهروز رسانی بازی که چند روز پیش منتشر شد، کانتر ۲ حالا تمرکز اصلی بخش رقابتی خود را در حالت Premier گنجانده است. در Premier خبری از سیستم تعیینسطح (Ranking) همیشگی CS:GO نیست و در عوض سطح شما پس از پیروز شدن در ۱۰ مسابقه ۲۴ نوبتی مشخص میشود. این سطح به شکل یک عدد نمایش داده شده که مشخص کننده جایگاه شما در جدولهای منقطهای (Regional) و جهانی (Global) بوده و پس از اتمام هر فصل از بازی دوباره از نو آغاز میشود. این سیستم ۲۴ نوبتی در صورت تساوی دو تیم با عدد ۱۲-۱۲ به وقت اضافه نیز کشیده میشود که ۶ نوبت اضافی به مسابقه اضافه کرده و رویکرد جالبی برای جلوگیری از تساوی مطلق برخلاف CS:GO است.
حتی اگر علاقهای به بازی کردن در حالت Premier ندارید، جای نگرانی نیست. حالت رقابتی قدیمی بازی هنوز هم در دسترس اما سطح شما در هر نقشه کاملا مجزا بوده. بهطور مثال شما ممکن است در نقشه Nuke سطح طلایی (Gold) داشته باشید اما در نقشه Ancient سطح شما نقره (Silver) باشد.
مورد دیگری که در گیمپلی بازی تازگی دارد، سیستم شخصیسازی Loadout اسلحههای بازی است. شما میتوانید قبل از شروع هر مسابقه و در منوی بازی، Loadout خود را کاملا طبق سلیقه خود بسازید.
بهجز تپانچه اصلی در دو تیم تروریست (Terrorist) و ضد تروریست (Counter Terroist) شما میتوانید ۴ تپانچه دلخواه خود را بچینید. در بخش دوم شما میتوانید ۵ عدد اسلحه میانرده (اعم از SMG، Shotgun و LMG) را انتخاب کنید و در بخش آخر یعنی Rifles میتوانید اسلحههای افسانهای سری CS مثل AK، AWP و M4 را بنا به میل خود قرار دهید (خبر خوب برای تیم ضد تروریست این است که آنها میتوانند حالا از هردو M4 در هر مسابقه استفاده کنند).
متاسفانه کانتر ۲ از تمامی مشکلاتی که CS:GO رنج میبرد، تا سطح قابل توجهی برخوردار است. بازی با دسترسی محدود خود برای مدتهای زیادی بازیکنان زیادی نداشت و پیدا کردن یک مسابقه در حالت Deathmatch هم ممکن بود شما را با لابی خالی از بازیکنان واقعی روبرو کند. این مشکل تا حد زیادی در بهروز رسانی جدید بازی برطرف شده که به بازیکنان بیشتری دسترسی برای بازی کردن کانتر ۲ را داده. اما این مطلقا خوب نیست زیرا سیستم Matchmaking بازی بازیکنان با تفاوتهای بسیار زیاد از لحاظ سطح را در مقابل هم قرار میدهد که خود از ایرادات بسیار بزرگ CS:GO بود.
بازی حتی در دو ماه قبل که تا حد بیشتری محدود بود، از حضور متقلبان (Cheaters) رنج میبرد. متاسفانه در این مورد هنوز هم مشکل از سمت ولو است که قول یک سیستم آنتیچیت (Anti-Cheat) جدید بهنام VAC Live را داده بود اما گویا این سیستم آنطور که باید فعالیت درستی از خود نشان نداده. این مورد رقیب کانتر ۲ یعنی ولورانت را بهشدت در جایگاه بالاتری قرار داده که از یک سیستم آنتیچیت سختافزاری استفاده میکند.
از نظر فنی، بازی ایرادات بسیاری دارد که آن را باید به حساب تازه بودن و دسترسی محدود آن گذاشت. اگر ولو قصد دارد بازی را به این زودیها منتشر کند، باید این ایرادات و موارد دیگر را مثل CS:GO تا حد زیادی بهبود ببخشد.
کلام آخر
با تمامی این اوصاف، کانتر ۲ میتواند نفس تازهای به این سری دهد. هرچند برخی اقدامات ولو برای این بازی حکم «نوش دارو پس از مرگ سهراب» را دارد، اما همین توجهی که در کانتر ۲ رخ داده، نشانهی خوبی است. بهعلاوه طرفداران این سری ثابت کردهاند که خانه اول و آخر آنها در بازیهای چندنفره چیزی جز سری کانتر نیست و آنها بودند که CS:GO را پس از یازده سال هنوز سرپا نگهداشته بودند.
اگر قرار است که این بازی به این زودیها در دسترس عمومی قرار بگیرد، باید ایرادات آن تا حد بسیار زیادی رفع شده باشد. با این شرایطی که کانتر ۲ دارد، بهتر است بازی دیرتر منتشر شود تا اینکه با یک محصول پر ایراد طرف باشیم که اسم این سری را لکهدار کند.
برای خواندن مقالات بررسی بازی بیشتر با مجله لیویتو همراه باشید.
همچنین فراموش نکنید که برای استریم کردن یا تماشای استریم باکیفیت با اینترنت نیمبها میتوانید از لیویتو استفاده کنید.
عالی بود با اکثر نکاتی که بیان کردید موافقم به امید بازگشت روزهای طلایی این مولتیپلیر کلاسیک.