در طول تاریخ هنر همیشه افرادی بودهاند که جلوتر از دیگران، با خلاقیتی بیباکانه دست به ریسک و نوآوریهای هنری میزدند و یک تنه، بار هنری آن مدیوم به خصوص را جلو میبردند. استودیو بازیسازی رمدی (Remedy Entertainment)، یکی از استودیوهایی است که نقش مشابهی در صنعت ویدئوگیم ایفا میکند و سه دهه است که با خلق عناوین خلاقه مختلف، نقش بسیار مهمی در حرکت رو به جلو این صنعت و آشکارسازی امکانات و پتانسیلهای پنهان این مدیوم هنری ایفا کرده و آن را همچنان مکانی خلاقه برای تجربههای تازه و بدیع باقی گذاشته. در متن پیشرو، بازی های Remedy را در طول سی سال فعالیتشان مروری میکنیم، آثاری که هرکدام به نوبه خود، چندی از بهترین نمونههای داستانسرایی در تاریخ بازیهای ویدئویی هستند. در ادامه همراه ما باشید.
۹. Agents of Storm
در میان بازی های Remedy، مامورین طوفان تلاشی برای عرضه عناوینی متفاوت برای گروه مخاطبینی تازه بود. محصولی که با وجود بازخوردهای خوب در زمان عرضه، به خاطر هسته مرکزی تکرار شوندهاش، پس از مدتی از یادها رفت و نتوانست آنطور که باید و شاید خود را از دیگر عناوین مشابه آن سالها متمایز کند و تنها سه سال پس از عرضه، سرورهایش برای همیشه، خاموش شد.
۸. Death Rally
این اثر برای نخستینبار نام استودیو رمدی را مطرح کرد. اثری مسابقهای و هیجانانگیز که با وجود ظاهر سادهاش، از عمق قابل توجهی برخوردار است و میتواند ساعتهای مدید شما را به خود سرگرم کند. رمدی این بازی را با آپدیتهایی در سال 2009 مجددا منتشر کرد و پس از بازخورد خوب آن، بازسازی کاملی از آن را در سال ۲۰۱۱ عرضه کرد که نشان داد همچنان ایدههای مطرح شده در این اثر از جذابیت کافی برای سرگرمسازی نسل تازهای از مخاطبین بازیهای ویدئویی برخوردار است و میتواند آنها را درگیر آشوب و هیجان جاری در خود کند.
۷. Alan Wake’s American Nightmare
پس از عرضه نخستین الن ویک، رمدی ایدههای مختلفی برای ساخت دنبالهای برای آن را داشت. بخشی از این ایدهها راه خودشان را به رویای آمریکایی باز کردند. این نسخه از بازی های Remedy، روایتگر نبرد الن با همزاد پلیدش، اسکرچ، در صحراهای بیابانی آریزونا است. قصهای که در قالب یک قسمت از برنامه تلویزیونی نایت اسپرینگز روایت میشود و ایده استفاده از چرخههای زمانی تکرار شونده (Story Loops) را بهطور جدی در روایتاش مورد استفاده قرار میدهد. ویژگی که شاید بیش از هر چیزی حین مواجهه با این اثر به چشم بیاید، تفاوت ظاهری و مکانی آن است. الن از جنگلهای بارانی و انبوه برایتفالز به بیابانهای لم یزرع و خشک آریزونا آمده و باید سعی کند با رعایت صحیح تمامی عناصر مورد نیاز روایت، به شکست اسکرچ دست بزند. همزادی که در غیاب او در جهان واقع، دست به جنایت و آشوب زده است.
این اثر جمع و جور که تمام کردن آن تقریبا چهار ساعت به طول میانجامد، تمامی مکانیکهای مرکزی بازی اصلی را در خود دارد و علاوه بر آن یک بخش آرکید جذاب ارائه کرده که طی مدت زمان مشخصی میبایست به شکست دشمنان تسخیر شده بازی دست بزنید و بالاترین امتیاز را کسب کنید.
۶. Quantum Break
رتبه ششم بهترین بازی های Remedy به کوانتوم بریک اختصاص دارد. پس از تلاشهای ناموفق رمدی برای ساخت دنباله الن ویک، آنها به تولید محصولی کاملا جدید روی آوردند. اثری که شاید یکی از دقیقترین و درستترین روایتهایی باشد که پیرامون سفر در زمان تاکنون ساخته شده باشد. در این اثر از بازی های Remedy، شما در قامت جک جویس (Jack Joyce) قرار دارید و باید با استفاده از قدرتهای مختلفتان، از وقوع پایان زمان جلوگیری کنید.
در این بازی شاهد اولین استفاده از موتور بازیسازی اختصاصی رمدی با نام North Light هستیم که قابلیتهای فوقالعادهای به خصوص در نورپردازی و ساخت و پرداخت محیطهایی پر جزییات به خود اختصاص داده است. مکانیک شوتینگ ران ان گان (Run n Gun) مورد علاقه رمدی هم در این بازی بازگشته که در ترکیب با دوجین قدرتهای فوقالعاده جک، چندی از هیجانانگیزترین اکشنهای بازی های Remedy را موجب شده است.
۵. Max Payne
مکس پین در میان بازی های Remedy، نقش مهمی را ایفا میکند. چرا که به طور جدی نام این استودیو فنلاندی را بر سر زبانها انداخت و توجهات را به آن جلب کرد. مکس پین روایتی نئونوار و جنایی است که در آن شخصیت اصلی، کارآگاه خسته و انتقامجویش، میبایست برای شکست گروه خلافکاری مواد مخدر که دست به قتل همسر و فرزند او زدهاند، در میان شبهای بارانی و گویی بیپایان نیورویک با سیل بیامان دشمنان مواجه شود.
این اثر بسیاری از ویژگیهایی که امروزه بازی های Remedy را با آن میشناسیم در خود دارد. از روایت شخصیتمحورش گرفته تا اکشن ران ان گان سریع و هیجانانگیزش، بعضی مراحل انتزاعی و رویا وارش و خلق مکانیک بولت تایم که در کنار هسته مرکزی شوتینگ بازی، تنوع قابل توجهی به آن بخشیده. شاید جالبترین نکته این بازی، استفاده از چهره سم لیک، نویسنده آن برای شخصیت اصلی باشد. قابلیت آهسته کردن زمان هم که در این بازی مورد استفاده قرار گرفته، یکی از بهترین نمونههای اجرا شده در آن سالها بوده که بعدتر عناوین دیگری همچون سری F.E.A.R هم از آن استفاده کردند.
۴. Max Payne 2: The Fall of Max Payne
این قسمت تمامی ویژگیهای ارائه شده در نسخه پیشین را چندین پله ارتقا میبخشد. رمدی حالا با اعتماد به نفس و بودجهای بیشتر، ادامه داستان سقوط آقای کارآگاه را تعریف میکند که میبایست با استفاده از شیرجههای خفن و بولت تایم معرکهاش در مقابل دوجین نیروهای خلافکار شهر بایستد. ولی مکس در این نسخه تنها نیست و مونا ساکس به او در رسیدن به اهدافاش کمک میکند. فم فاتالی جذاب و مرموز که رابطه او و مکس، لایههای داستانی تازه و صد البته تلخی را به داستان بازی اضافه میکند.
۳. Alan Wake
رتبه سوم بازی های رمدی، به الن ویک اختصاص دارد. پس از عرضه مکس پین دوم، رمدی با اعتماد به نفسی بیشتر از همیشه سراغ پروژهای متفاوت رفت. پروژهای دشوار که چندین سال از وقت آنها را به خود اختصاص داد و در طول تولید، فراز و نشیبهای بسیاری را پشت سر گذاشت. اثری که منابع ارجاعیاش سریال تویین پیکز (Twin Peaks)، آثار استیفن کینگ (Stephen King) و آلفرد هیچکاک (Alfred Hitchcock) و رمان House of Leaves است؛ حین اینکه تجربهای کاملا نو و تازه را ارائه میکند که ضمن یادآوری آثار مذکور، دست به خلق هویت به خصوص خود میزند.
در این بازی شما نقش نویسندهای به نام الن ویک را در اختیار دارید که توسط نیرویی تاریک، به دریاچه کالدران فراخوانده میشود. دریاچهای که قابلیت تحققبخشی تخیل به واقعیت را دارد و میخواهد که با استفاده از قدرت خلاقه آقای نویسنده، سناریو مورد نظر خودش را به واقعیت بپیوندد. الن هم میبایست در میان مرز باریک جنون و منطق، در روایت ترسناکی که خود آن را نگاشته، برای نجات همسر و نابودی حضور تاریک (Dark Presence) تلاش کند.
الن ویک در میان بازی های Remedy، گویی سروریست در ستایش نویسنده و نویسندگی؛ جشنیست برای روایت و داستانسرایی که در آن شخصیت اصلی، خود را در میانه قصه ترسناک و کابوسواری به نام جدایی (Departure) مییابد که خودش به قلم آورده و حالا میبایست مجدد خود، پایان تازهای برای آن بنویسد. استعارهای شگفتانگیز از تاثیر ملموس و شگفتانگیزی که تخیل میتواند بر واقعیت داشته باشد و تمامی جهان پیراموناش را دستخوش تغییر کند.
۲. Control
رتبه دوم بهترین بازی های Remedy به کنترل اختصاص دارد. اثری که حتی در میان کارنامه بازیسازی غریب این استودیو، شاید عجیبترین آنها لقب بگیرد. افتخاری که البته الن ویک دوم چند سال بعد با فاصله کم، از آن خود کرد. در این بازی شما در قامت جس فیدن (Jess Faden) در جستوجوی برادرتان وارد قدیمیترین خانه (Oldest House) میشوید که پایگاه مرکزی اداره فدرال کنترل (Federal Bureau of Control) است. ادارهای که تمرکز اصلیاش مطالعه و مبارزه با رخدادهای ماورالطبیعی در سرتاسر جهان است. در حین ورود، متوجه میشود که حمله موجودی به نام هیس (Hiss)، به کلی روند عادی اداره را دستخوش تغییر کرده و حالا شما در قامت مدیر جدید این مکان، میبایست در حل مشکل پیشآمده قدم جلو بگذارید.
شما در کنترل پرواز میکنید، اشیا را با ذهنتان کنترل میکنید، در میان زمین و آسمان شیرجه میزنید و دشمنان تسخیر شده بازی را با استایل و لذت، قلع و قمع میکنید. طراحی مترویدوانیاوار قدیمیترین خانه هم، پیشروی و جستوجو در آن را بدل به امری لذتبخش ساخته که در ترکیب با طراحی هنری شگفتانگیز آن، یکی از عجیبترین تجربههای گیمی شما را به خود اختصاص خواهد داد.
این بازی برای نخستینبار به شکلی آشکار به دیگر بازی های Remedy ارجاع داد و دست به خلق جهانی مشترک زد. جهانی که درحال حاضر شامل الن ویک و کنترل است و دو عنوان کوانتوم بریک و مکس پین، به خاطر انحصار برندشان توسط شرکتهایی دیگر، فعلا در آن جایی ندارند. البته که هیچ بعید نیست در آیندهای نزدیک، کوانتوم هم راه خودش را بهطور رسمی به این جهان مشترک باز کند.
۱. Alan Wake II
الن سیزده سال است که در مکان تاریک (Dark Place) گیر افتاده و هر روایت و داستانی هم که برای فرار نوشته، به در بسته خورده. الن ویک دوم، داستان آخرین تلاش اوست، روایتی پیچیده و در هم تنیده از دو روایت به نامهای «آغاز» و «بازگشت» که با دو قهرمان به صورت لوپی تکرارشونده، روایت میشود. آغاز درمورد تلاش مکرر الن برای فرار از مکان تاریک است و بازگشت، درمورد پروندهای جنایی پیرامون فرقهای آدمکش است که مامور ویژه FBI، ساگا اندرسون را به برایتفالز میکشاند. دو روایتی که خیلی زود در هم گره میخورند و دو قهرمان را در میان روایتی آشوبناک و ترسناک قرار میدهند و یکی از پیچیدهترین خطوط داستانی بازی های Remedy را خلق میکنند.
رمدی پس از عرضه نخستین الن ویک، کار روی دومین قسمت را شروع کرد و حتی دمویی نیز از حالوهوا و ویژگیهای بصری آن ساخت. ولی متاسفانه هیچکدام از ایدههایشان به بار ننشست با وجود تلاشهایی مکرر برای عرضه دومین قسمت از ماجراجویهایی آقای نویسنده، این اتفاق سیزده سال به تاخیر افتاد. سیزده سالی که از عواملاش، خروج حق انحصار این سری از دستان مایکروسافت بود و رمدی حالا در تصاحب کامل این برند، با خیالی آسوده به سراغ ساخت نسخهای ایدهآل و آرمانی از یکی از بهترین بازیهای تمام دوران زد. دنبالهای که نه تنها تمامی ویژگیهای بهیاد ماندنی نسخه پیشین را ارتقا میدهد، بلکه مجموعهای از تمامی ویزگیهایی است که در وهله نخست، ما را عاشق و دلباخته بازی های Remedy و محصولات خلاقهاش کرد.
امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید. شما بیشتر کدام بازی استودیو رمدی را دوست دارید؟ حتما نظرات خود را برای ما در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.
برای خواندن آخرین مطالب برترین بازی ها همراه لیویتو باشید.
همچنین فراموش نکنید که برای استریم کردن یا تماشای استریم باکیفیت با اینترنت نیمبها میتوانید از لیویتو استفاده کنید.