پشت صحنهچه‌طور بازی کنیم؟

۳۵ سال سوپر ماریو، خاطره‌ای برای همه نسل‌ها

سوپر ماریو بروس، یک بازی در ژانر پلتفرمینگه که اولین نسخه اون رو شرکت نینتندو در سال ۱۹۸۵ برای کسنول NES عرضه کرد. این کنسول تو ایران با اسم «فامیلی گیم» هم شناخته می‌شه. البته این بازی رو بیشتر با اسم «قارچ خور» می‌شناسن.

یکی از نکات جذاب این بازی اینه که تمامی آیتم‌های داخل بازی برای خودشون شخصیت‌ و اسم منحصر به فردی دارن. در هر نسخه‌ای از این بازی، شخصیت‌های جدیدی به اون اضافه شد و باعث شد تا این فرنچایز (Franchise)، تا همین امروز میلیون‌ها طرفدار داشته باشه.

پوستر بازی دانکی کانگ و حضور ماریو با اسم جامپ من
پوستر بازی دانکی کانگ و حضور ماریو با اسم جامپ من

ماریو از کجا بوجود آمد؟

اولین بازی موفق نینتندو بازی «دانکی کانگ» (Donkey Kong) بود که در آن شخصیتی با نام جامپ‌من (Jump Man) یا مرد پرنده وجود داشت که عکسش روی جلد این بازی دیده می‌شد. بعدها این شخصیت محبوبیت بی‌نظیری پیدا کرد تا این اینکه شرکت نینتندو تصمیم گرفت برای این شخصیت یک بازی‌ جداگانه بسازه و اسم اونو ماریو گذاشت. این شروعی برای فرنچایز سوپر ماریو و نماد شرکت نینتندو بود.

نسخه اورجینال سوپر ماریو
نسخه اورجینال سوپر ماریو

نسخه اورجینال سوپر ماریو

گیمرها تو نسخه اصلی این بازی، شخصیت «ماریو» و در حالت دو نفره، برادرش «لویجی» رو کنترل می‌کنن.

ماریو و لویجی دو برادر سیبیلوی ایتالیایی هستن که از شهری با اسم «پادشاهی قارچ» (Mushroom Kingdom) میان که شاهدخت هلو (Princess Peach) فرمانروای اون شهره!

داستان بازی‌ از این قرار بوده که اژدهایی بدجنس به نام بوزر (Bowser) به قلعه پرنسس پیچ حمله می‌کنه و اونو اسیر خودش می‌کنه. ماریو و برادرش برای نجاتش به نبرد همه موانع و دشمنان می‌رن تا خودشونو به اون اژدهای بدجنس برسونن و با شکست دادنش شاهدخت و فرمانروای شهرشون رو نجات بدن.

گزارش: مشکلات ساخت بازی Prince of Persia: The Sands of Time Remake
بخوانید

بازی تو فضای دو بعدی انجام می‌شه. ماریو و برادرش لویجی باید با پریدن از روی سطوح و موانع مختلف و رد شدن از دشمن‌های جورواجور خودشونو به یک پرچم برسونن و برنده بشن.

البته در بعضی از مراحل که با اژدها یا همون غول بازی‌ رو به رو میشین، باید خودتونو به یک تبر که پشت سر اژدهاست برسونین تا پل زیر پای اژدها خراب بشه، نابودش کنین و پرنسس پیچ (Princess Peach) رو نجات بدین.

ماریو با دشمنای مختلفی مثل لاک‌پشتی با اسم «کوپا» (Koopa) و اژدهایی به اسم «بوزر» (Bowser) روبه رو میشه و برای شکست دادن این حریفا از قدرت‌های مختلفی کمک می‌گیره. این قدرت‌ها قارچ (Mushroom)، گل آتشین (Fire Flower) و ستاره (Star) هستند که هر سه تاشون معمولا توی آجر‌ها و لوله‌ها مخفی شدن.

رکورد شکنی نسخه آکبند سوپر ماریو با قیمت ۱۵۶هزار دلار

پوستر بازی سوپر ماریو ورلد Super mario World
پوستر بازی سوپر ماریو ورلد (Super Mario World)

پیشرفت ادامه دار

موفقیت‌های نسخه اولیه سوپر ماریو باعث شد تا شرکت نینتندو پشت هم نسخه های بعدی این بازی رو هم منتشر کنه. سوپر ماریو ۲، ۳ و Super Mario World به بازار عرضه شدن که با استقبال عجیب و غریب طرفدارانش رو‌به رو شدن.

بازی نقشه بازی Super Mario Odyssey
بازی نقشه باز سوپر ماریو اودیسه (Super Mario Odyssey)

نسخه‌های سه بعدی سوپر ماریو

بعد از اینکه موفقیت‌های سوپر‌ماریو ادامه پیدا کرد و همزمان با این‌ مساله تکنولوژی بازی‌سازی و کنسول‌های بازی هم روز به روز پیشرفته‌تر ‌شدن، نینتندو سعی کرد گرافیک بازی رو از حالت دو بعدی ارتقا بده و نسخه‌های سه بعدی و متفاوت‌تری از بازی رو ارائه کنه.

شروع این تغییر با عرضه نینتندو ۶۴ که کنسول نسل چهارم این شرکت بود کلید خورد و بازی «سوپر ماریو ۶۴» رو به طرفداران ماریو هدیه کرد.

میاموتو درباره بازی‌های بعدی ماریو طرفدارن را به تماشای Nintendo Directهای بعدی تشویق کرد
بخوانید

فضای بازی کاملا عوض شد و همه چیز از مبارزه با دشمن‌ها تا نحوه کنترل ماریو تغییر کرد ولی شخصیت‌های بازی و مفهوم کلی اون، همون همیشگی بود.

البته که طرفداران همچنان نسخه دو بعدی رو بیشتر دوست داشتند ولی نسل سه بعدی ماریو هم طرفداران خودش رو پیدا کرد و باعث شد بعد از این هم شاهد بازی‌های سه بعدی سوپر ماریو باشیم.

بازی‌های مشهور Sunshine , 3d World و Galaxy و حتی در سال ۲۰۱۷ بازی پر سر و صدای سه بعدی و نقشه باز (Open World) ماریو یعنی اودیسه (Super Mario Odyssey) هم از طرف نینتندو به بازار عرضه شد.

بازی Super Mario U
بازی Super Mario U

نسخه دو و نیم بعدی سوپر ماریو

با عرضه نینتندو WiiU این بار نسخه‌ای متفاوت از این فرنچایز رو نینتندو به دست طرفدارای ماریو رسوند. این بار با نسخه ای ۲.۵ بعدی که جذابیت‌های خیلی زیادی رو با خودش به دنیای سرگرمی آورد. فضای گرافیکی کاملا قابل قبول و سه بعدی ولی گیمپلی کاملا ۲ بعدی باعث شد تا گیمر‌های سرتاسر جهان با فضایی جدید با اسم دو و نیم بعدی آشنا بشن.

توی این نسخه علاوه بر اضافه شدن کلی دشمن و پلتفرم‌های جدید به بازی، سیستم‌های جدید کنترلی مثل وال جامپ (Wall Jump) یا پریدن از روی دیوار و یا کشیده شدن روی دیوار‌ها (Wall Slide) هم به بازی اضافه شد که باعث جذاب‌تر شدن بیشتر بازی شد. در کنار‌ همه این ویژگی‌های باحال، داستان بازی هم کاملا ۳ بعدی شده بود و این باعث شد تا مرحله‌ها جذاب تر از قبل به نظر بیان.

توی این نسخه علاوه بر کنترل‌های همیشگی بازی، حالت‌های کنترلی جدیدی مثل استفاده از ژیروسکوپ هم توی بعضی قسمت‌های بازی اضافه شده بود که بازیکن مثلا برای کنترل پلتفرم زیر پای ماریو باید دسته رو حرکت میداد تا با استفاده از شتاب‌سنج داخل دسته WiiU، پلتفرم هم حرکت کنه!

شایعه: کیت توسعه کنسول جدید نینتندو سوییچ در دست استودیو اسپانیایی قرار گرفت
بخوانید
بازی سوپر ماریو میکر Super Marrio Maker
بازی سوپر ماریو میکر(Super Mario Maker)

شروع عصر جدید؛ سوپر ماریو میکر

کنسول نسل هفتمی نینتندو یا همون WiiU دقیقا در زمان رونسانس بازی‌های آنلاین به بازار اومد و درست مطابق انتظار با کلی ویژگی برای بازی‌های آنلاین چند نفره همراه شد. ولی با توجه به نوع بازی ماریو چطور میتونستن از این بازی یک بازی آنلاین بسازن؟

نینتندو در واقع یک شبکه اجتماعی خیلی بزرگ از طرفدارها و بازیکنای سوپر ماریو درست کرد و از این راه یک بازی آنلاین خیلی موفق ساخته شد!

بازی سوپر ماریو میکر به دو بخش ساختن مرحله و بازی کردن مرحله‌ها تقسیم میشه. به این شکل که این‌بار مرحله‌ها رو خود گیمر‌ها می‌ساختن و تو سرور نینتندو آپلود می‌کردن و میتونستن مراحلی که بقیه ساختن رو هم بازی کنن!

این بازی با استقبال خیلی زیاد استریمرها همراه بود به این شکل که بیننده‌ها کد مرحله‌ای که ساخته بودن رو برای استریمر‌ها موقع پخش آنلاین تو قسمت چت ارسال می‌کردن و استریمر محبوبشون به نوبت این مرحله‌ها رو بازی می‌کرد.

مرحله‌هایی که گاهی برای فرستادن پیام محبت آمیز، یک آهنگ و یا یه طرح گرافیکی بوده یا اینکه با یه مرحله سرعتی استریمر رو به چالش می‌کشیدن! حتی مرحله‌های شوخی کردنی یا ترول لول (Troll Level) هم توسط همین گیمر‌های خلاق اختراع شد و از این طریق کلی عکس‌العمل خنده دار و باحال از استریمر محبوبشون گرفتن!

مواد لازم برای استریمر شدن

انتهای سال ۲۰۱۹ بود که نینتندو بازی سوپر ماریو میکر ۲ رو اینبار برای نینتندو سوییچ معرفی کرد و نسخه قبلی خودش رو چندین برابر کامل‌تر کرد. فضاهای جدید ساخت بازی، دشمنان، قدر‌ت‌های ویژه و بخش آنلاین هم از ویژگی‌‌های جدید نسخه دوم سوپر ماریو میکر بود!

معرفی بازی های آرکید | با بهترین بازی های آرکید تاریخ آشنا شوید
بخوانید
بازی بتل رویال Super Mario Bros 35
بازی بتل رویال Super Mario Bros 35

سوپر ماریو ۳۵، اینبار یک بازی بتل رویال

با رسیدن به سی و پنجمین سالگرد خلق سوپر ماریو، شرکت نینتندو اینبار یک نسخه بتل رویال از سوپر ماریو رو به مشترکین عضویت آنلاین نینتندو (Nintendo Online Membership) به شکل رایگان هدیه داد. البته دسترسی به این بازی تنها تا ماه مارس ۲۰۲۱ ممکنه.

بازی توی همون فضای سوپر ماریو اورجینال برگزار می‌شه ولی با این تفاوت که ۳۵ نفر همزمان بازی رو شروع می‌کنن و هر دشمنی که در مسیر خودشون نابود کنن رو میفرستن رو به روی حریفانشون!

انقدر این بازی ادامه پیدا می‌کنه که ۳۴ نفر ببازن و فقط یک نفر باقی بمونه که اون یک نفر برنده مسابقه میشه.

فضای بازی خیلی شبیه نسخه بتل رویال تتریس با اسم تتریس ۹۹ (Tetris 99) هستش که قبل از این روی نینتندو سوییچ به شکل رایگان در دسترس قرار گرفته بود.

پوستر بازی ماریو پارتی
پوستر بازی ماریو پارتی

شخصیت ماریو، پای ثابت همه بازی‌های نینتندو

وقتی ماریو اینقدر بین گیمرا محبوبه و همه از ته دل دوسش دارن و باهاش خاطره دارن، چرا نینتندو ازش بیشتر استفاده نکنه؟! این موضوعی بود که بعد از مدتی توی ذهن تصمیم‌ گیرنده‌های نینتندو شکل گرفت و اونا تصمیم گرفتن از ماریو و دوستانش، تقریبا توی همه گیم‌هاشون استفاده کنن!
از بازی‌ رسمی و اختصاصی المپیک توکیو 2020 گرفته تا بازی‌های مبارزه‌ای مثل Super Smash Bros و یا حتی بازی‌ ماشین سواری نینتندو به اسم Mario Kart که تا حالا ۸ نسخه رو ازش ساختن. حتی ماریو و دوستاش رو به بازی‌های خانوادگی هم آوردن و بازی Mario Party رو هم به عاشقان ماریو هدیه دادن.

تریلر بازی Legend of Zelda Tears of the Kingdom با زیرنویس فارسی
بخوانید
نمایی از بازی ماشین سواری ماریو (Mario Kart)

سوپر ماریو نماد نینتندو

تمام این بازی‌ها و خاطره‌های بینظیری که نینتندو با شخصیت ماریو به چند نسل از گیمر‌ها و همه سنین هدیه داده، باعث شده که امروز با افتخار نینتندو از این فرنچایز خودش یاد کنه و ماریو رو به عنوان نماد خودش تبدیل کنه.

همزمان با سی و پنج سالگی ماریو، نینتندو فروشگاه خودش رو کاملا ماریویی کرد و تولد ۳۵ سالگی شو جشن گرفت.

فروشگاه نینتندو سوییچ با پوسته‌ ماریو به مناسبت ۳۵ سالگرد این فرنچایز
فروشگاه نینتندو سوییچ با پوسته‌ ماریو به مناسبت ۳۵ سالگی این فرنچایز

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محافظت شده توسط الگریتم کپچا *Captcha Plus loading...

دکمه بازگشت به بالا