قطعا ژانر Beat ’em up یا همان «بزن و جلو برو» از پایههای شکلگیری موفقیت صنعت بازیهای ویدیویی در دههی نود میلادی به شمار میرود. ژانری که با توجه به محدودیتهای سخت افزاری آن زمان، موفقیت عناوین را تضمین میکرد. عنوان Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge یک خاطرهبازی تمام عیار با گذشته است. عنوانی پر از زد و خورد و لحظات سرگرم کننده. عنوانی که به نوعی نه تنها یک ادای احترام سطح بالا به عناوین گذشتهی لاک پشتهای نینجاست، بلکه یک ادای احترام زیبا به عناوین Beat’em up به شمار میرود. در ادامه با بررسی بازی جدید لاک پشت های نینجا همراه ما باشید.
با پیشرفت صنعت بازیهای ویدیویی بعضی از ژانرهای متداول در دههی نود میلادی کنار گذاشته شدند یا از آن فروغ گذشته فاصله گرفتند. یکی از این ژانرها بیت ام آپ (Beat ’em up) بود. ژانری که در بین سالهای ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴ تمام صنعت بازیهای ویدیویی را تسخیر کرده بود. در طی چند سال گذشته دوباره علاقه بازیسازها و در پس آن علاقه ی گیمرها به این ژانر، سرمایهگذاری برای ساخت این مدل از بازیها را افزایش داده است. موفقیت نسخهی چهارم شورش در شهر یا همان Streets of Rage نقطهی اوج این روند به حساب میآید. این بازی که توسط Dotemu توسعه داده شده بود، توانست ویژگیهای قدیمی ژانر «بیت اِم آپ» را با نیازهای امروز گیمرها تطبیق دهد. با موفقیت Streets of Rage 4 شرکت توسعهدهنده تصمیم گرفت با سرمایهگذاری روی تیم Tribute Games عنوان جدیدی را برای یکی از مجموعههای موفق دههی نود میلادی در ژانر بیت ام آپ، یعنی لاک پشت های نینجا منتشر کند. عنوانی که تبدیل به معجونی خوشایند از تمام خاطرات گذشته شده.
داستان بازی به پیمان دوبارهی شردر با فضاییها باز میگردد. شردر قصد دارد ربات کرنگ (Krang) را سر هم کند تا بتواند به این صورت انتقام خود را از زمین بگیرد. داستان بازی کاملا بیهوده است. همه چیز طبق کلیشههای مرسوم ژانر بیت اِم آپ پیش میرود. حتی پایان داستان کل روایت را زیر سوال میبرد که چرا اصلا کرنگ به آن ربات لعنتی نیاز داشت اما خب در هر حال چه کسی این بازی را به خاطر داستان پردازیاش بازی میکند؟!
بازی جدید لاک پشت های نینجا از ۱۶ اپیزود تشکیل میشود که هر اپیزود به یک یا دو باس فایت نهایی ختم میگردد. جزئیات تمام مراحل بسیار سرگرمکننده طراحی شدهاند. بازی کاملا وامدار عناوین گذاشتهی لاکپشتهای نینجاست. در نتیجه دائما در هر گوشهای از بازی به عناوین گذشتهی این سری اشاره میشود و این مسئله تبدیل به پتانسیل Shredder’s Revenge شده است. وجود مراحل خاطره انگیز و استفاده از تمام المانهایی که به نوعی جزوی از خاطرات بازیهایی مانند Teenage Mutant Ninja Turtles Arcade game یا Turtles in Time به حساب میآید باعث شده، بازی تنوع بسیاری داشته باشد اما در عین حال یک پارچگی خود را حفظ کند. همچین بازی توانسته است سیستم گیمپلی و طراحی مراحل عناوین گذشته را به روز کند و روح جدیدی در کالبد آنها بدمد.
با اینکه دشمنان از تنوع خوبی برخوردار نیستند اما کار خود را به خوبی انجام میدهند. هر کدام برحسب ویژگیهایی میتوانند شما را به دردسر بیاندازند اما در نهایت باید بدانید با عنوانی چالش برانگیزی رو به رو نیستید. حتی در سختترین درجهی هوش مصنوعی هم بازی یک عنوان چالش برانگیز به حساب نمیآید. در واقع بازی یک عنوان سرگرم کننده است که تجربهی چند بارهی آن حس خوبی را برای شما به ارمغان میآورد. همچنین بازی شامل کوئستهای فرعیست که میتوانید آنها را تکمیل کنید. از سمت دیگر با اینکه هر فردی با هر مهارتی میتواند بازی را به پایان برساند اما نقد بازی جدید لاک پشت های نینجا یک بازی مهارتمحور نیز به حساب میآید و نحوهی بازی شما میتواند دائما پیشرفت کند.
گیم پلی بازی همهی مواردی که در «بیت ام آپ»های آرکید سراغ دارید را به همراه دارد. ضربات سبک، ضربات سنگین، پرش، دبل پرش، ضربه هنگام پرش، شیرجه، دویدن، ضربه در هنگام دویدن، گرفتن دشمن و اجرای ضربات روی او، استفاده محدود از محیط، جاخالی دادن و حرکت ویژهای که صدمات زیادی را به دشمنان وارد میکند… . همانطور که میبینید از هر طریقی میتوانید به دشمنان آسیب بزنید. می توانید به هر نحوی پیش بروید. حتی میتوانید بدون خوردن یک ضربه بازی را تمام کنید.
با این حال مشکل عمدهی بازی به طراحی باس فایتها و مبارزه با آنها بازمیگردد. به غیر از دو یا سه باس انتهایی، کلیه مبارزات شما با باس فایتها به سادگی و به دور از کوچکترین چالشی پیش میرود. حتی در بیشترین درجهی سختی هم با چالش آنچنانی رو به رو نخواهید شد. در بعضی مواقع حس میکنید چند باس فایت، بسیار شبیه به هم عمل میکنند. همین مورد باعث میشود تا بازی نتواند به نهایت پتانسیل خود برسد. درست است که بازی بیشتر برای ایجاد یک سرگرمی مهیج طراحی شده تا ایجاد یک چالش اعصاب خردکن ولی به هر حال باسهای نهایی هر مرحله به نوعی ماه عسل آن مرحله به حساب میآیند و باید بیشتر از باقی دشمنان شما را به چالش بکشند.
موسیقی یکی از نقاط درخشان بازیست و همه چیز شما را به بهترین شکل تهیج میکند. نوعی حس نوستالژی درون موسیقی بازی دمیده شده است اما در واقعیت با یک موسیقی تازه و امروزی طرف هستیم. این مسئله در هنگام رویارویی با باسهای نهایی جذابتر هم میشود. اما در زمینهی صداگذاری بازی به مانند یک عنوان معمولی عمل میکند. جزئیات به مراتب کمتر رعایت شده است اما در عین حال همه چیز کافی به نظر میرسد.
در زمینهی گرافیکی بازی از سبک هنری «PixelArt (پیکسل آرت)» بهره میبرد. سبکی متداول در بازیهای بیت ام آپ به خصوص در دههی نود میلادی. رنگپردازی چشم نوازست و طراحی کاراکترها با جزئیات خوبی صورت گرفته است. طراحی ظاهر باسها بر خلاف طراحی حملات آنها بسیار خوب به نظر میرسد. انیمیشنها برای هر کاراکتر متناسب با ویژگیهای آن کاراکتر طراحی شده است. مهمترین مسئله تنوع در طراحی مراحل بازیست که حسابی شما راضی خواهد کرد. بازی جدید لاک پشت های نینجا (انتقام شردر) سعی کرده است با استفاده از المانهای گذاشته، دنیای قدیمی لاک پشتهای نینجا را با اجرایی تازه، بازسازی کند.
در Shredder’s Revenge با دو حالت بازی سر و کار داریم. یک حالت به نام «داستانی» (Story) که در آن با استفاده از نقشهی بازی میتوانیم مراحل را پیش ببریم و حتی مراحل قبلی را چندین و چند بار تکرار کنیم. از آن مهمتر بازی درون نقشه ذخیره میشود و در هر مرحله حداقل به سه جان برای احیا شدن دسترسی داریم. اما در طرف مقابل یک حالت آرکید هم وجود دارد که به نوعی ادای احترام به بازی های آرکید دههی نود میلادیست. در این حالت، بازی شما را با تعداد جان محدود و بدون قابلیت ذخیره در یک ماراتن ۱۶ مرحلهای قرار میدهد تا در عرض دو ساعت بازی را تکمیل کنید. همانطور که گفته شد، در حالت استوری شما هر مرحله را با تعدادی مشخص جان تازه شروع میکنید و در صورت باخت (گیم اور Game Over) در یکی از مراحل، لازم نیست بازی را از اول شروع کنید اما در حالت آرکید شما باید بتوانید بازی را با تعداد جان محدودی از اول تا آخر طی دو ساعت به اتمام برسانید.
اگرچه بازی در طی مراحل قابلیتهای شما را افزایش میدهد. برای مثال تعداد جان شما بیشتر میشود یا تعداد دفعاتی که می توانید از ضربه اسپشیال یا همان ضربه ویژه استفاده کنید افزایش مییابد اما در هر صورت با یک چالش سخت رو به رو هستید. ضربات اسپشیال هم به وسیله ی کمبوها پر میشوند. به نحوی که اگر بتوانید بدون ضربه خوردن چندین چند کمبو را روی دشمنان اجرا کنید، میتوانید دوباره ضربهی اسپشیال خود را شارژ کنید. البته این تنها روش پر کردن ضربهی اسپشیال نیست بلکه با حرکت taunt یا همان رجزخوانی خودمان، می توانید ضربهی اسپشیال را دوباره پُر کنید. همین جزئیات باعث میشود تا هوشمندانهتر بازی کنید و حسابی مراقب ضربات دشمنان باشید.
اما یکی از بهترین بخش های عناوین «بیت اِم آپ» اجرای چندباره کمبوهاست. بازی حاوی بیش از ده مدل حمله است که در ترکیب با هم کمبوهای مختلفی را ایجاد میکنند. همین مسئله باعث افزایش سطح امتیازات شما هم خواهد شد.
قطعا بازی جدید لاک پشت های نینجا (انتقام شردر) به یک تجربهی جذاب برای گروههای اسپیدران تبدیل میشود. شما میتوانید چالشهای مختلفی را برای خود ایجاد کنید. مثلا بدون خوردن یک ضربه بازی را به اتمام برسانید یا بدون استفاده از حرکت ویژه بازی را تمام کنید. همچنین بازی می توانید حاوی چالش تمام کردن تمام مراحل در سریعترین زمان ممکن باشد. همانطور که میبینید بازی کاملا وامدار دههی نود است و حسابی می تواند مهارت شما را آزمایش کند.
بازی جدید لاک پشت های نینجا میتواند به صورت کوآپ تا سقف شش نفر به صورت همزمان را پشتیبانی کند. با اجرای بازی به صورت گروهی، سختی مراحل و تعداد دشمنان، متناسب با تعداد گیمرها افزایش می یابد اما واقعیت این است که بازی با بیشتر از سه کاراکتر همه چیز را تبدیل به یک هرج و مرج واقعی خواهد کرد. هرج و مرجی که مانند چرخ گوشت دشمنان را به داخل خودش خواهد کشید. همچنین در بازی گروهی شما قابلیت زنده کردن همگروهی خود را دارید و این مورد کار را آسان تر هم میکند. در عوض همکاری تیمی برای کشتن دشمنان حسابی شما را به وجد خواهد آورد.
Shredder’s Revenge یک بازخوانی جذاب از گذشته است. یک ادای احترام به دوران طلایی بازیهای Beat ’em up و یک مهمانی پر زد و خورد. اثری که شما را وادار به تجربه چند بارهاش همراه با دوستانتان خواهد کرد.
برای خواندن بررسی بازی های بیشتر با لیویتو همراه باشید.