اختصاصی لیویتواسلایدشوپشت صحنهپیشنهاد سردبیرچه‌طور بازی کنیم؟

متاورس و صنعت بازی؟ | بازی‌سازان به آینده متاورس امیدوار نیستند

متاورس یکی از بحث‌های داغ این روزهای صنعت گیم است و خیلی‌ها آن را آینده حتمی جهان مجازی و بازی‌های رایانه‌ای می‌دانند. اما آیا واقعا این‌طور است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا این موضوع را بررسی کنیم.

“متاورس” آنقدر به یک کلمه همه‌گیر و قدرتمند تبدیل شده بود که فیس بوک در سال 2021 نام خود را به “متا” تغییر داد. سال گذشته، متا بیش از 11000 کارمند خود را اخراج کرد. این مهم احتمالا یکی از دلایل کاهش اعتماد صنعت بازی به این موضوع است که گویا تمام صحبت‌های راجع به آینده متاورس اغراق شده است. در یک نظرسنجی سالانه از متخصصان بازی‌های ویدیویی که توسط کنفرانس توسعه دهندگان بازی منتشر می‌شود، پاسخ سوالات مربوط به متاورس و بلاکچین، نشان‌دهنده افزایش اندک اما قابل توجهی در شک و تردید بازی‌سازان نسبت به آینده این پروژه است.

مانند سال گذشته، شرکت‌کنندگان نظرسنجی، Fortnite را به‌عنوان محتمل‌ترین کاندید برای تحقق وعده متاورس انتخاب کردند و پس از آن متا، Minecraft و Roblox قرار گرفتند. اما 45 درصد این رای‌دهندگان هیچ برنده‌ و پرچم‌داری را برای آینده متاورس پیش‌بینی نکردند و در عوض گفتند که “متاورس هرگز به وعده خود عمل نخواهد کرد.” 33 درصد از پاسخ‌دهندگان چنین نظر مشابهی را به نظرسنجی سال گذشته دادند. گویا شک و تردید در خصوص متاورس در حال افزایش است.

گزارش وضعیت متاورس و صنعت بازی از GDC، شامل خلاصه‌ای از گزارش اصلی است. GDC می‎‌گوید:

به نظر می‌رسد این نظرسنجی، نظر اکثریت قابل توجهی از پاسخ‌دهندگان را بازگو می‌کند.

برخی از این مشکلات عبارتند از:

مشخص نیست که متاورس چیست. وعده متاورس، فقط وجود دارد و جزئیاتی شفاف از آن نمی‌دانیم.

بازی‌های واقعیت مجازی به محیط‌هایی متراکم با قابلیت‌های تعاملی کوچک نیاز دارند. این یک چالش جدید برای صنعت بازی است، صنعتی که در طول تاریخ روی «داستان، گرافیک، گیم‌پلی، شبکه‌سازی و غیره» تمرکز داشته است.

هدست‌های VR هنوز هم بسیار گران هستند.

VR به استانداردسازی کنترلی بهتری نیاز دارد.

انجام بازی‌های واقعیت مجازی انرژی بیشتری می‌طلبد، بنابراین استراتژی‌های کسب درآمد مانند لوت‌باکس‌ و بتل‌پس‌ها، تاثیر کم‌تری در راحتی کاربران خواهند داشت.

پیشرفت‌های اخیر در سخت افزار VR و المان‌های کنترلی بسیار زیاد بوده است، اما این فناوری هنوز به اندازه کافی خوب نیست. از مشکلاتی مانند زمان بارگذاری طولانی، متن تار، چند ضلعی‌های پیکسلی و محدودیت سخت‌افزار نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

متاورس و صنعت بازی؟ | بازی‌سازان به آینده متاورس امیدوار نیستند

براساس نظرسنجی امسال، نظرات صنعت بازی در مورد موضوع‌های مرتبط مانند ارزهای دیجیتال و NFT‌ها کمی تغییر کرده است. ۵٪ از توسعه‌دهندگان مورد بررسی گفتند که قبلا طرفدار استفاده از فناوری بلاکچین در بازی‌ها بودند، اما اکنون مخالف آن هستند. ۲٪ نیز برعکس این نظر را گفتند. ۲۵٪ این افراد نظری نداشتند و بقیه گفتند که همان دیدگاه یک سال پیش را دارند. ۱۲٪ موافق استفاده از فناوری بلاکچین در بازی‌ها هستند و ۵۶٪ مخالف این موضوع هستند.

درخواست تجدیدنظر FTC علیه خرید Activision Blizzard توسط مایکروسافت رد شد
بخوانید

پاسخ‌دهندگان اندکی گفتند که استودیوی آن‌ها علاقه‌مند به استفاده از ارزهای دیجیتال یا NFT در یک پروژه بازی است. در پاسخ‌های نوشتاری، یکی از حرفه‌ای‌های صنعت بازی‌های ویدیویی گفت که بلاک‌چین «نمونه راه‌حلی است که به دنبال یک مشکل می‌گردد» و دیگری گفت که پس از گذراندن سه ماه تحقیق در مورد استفاده از بلاک‌چین برای بازی‌ها، آن‌ها قاطعانه به این نتیجه رسیدند که این سیاست ارزش دنبال کردن ندارد. یک شرکت‌کننده دیگر اذعان کرد:

اکنون که هیاهو از بین رفته است و کلاهبرداران شروع به کار کرده‌اند، فکر می‌کنم زمان خوبی برای بررسی جدی ابزار [بلاکچین] با هدف ایجاد هرگونه تجربه مثبت برای بازیکنان است. با این حال، من فکر نمی‌کنم بلاکچین کاملا بلااستفاده باشد.

متاورس و صنعت بازی؟ | بازی‌سازان به آینده متاورس امیدوار نیستند

اکثر دیدگاه‌های 2300 پاسخ‌ دهنده نظرسنجی GDC، نشان‌ دهنده همان تردیدی است که من و بسیاری از گیمرهای رایانه‌های شخصی نسبت به وعده‌های متاورس و بلاکچین احساس می‌کنیم. کاهش مشاغل متا را نمی‌توان مشخصا به گردن مدیرعامل این شرکت، مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) انداخت.

او این اخراج‌ها را تا حدی به پیش‌بینی نادرست خود نسبت داد؛ پیش‌بینی که می‌گفت دیوانگی استفاده از اینترنت در اوایل همه‌گیری کرونا هرگز از بین نخواهد رفت. سایر شرکت‌های فناوری نیز این چنین فکر می‌کردند. در کنار این موضوع، وقتی دموی متا هورایزن را دیدیم، بیش از هر زمان دیگری احساس کردیم که “متاورس” در بهترین حالت یک آرزو است؛ یا همانطور که Wes در سال 2021 بسیار زیرکانه بیان کرد، این ایده مزخرف است!

در همین حال، استفاده از NFT‌ها هنوز برای بازی‌ها ضروری نشده‌ است و در موارد متعددی، گیمرها آن‌ را راه بیهوده دیگری برای کسب درآمد، جبران کمبود محتوا و تبلیغات می‌دانند. رویداد GDC 2023 در تاریخ 29 اسفند 1401 (20 مارس 2023) شروع می‌شود.

پشت صحنه خلق رزیدنت اویل | ماجرای خلق Biohazard
بخوانید

نظر شما درباره متاورس و صنعت بازی چیست؟ نظرات‌تان را برای‌مان بنویسید.

همچنین فراموش نکنید که برای استریم کردن یا تماشای استریم باکیفیت با اینترنت نیم‌بها می‌توانید از لیویتو استفاده کنید.

منبع: PC Gamer

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محافظت شده توسط الگریتم کپچا *Captcha Plus loading...

دکمه بازگشت به بالا