رسانههای دیجیتال در حدود یک دهه گذشته رشد چشمگیری داشته و این چیزی است که ما در صنعت گیم هم شاهد آن بودهایم. اما با وجود محبوبیت روزافزون خریدهای دیجیتال، خدمات و استریمینگ اشتراکی، خیلیها از خودشان میپرسند که این امر چه عواقبی برای حفظ و نگهداری بازیها خواهد داشت – و این واقعیت که نمونههای خیلی زیادی از بازیها را میبینیم که از فهرستها حذف شده و دیگر برای فروش در دسترس نیستند (و گاهی اوقات، حتی برای کسانی که آنها را یک بار خریدهاند) فقط طرح این جور سؤالات را بیشتر از گذشته رایج کرده است.
یکی از شرکتهایی که به نظر میرسد به مفهوم «عدم مالکیت بازیهایی که بازی میکنید» به طور تمام و کمال اعتقاد دارد و به آن پایبندی نشان داده، شرکت یوبیسافت است که اخیراً نسخه بهبودیافته سرویس اشتراکی +Ubisoft خود را معرفی کرده است. فیلیپ ترمبلی، مدیر بخش مشترکین، در مصاحبه اخیر با GamesIndustry در مورد برنامههای این شرکت برای گسترش خدمات اشتراکی چنین گفت که مخاطبان بازی به جای پایبندی به مدل سنتی خرید فیزیکی و داشتن دائمی بازیهای خود، باید با این قضیه که مالک بازیها نیستند، کنار بیایند و احساس راحتی کنند.»
ترمبلی اضافه کرده: «یکی از چیزهایی که دیدیم این است که گیمرها، کمی مثل دی وی دی، به داشتن و مالکیت بازیهای خود عادت دارند. این تغییر عادت در مصرفکننده باید اتفاق بیفتد. آنها با عدم مالکیت مجموعه سی دی یا مجموعه دی وی دی خود احساس راحتی میکردند. این تحولی است که [در بازیها] کمی کندتر اتفاق میافتد. هر چه بیشتر گیمرها از این جنبه احساس راحتی کنند … همچنان در مسیر پیشرفت خود قرار دارید. اگر بازی خود را در زمان دیگری از سر بگیرید، فایل پیشرفت شما در بازی همچنان وجود دارد. چیزی حذف نشده است. چیزی را که در بازی ساختهاید یا تعامل گذشته خود با بازی را از دست نمیدهید. بنابراین این هم به احساس راحتی با عدم مالکیت بازی مرتبط است».
من هنوز دو جعبه دی وی دی دارم. قطعاً دیدگاه گیمرها را درباره آن درک میکنم. اگر مردم از آن مدل عدم مالکیت بر بازی استقبال کنند، میبینند که این بازیها وجود خواهند داشت، خدمات ادامه خواهد یافت و میتوانید در صورت تمایل به آنها دسترسی داشته باشید و این اطمینانبخش است.
در حالی که صحبتهای ترمبلی مطمئناً در یک سناریوی ایدهآل، پذیرفتنی و منطقی است؛ ولی واقعیت این است که حفظ میراث رسانهای (و اغلب رسانههایی که حتی آنقدرها هم قدیمی نیستند) در صنعت گیم وضعیت بسیار بدتری نسبت به آن چیزی دارد که مثلاً در تلویزیون یا فیلم سراغ داریم. اگر بزرگترین حامیان خدمات استریم و اشتراکی در صنعت گیم بتوانند راهی برای اولویت دادن به حفظ و نگهداری بازی به عنوان یک قاعده و اصل اساسی پیدا کنند و صرفاً به راحتطلبی در این مورد تن ندهند، آن وقت مخاطبان احتمالاً از احتمال عدم مالکیت بازیهایی که بازی میکنند، حمایت بیشتری خواهند کرد. متأسفانه، تا حالا، این چیزی است که کمتر از صنعت گیمینگ شاهد بودهایم.
برای خواندن آخرین اخبار بازی همراه لیویتو باشید.
منبع: gamingbolt