اگر به صنعت بازی و بازیسازی علاقه دارید، شک داریم که تا حالا اسم یک استریمر سابق و بازیساز فعلی رو نشنیده باشید و اون فرد کسی نیست جز فرزان یا به لقباش بخواهیم صدایش کنیم FearZZan. ما با فرزان مصاحبهای داشتیم که چه به استریم و صنعتاش و چه به ویدیوگیم علاقه دارید، پیشنهاد میکنیم خواندن این مصاحبه را از دست ندهید. در ادامه با ما همراه باشید.
سلام فرزان جان و خیلی خوشحالیم که دعوت ما رو برای مصاحبه قبول کردی. قبل از اینکه بریم سراغ سوالهامون و مصاحبه رو رسما شروع کنیم، ازت میخوایم خودت رو به خوانندههای ما معرفی کنی. اینکه از کی شروع کردی به بازی کردن و عاشق ویدیوگیم شدی، از کی به ویدیوگیم و به عنوان یک شغل جدی بهش نگاه کردی؛ بازی مورد علاقهات چیه و غیره.
سلام به شما و مرسی از دعوتتون برای این مصاحبه. اسم من فرزان میهنزاده هست و از زمانی که یادمه پای ویدیوگیم بودم و هنوز هم بازی میکنم. اما از ۱۳ سالگی ایده ساخت بازی به ذهنام خطور کرد و از ۲۶ سالگی در حال بازی ساختن هستم و توی منصبهای شغلی مثل آرتیست سه بعدی، QA، گیم دیزاین و مدیر پروژه فعالیت میکنم و روی این بازیها هم کار کردم: استریت فایتر ۵، Final Fantasy XV، Monster of the Deep VR، Eximius: Sieze The Frontlines و Returnal.
بازی مورد علاقهام World of Warcraft بود که متاسفانه به خاطر نابودی خود گیم ترکاش کردم و الان حدود ۵ سالی میشه که Final Fantasy XIV رو بهصورت روزانه بازی میکنم.
خوب FearZZan عزیز، میدونیم که یه مدت استریم میکردی و استریمر بودی ولی گذاشتی کنار مثل اینکه و بازیسازی رو دنبال کردی. از این تغییر مسیر برامون بگو و تعریف کن که زندگی یک استریمر چقدر با یک بازیساز متفاوت هست… چالشهای هر کدوم چیا هست و غیره.
بازیسازی رو قبل از اینکه وارد توییچ بشم شروع کرده بودم. دلیلی که خواستم استریم کنم و وارد توییچ شدم انتقال اطلاعاتی بود که دوست دارم درباره بازیسازی و صنعت بازی تا بقیه هم از این اطلاعات استفاده کنن. هدفام این بود که به مخاطبام یاد بدم چیزی که توی بازی میبینن چطوری ساخته شده… .
بیشتر استریم کردن رو برای سرگرمی شروع کردم و دید دیگهای نسبت بهش نداشتم. دوستان زیادی وجود داشتن و دارن که سوالهای زیادی ازم داشتن بابت اینکه چطوری وارد صنعت بازی بشن و به جای اینکه تک به تک به همشون پاسخ بدم و توضیح بدم، واسم راحتتر بود که توی استریم سوالهاشون رو یکجا جواب بدم و راهنماییشون کنم به سمت علایقشون.
از طرفی برای ۳ سال متوالی برای علاقهمندان هم کلاسهای آرت سه بعدی، مدلسازی و گیم دیزاین برگزار کردم.
به نظرت صنعت استریمینگ و یک استریمر توی اکوسیستم ایران تا چه حد و سطحی جای پیشرفت و توسعه کارش رو داره؟ آیا این ظرفیت بالاست یا مثلا توی کشوری به غیر از ایران بیشتر هست؟ همین رو درباره صنعت بازی هم بگو اینکه صنعت بازی ایران به نظرت تا چه ظرفیتی میتونه رشد کنه.
هم صنعت بازی و هم صنعت استریم صنعتهای رو به رشدی هستن و همونطور که آتش میتونه هم سازنده بشه و هم مخرب، این دو صنعت هم میتونن در دو جبه فعالیت کنن. کماکان دیده شده که خیلیها توی استریم پول جمع میکنن برای کمکهای مردمی و کمک به نیازمندان. از طرفی هم استریمهایی دیده شده که صرفا برای نابودی و تبادل الفاظ رکیک و زشت استفاده میشن و جز نابودی پیامد دیگهای نداشتن.
از نسخه استریمر خودت چه چیزهایی یاد گرفتی و چه تجربههایی رو خیلی از اون دوران ارزشمند میدونی که به بازیسازی و زندگی الانات هم کمک کرده؟
زمانی که استریم میکردم خیلی با علاقمندان صنعت بازی آشنا شدم که با خیلیهاشون هنوز در ارتباط هستم. افرادی که ذهنیتشون از صنعت فرق میکرد و بعد از آشنایی باهاشون شک و شبهههاشون برطرف شد و الان خوشبختانه در حال ساخت بازیهای خودشون هستن.
آیا فرهنگ حاکم بین استریمرهای مطرح فعلی رو میپسندی؟ فکر میکنی این فرهنگ و روشها باید تغییر کنه؟ نظرت درباره فرهنگ حاکم در کامیونیتی ویدیوگیم چی هست؟
متاسفانه نه. فرهنگ جاافتاده در استریم بیشتر حالت حکومت نظامی گرفته به صورتی که جبهه تشکیل شده و حکومت سوار بر اون کوبنده و مخربه. تا زمانی که حمایت مردم سمت چنین چیزی باشه، آینده خوبی برای استریم ایران نمیبینم.
استریمری مثل خودت میخواد بازیسازی رو دنبال کنه، یا هر کسی که دوست داره بازیسازی رو تازه شروع کنه، چه نصیحتی داری براش؟
این سوال خیلی جواباش مفصل میشه J در حدی که یک بار مجبور شدم یک استریم چهار ساعته برای جواب به این سوال داشته باشم! اما بخوام به صورت خلاصه جواب بدم، میگم که صنعت بازی و بازیسازی با بازی کردن خیلی تفاوت داره.
بازی کردن سرگرمی هست، اما بازی ساختن واقعا کار سختیه و نیاز به دانش زیادی داره از برنامهنویسی و هنرهای دو بعدی و سه بعدی گرفته تا خیلی چیزهای دیگه که فرد مورد نظر باید بهشون مسلط باشه تا بتونه وارد این صنعت همیشه در حال رشد بشه.
باز برگردیم به خودت. آینده کار خودت رو چهطور میبینی و دوست داری بیشتر به کدوم سمت ببریش؟ FearZZan چند سال دیگه کجاست و داره چه کار میکنه؟
تا اینجای کار با وجود همه سختیها و مشکلات بازیسازی رو دوست داشتم و همچنان در حال ساختن بازیهایی هستم که منتشر نشدن و دوست دارم این مسیر رو ادامه بدم.
سوالهای ما تموم شد! اگر نکته یا صحبت دیگهای هست که دوست داری باهامون در میون بذاری سراپا گوشیم.
قبل از اینکه مصاحبه رو تموم کنیم، دوست داشتیم یه سری سوال شخصی ازت بپرسیم تا خودمون و مخاطبها بتونیم بیشتر بشناسیمات.
جریان لقب FearZZan چیه و بر چه اساسی انتخاباش کردی؟
جریان این لقب برمیگرده به رویداد هالووین یکی از سالها که در حال ساخت بازی بودم. من ناخواسته با قیافهای که درست کرده بودم باعث ترسوندن یکی از همکارام شدم و همکارم اون موقع به جای اسم فرزان (Farzan) اسم FearZZan رو برای من انتخاب کرد و این اسم توی شرکت روی من موند!
فکر میکنم که خارج از ایران زندگی میکنی درسته؟ چه کشوری هستی و از شرایط زندگی راضی هستی؟
من به خاطر بازیسازی به کشورهای مختلف و زیادی سفر داشتم. الان آمریکا زندگی میکنم؛ کشوری که متفاوت از جاهای دیگه هست اما از شرایط زندگی راضی هستم.
جریان عکس پروفایل و آواتارت چیه و چرا همش یه ماسک ترسناک داری؟ J
پروفایل و آواتار برمیگرده به همون رویداد هالووین و قیافهای که من از خودم درست کرده بودم J
باز هم ممنونیم ازت که برای این مصاحبه وقت گذاشتی. به عالی بودن ادامه بدی و امیدواریم هر جا که هستی و هر کاری میکنی موفق باشی.