سری بازی کالاف دیوتی (Call of Duty) یکی از ارزشمندترین و تاثیرگذارترین بازیهای تاریخ صنعت گیم است که تمام بازیهای سبک اول شخص شوتر (First-Person Shooter)، بخشی از ویژگیها و المانهای خوب خود را مدیون این سری هستند. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی پشت صحنه ساخت کالاف دیوتی و ماجرای بهوجود آمدن یکی از بهترین فرانچایزهای صنعت گیم بپردازیم.
در سال 1999 بود که سری بازی Medal of Honor توسط شرکت EA خلق شد و توانست چشم انداز جدیدی را از بازیهای شوتر اول شخص تاریخی برای ما به ارمغان بیاورد. این سری بازی بسیار عالی و پرداخته شده بود و توانست در یاد و خاطرههای بازیبازها بماند؛ اما در ادامه بازی Call of Duty در سال 2003 عرضه شد و توانست به عنوان یک رقیب تمام عیار برای سری بازی Medal of Honor، عرض اندام کند. این بازی که توسط شرکت اکتیویژن (Activision) خلق شده بود، جنگ جهانی دوم را نه از یک نگاه، بلکه از سه نگاه و از سه ملیت بریتانیایی، آمریکایی و شوروی به ما نشان میداد و میتوانستید یکی از منحصر به فردترین تجربههای خود را از دوران تاریک جنگ جهانی دوم داشته باشید.
روند ساخت بازی کالاف دیوتی چگونه و توسط کدام استودیو آغاز گردید؟
روند ساخت این سری بازی در سال 2002 و توسط یک استودیو کاملا جدید شروع شد که حدودا 21 عضو داشت و البته تمام اعضای این استودیو از گیمرهای حرفهای تشکیل میشدند که نه برای پول، بلکه برای عشق خود به صنعت بازی این پروژه را استارت زده بودند. این استودیو در ادامه Infinity Ward نام گرفت و بسیاری از سازندگانی که سر پروژهی Medal of Honor حضور داشتند، مسئول ادارهی Infinity Ward بودند. طی کمتر از یک سال، تعداد اعضای این استودیو از عدد 21 به 27 رسید و البته در مقایسه با تعداد اعضای این استودیو در زمان حال، این عدد بسیار ناچیز و هیچ بود.
سازندگان برای توسعهی تکنولوژی منحصر به فرد خود به نام Ares، از موتور ساخت بازی Quake 3 یعنی Id Tech 3 استفاده کردند و سیستمی را توسعه دادند که بتوانند بازی به صورت حالت گروهی یا Squad Based یا به طبیعیترین و هوشمندانهترین شکل ممکن پیادهسازی کنند. خیلی ساده بخواهیم بگوییم، سازندگان قصد داشتند تا هوش مصنوعی یارهای شما را در زمان درگیریها به بهترین شکل توسعه دهند تا آنها خود بتوانند، مسیر و دشمنان را پیدا کرده و بهترین تصمیمها را در زمان درگیریها و حرکت به سوی اهداف پیدا کنند. این تکنولوژی جدید همچنین به تیم سازندگان کمک کرد تا بتوانند سلاحها، ماشینها و صداهای مربوط به زمان جنگ جهانی دوم را به طبیعیترین شکل ممکن در بازی قرار دهند.
ویژگیهای جدیدی که یک سبک را تعریف کردند
سبک محبوب و پرطرفدار اول شخص شوتر توسط سری بازی کالاف دیوتی (Call of Duty) اختراع و معرفی نشد؛ اما این بازی توانست ویژگیها و استانداردهای جدیدی را به این سبک اضافه کند. به عنوان مثال، رابط کاربری بازی بسیار ساده و قابل فهم بود و شما برای پیدا کردن مسیر و پیروی از ماموریتها، تنها کافی بود تا از نقشه ساده بازی استفاده کنید یا به دنبال سایر اعضای تیم بروید. همچنین برخلاف سایر بازیهای هم سبک، دسترسی کاملی را به سلاحهای موجود داشتید و برای اولین بار بود که حالت سینگل شات یا شلیک اتوماتیک در یک بازی شوتر اول شخص تعبیه شده بود. این مسئله به گیمرها اجازه میداد تا بتوانند نوع بازی کردن خود را پیدا کنند و ماموریتها را طبق سلیقهی خود پیش ببرند.
سیستم نشانهگیری بازی یکی از بهترینها بود و به شما اجازه میداد تا بتوانید دشمنان بیشتری را از پای در بیاورید. میزان جعبههای کمکهای اولیه بازی نیز در هر نقشه به مقدار استانداردی قرار داده شده و درجه سختی بازی بسیار متعادل گشته بود تا هرکسی با هر میزان حرفهای بودن، بتواند بازی را به اتمام برساند. اما یکی از المانهایی که سری کالاف دیوتی به سبک اول شخص شوتر هدیه داد، این بود که در زمان رخ دادن انفجار، حالتی بلوری و گیجکننده به شخصیت اصلی دست میداد که میتوانیم این ویژگی را در بسیاری از عناوین دو دههی اخیر ببینیم. حتی در نسخههای بعدی، آن حالت استاندارد Health Bar هم از بین رفت و کمکم جای خود را به قرمز شدن صفحه و پر شدن جان شخصیت اصلی بهصورت اتوماتیک داد که این ویژگی هم توسط بسیاری از عناوین هم سبک دیگر، استفاده شده است.
یکی دیگر از بزرگترین تغییراتی که در بازی Call of Duty اعمال شده بود، تغییر از حالت «تنها پیش رفتن» به «پیشروی به صورت تیمی» بود و برای اولین بار در یک شوتر اول شخص تاریخی میتوانستید در کنار تعدادی سرباز با هوش مصنوعی پیشرفته به مبارزه بپردازید و همچنین سیستم کاورگیری و حمله از جناحین تنوع زیادی را به گیمپلی بازی داده بود.
آیا تمرکز سری بازی کالاف دیوتی فقط روی جنگ جهانی دوم است؟
استودیو Infinity Ward این سری را با تمرکز روی جنگ جهانی دوم توسعه داد و سه نسخهی اول بازی که به ترتیب در سال 2003، 2005 و 2006 عرضه شدند، هر سه تا دوران جنگ جهانی دوم جریان داشتند و بسیار نزدیک به هم بودند. اما نسخهی چهارم سری یعنی Call of Duty: Modern Warfare برخلاف نسخههای قبلی، در دنیای مدرنتری جریان داشت و توانست نام خود را نه فقط به عنوان بهترین بازی تاریخ کالاف دیوتی، بلکه به عنوان یکی از بهترین بازیهای تاریخ صنعت ویدیوگیم در کنار دیگر بزرگان ثبت کند. این بازی نه فقط از لحاظ کیفی، بلکه از لحاظ تجاری نیز به موفقیتهای بزرگی دست پیدا کرد و همچنین جوایز زیادی از جمله بهترین بازی سال در مراسمهای Golden Joystick و BAFTA Game Awards را بهدست آورد.
میراث بازی Modern Warfare با نسخههای دوم و سوم ادامه پیدا کرد و این دو نسخه نیز توانستند تا موفقیت نسخهی اول بازی را تکرار کنند. البته لازم به ذکر است که یک نسخهی بازسازی شده در سال 2016 و یک نسخهی ریبوت از سری Modern Warfare نیز توسط Infinity Ward توسعه پیدا کرد که بسیار موفقیتآمیز و با کیفیت بودند، اما نتوانستند به اندازهی سه نسخهی اصلی بدرخشند. در سال 2008 بود که یک بازی دیگر از سری Call of Duty به نام World at War با تمرکز روی جنگ جهانی دوم عرضه شد و از آن پس و تا سال 2017 دیگر و عرضهی بازی Call of Duty: World War 2 دیگر شاهد وارد شدن این سری به بازه زمانی جنگ جهانی دوم نبودیم.
در ادامه شاهد وارد شدن سری کالاف دیوتی به دنیای تکنولوژیهای مدرن و حتی ورود به فضا و جنگهای فضایی بودیم. استودیو Treyarch در سال 2010 یک سهگانهی جدید به نام Black Ops را بهوجود آورد که این بازی نیز یک موفقیت بزرگ برای Acitivison بود و در ادامه Black Ops 2 عرضه شد تا برای اولین بار، تکنولوژیهای بسیار پیچیده و عظیم را در این سری ببینیم. این بازی نیز عملکرد موفقی داشت، اما نسخههای بعدی آن یعنی Black Ops 3 و 4 و Cold War نتوانستند تا از لحاظ کیفی حرفی برای گفتن داشته باشند و سه تا از ضعیفترین بازیهای سری کالاف دیوتی لقب میگیرند.
در سال 2013 بود که اولین نسخهی نسل هشتمی سری بازی کالاف دیوتی با نام Ghosts که توسط Infinity Ward توسعه داده شده بود، عرضه شد و از همه لحاظ یک عقبگرد برای این سری محسوب میشد. این بازی آنقدر ضعفهای ریز و درشت داشت که خشم طرفداران را برانگیخت و آن چیزی نبود که از استودیو Infinity Ward انتظار میرفت. اما در سال 2014 شاهد عرضهی بازی Call of Duty: Advanced Warfare توسط استودیو تازهکار Sledgehammer بودیم که در گذشته در ساخت برخی از نسخههای این سری با استودیوهای دیگر همکاری داشتند و حال یک بازی جدید از این سری را به طور کامل توسعه داده بودند.
همانطور که از اسم بازی میشد فهمید، Advanced Warfare ما را به آیندهای نهچندان دور میبرد و شاهد جنگهای فوق پیشرفتهای بودیم که در گذشته در این سری مشاهده نشده بود. کوین اسپیسی (Kevin Spacey) وظیفهی ایفای نقش آنتاگونیست این بازی و تروی بیکر (Troy Baker) نیز در نقش پروتاگونیست حضور داشتند و بازی آنقدر خوب و با کیفیت بود که توانست مزهی تلخ بازی Ghosts را تاحدودی از بین ببرد. در ادامه استودیو Infinity Ward کنترل را باری دیگر به دست گرفت و بازیبازها را وارد جنگهای فضایی کرد! بله، اینبار شما در بازی Call of Duty: Infinity Warfare در میدان جنگهای فضایی حضور داشتید!
در ابتدا و پس از معرفی شدن Infinite Warfare، واکنشها بسیار منفی بود و طرفداران دوست نداشتند تا سری بازی که در ابتدا کار خود را با جنگهای جهانی شروع کرده بود، وارد فضا شود و اعتقاد داشتند که این بازی در حال فاصله گرفتن از ریشههای خود است. اما در نهایت این بازی در سال 2016 عرضه شد و به عقیدهی بسیاری از بازیبازها و منتقدین، یک تجربهی کاملا هیجان انگیز و منحصر به فرد در این سری بود. در نهایت و پس از عرضه دو بازی ریبوت Call of Duty Black Ops: Cold War و Call of Duty: Modern Warfare در نسل هشتم و نهم، استودیو Sledgehammer دست به کار شد و نسخهی دیگر از سری بازی کال آو دیوتی را در زمان جنگ جهانی دوم و برای پلتفرمهای نسل نهمی توسعه داد.
این بازی که Call of Duty: Vanguard نام داشت، جنگ جهانی دوم را از دید چند شخصیت و در موقعیتهای مختلف نشان میداد و در هر مرحله، باید به خاطرات یکی از این شخصیتها از جنگ جهانی سفر میکردید. این بازی علیرقم اینکه کیفیت بسیار بالایی را در زمینهی گرافیک بصری و گیمپلی ارائه میداد و پر شده بود از صحنههای اکشن و پر زد و خورد، کیفیت لازم را در زمینهی داستانگویی و همچنین بخش چند نفره نداشت و تبدیل به یکی از ضعیفترین نسخههای این سری بازی شد تا طرفداران بیشتر از گذشته، خشمگین و ناراحت شوند.
میزان فروش سری بازی Call of Duty چقدر است؟
اولین بازی سری کالاف دیوتی در سه سال اول عرضه در ایالات متحده آمریکا، حدود 800 هزار نسخه فروش کرد و 30 میلیون دلار برای سازندگان درآمد داشت. در ادامه و در بین سالهای 2003 و 2006 بازی در بین 13 بازی پرفروش پلتفرم پی سی قرار گرفت و تا پایان سال 2013 موفق شد تا 4.5 میلیون نسخه فروش را به ثبت برساند. همچنین یک نسخهی HD از بازی به عنوان اشانتیون در کنار بازی Modern Warfare 2 قرار گرفت که روی ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3 عرضه شد و به عقیدهی طرفداران، این نسخهی HD از بازی آنچیزی نبود که از آن توقع میرفت.
تا پایان ماه آوریل 2021، سری کالاف دیوتی در مجموع موفق تا به میزان فروش 400 میلیون نسخه برسد و توانست به عنوان پرفروشترین بازی شوتر اول شخص در کتاب گینس ثبت شود. با توجه به اینکه هرسال شاهد عرضهی یک نسخهی جدید از این سری هستیم، این میزان فروش تعجب برانگیز نیست و حتی در سالهای آینده بیشتر هم خواهد شد. این سری بازی هماکنون رتبهی چهارم لیست پرفروشترین بازیهای تاریخ هم تصاحب کرده و به عنوان یکی از موفقترین بازیهای عرضه شده در ایالات متحده آمریکا شناخته میشود.
چرا باید نسخههای اول سری بازی Call of Duty را تجربه کنیم؟
شاید اگر از دسته گیمرهای تازهکار باشید، با خود بگویید که با وجود نسخههای جدید مانند Call of Duty Black Ops: Cold War و Call of Duty: Vanguard و البته نسخههای بتل رویال Call of Duty Warzone و Call of Duty Mobile، چه لزومی دارد که به تجربهی نسخههای قدیمی بپردازیم. بسیاری از گیمرها، عادت به تجربهی بازیهای قدیمی با کیفیت بصری پایین و گیمپلی تاریخ مصرف گذشته ندارند. اما سری کالاف دیوتی از آن دسته عناوینی محسوب میشود که موفقیت عظیم خود در زمان حال را مدیون نسخههای اول خود است و با نزدیک شدن به بیستمین سالگرد عرضه این بازی، بهتر است که نگاهی به نسخههای اول این سری نیز بیاندازیم.
آیا از اطلاعاتی که در مورد تاریخچهی سری ندای وظیفه یا کالاف دیوتی (Call of Duty) بهدست آوردید راضی بودید؟ به نظر شما بهترین بازی شوتر اول شخص تاریخ متعلق به کدام یک از عناوین این سبک است؟ همچنین در بخش کامنت به ما بگویید که بهترین تجربهای که در سری کالاف دیوتی داشتید مربوط به کدام نسخه میشود و از خاطرهانگیزترین لحظههای این سری نیز برایمان تعریف کنید.
در ادامه برای مطالعه جدیدترین مقالات بازی با مجله لیویتو همراه باشید.