اخبارکنسول‌هاگیم تک

قابلیت افزایش نرخ تصویر برای بازی‌های نسل‌های گذشته در XBOX Series X

ایکس باکس سری ایکس (Xbox Series X )به تازگی از طرف مایکروسافت یک آپدیت جدید دریافت کرده و توی اون قابلیتی به این کنسول اضافه شده که بازی‌های نسل گذشته رو با نرخ تصویر یا همون FPS بالاتر اجرا کنه! امروز به جزییات این قابلیت می‌پردازیم پس با لیویتو همراه باشین.

نرخ تصویر یا FPS چیست؟

یکی از مهمترین آیتم‌هایی که موقع اجرا بازی بهش توجه می‌شه نرخ تصویر یا FPS که نشون می‌ده چقدر اون بازی روی سیستم بهتر اجرا می‌شه!‌ FPS یا Frame per Seconds در واقع نشون دهنده اینه که در هر ثانیه چند فریم تصویر توسط سیستم پردازش و تولید می‌شه.

تفاوت میزان تصویر‌های تولید شده در نرخ تصویر بیشتر
تفاوت میزان تصویر‌های تولید شده در نرخ تصویر بیشتر

FPS در بازی‌های رایانه‌ای چه تاثیری دارد؟

هرچقدر این نرخ بالاتر باشه در واقع بازی خیلی نرم‌تر یا به اصطلاح Smooth اجرا می‌شه و کم بودن این نرخ این حس رو به مخاطبین می‌ده که سیستم توانایی اجرای بازی رو نداره.

اخیرا بعد از انتشار بازی پر سر و صدای سایبر پانک (Cyber Punk) که روی کنسول‌های نسل هشتم و نهم سونی و پلی استیشن و همچنین کامپیوتر عرضه شد،‌این بازی روی کنسول‌های XBOX ONE S و PS4 با FPS زیر ۲۰ اجرا می‌شد که با توجه به اول شخص بودن بازی کاملا غیر قابل بازی کردن بود!

این مساله صدای گیمر‌های جهان رو درآورد و به سازنده بازی این اتهام رو زدن که با اینکه شما می‌دونستین این بازی روی کنسول‌های ضعیف‌تر قابلیت اجرای صحیح رو نداره اون رو فروختین بدون این‌که هیچ بهینه سازی خاصی رو انجام بدین که در نتیجه این اتهامات این بازی از فروشگاه سونی هم حذف شد و از طرفی سونی اقدام به برگردوندن پول خریداران بازی کرد.

ایکس باکس شوکیس 2023: بازی Persona 3 Reload رسما معرفی شد – عرضه در سال 2024
بخوانید

همه اینا نشون‌دهنده اهمیت FPS برای گیمر‌هاست و اونا دوست دارن که این نرخ هرچقدر که می‌شه بیشتر باشه.

مقایسه نرخ فریم ۶۰ و ۱۲۰ در سرعت بالای بازی
مقایسه نرخ فریم ۶۰ و ۱۲۰ در سرعت بالای بازی

پشتیبانی از بازی‌های نسل‌های گذشته در XBOX و Playstation

ایکس باکس و پلی استیشن در نسل جدید کنسول‌های خودشون قابلیت اجرای بازی‌های نسل گذشته رو جا دادن که توسط اون به عنوان مثال می‌تونین بازی‌های پلی استیشن ۴ خودتون رو در پلی استیشن ۵ هم بازی کنین و این یک نقطه قوت محسوب می‌شه. البته XBOX Series X پارو از این هم فراتر گذاشته و کلیه کنسول‌های قبل خودش رو پشتیبانی می‌کنه در حالی که در پلی استیشن از این خبرا نیستو بازی های قبل از PS4 فقط به شکل بازی ابری و با اشتراک PS Now ممکنه! یعنی اگر شما یک دیسک بازی پلی استیشن ۳ رو داشته باشین نمی‌تونین رو پلی استیشن ۵ ازش استفاده کنین!

نرخ تصویر بالاتر در نسل نهم کنسول‌های بازی

یکی از قابلیت‌های جدیدی که در کنسول‌های نسل نهمی دیده می‌شد پشتیبانی از نرخ تصویر ۱۲۰ هرتز بود که البته انگار این قابلیت بیشتر فقط برای درگاه خروجی تصویرش بوده چون که بازی‌هایی که در حال حاضر برای این نسل ارائه شده تقریبا هیچکدوم روی ۱۲۰ فریم اجرا نمی‌شن! همینطور حتی بازی‌های میان نسلی مثل Spider man : Miles Morales هم در صورت استفاده نکردن از قابلیت Ray Tracing با نرخ ۶۰ فریم اجرا می‌شن و در صورت روشن کردن قابلیت Ray Tracing این نرخ به عدد ۳۰ تنزل پیدا می‌کنه!

ارائه آپدیت بهینه سازی برای بازی‌های انحصاری سونی

ولی خوب چیزی که واضحه افزایش بی‌نظیر قدرت سخت‌افزار کنسول‌ها نسبت به نسل قبل بوده و به همین علت سونی شروع به انتشار آپدیت برای بازی‌های نسل قبلش کرد. آپدیت‌هایی که باعث می‌شه بازی‌هایی که روی پلی استیشن ۴ به صورت ۳۰ فریم اجرا می‌شدن روی پی اس ۵ به شکل ۶۰ فریم اجرا بشن که اخیرا آپدیتی که برای God of War 4 و The Last Of Us 2 منتشر شد ، نشون داد که لذت بازی کردن با نرخ ۶۰ فریم این بازی‌ها چقدر بیشتره و حسابی مورد توجه قرار گرفت.

ایکس باکس از عدم حضور خود در The Game Awards می‌گوید
بخوانید
پوستر بازی God of War 4
پوستر بازی God of War 4

معرفی قابلیت FPS BOOST در ایکس باکس

دیروز و در تاریخ ۱۹ فوریه ۲۰۲۱ مایکروسافت در آپدیت خودش یک قابلیتی با نام FPS BOOST رو برای کنسول‌های جدیدش ارائه کرد که به وسیله اون و از طریق سخت‌افزار و خود کنسول این قابلیت به گیمرها داده می‌شه که بازی‌هایی که روی نسل قبل با نرخ تصویر ۳۰ فریم یا ۶۰ فریم اجرا می‌شدند در کنسول‌های جدید نرخ تصویری بالاتر داشته باشن که حسابی قابلیت حیرت انگیزیه!

قابلیت FPS Boost چیست؟

این قابلیت یعنی اینکه دیگه لازم نیست شرکتی برای بازی خودش آپدیتی ارائه کنه که FPS بالاتری رو ارائه کنه، خود کنسول این قابلیت رو داره که هر بازی نسل گذشته‌ای رو با توجه به اون بازی روی ۶۰ یا ۱۲۰ فریم اجرا کنه و این برای گیمر‌ها خیلی خبر خوشحال کننده ای!

چرا FPS Boost برای گیمر‌ها خوشحال کننده است؟

دلیل این خوشحالیم اینه که بعضی از شرکت‌های بازی‌سازی اقدام به فروش آپدیت نسل جدید می‌کنن و یا اینکه برنامه فروش این آپدیت رو برای نسل‌های بعد به عنوان نسخه ریمستر (Remaster) داشتن و حالا با این قابلیت کنسول دیگه اصلا نیازی به خرید این آپدیت‌ها وجود نداره و شما می‌تونین با فعال کردن کردن گزینه FPS Boost توی کنسول XBOX Series خودتون بازی‌های نسل‌های قبل رو با کیفیتی FPS بالاتر تجربه کنین!

البته این قابلیت بدون سر و صدای خبری و به صورت سورپرایز منتشر شد و باید عکس‌العمل شرکت‌های بازی‌سازی نسبت به این قابلیت رو ببینیم چون قطعا برخی شرکت‌ها تصمیم به فروش آپدیت بهینه سازی بازی داشتن که حالا با این قابلیت تمام نقشه‌هاشون نقش بر آب شده!

Diablo 4 در سال ۲۰۲۳ عرضه می‌شود؛ تریلر جدید گیم‌پلی را تماشا کنید
بخوانید
معرفی قابلیت Backward Compatibility در Xbox Series X

رقابت سونی و مایکروسافت در پشتیبانی از نسل‌های گذشته

تیم Backward Compatibility یا همون پشتیبانی از نسل‌های گذشته ایکس باکس واقعا عملکرد بی‌نظیری رو داشته و تاحالا همه بازی‌های نسل گذشته روی نسل‌ جدید کنسول‌های این شرکت بدون‌ مشکل اجرا شده در حالی که روی پلی استیشن ۵ دیده شده که موقع اجرا بازی‌های PS4 تصویر بازی دچار مشکل شده و یا به صورت ناخودآگاه بازی بسته شده! حالا باید ببینیم که تیم Backward Compatibility شرکت سونی نسبت به این خبر چه واکنشی رو نشون می‌ده و آیا ممکنه قابلیتی شبیه به این به پلی استیشن ۵ اضافه بشه یا که نه.

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محافظت شده توسط الگریتم کپچا *Captcha Plus loading...

دکمه بازگشت به بالا