اختصاصی لیویتواسلایدشوپیشنهاد سردبیرچه‌طور بازی کنیم؟دانستنی‌های گیمیفهرست‌ها

فکت های بازی جی تی ای | حقایقی از سری GTA که قبلا آنها را نمی‌دانستید

۲۵ فکت جالب درباره سری بازی‌های GTA

هفته گذشته اولین تریلر بازی جی تی ای ۶ به‌طور رسمی منتشر شد و با بیش از صد میلیون بازدید، باز هم رکوردشکنی کرد. پس از انتشار این ویدئو، بحث و صحبت درباره احتمالات و ویژگی‌های این بازی تمامی ندارد و همگی سعی می‌کنند تا به‌هر شکلی که شده، فاصله زمانی خود را با GTA جدید کم‌تر کنند. معرفی نسخه جدید جی تی ای باعث شد تا ما هم به فکر مهم‌ترین دانستنی‌های این فرنچایز بیفتیم و جالب‌ترین فکت های بازی جی تی ای را باهم بررسی کنیم. در ادامه با مجله لیویتو همراه باشید.

دست‌کم ۲۷ سال از انتشار نخستین عنوان جی تی ای با نام Grand Theft Auto 1 می‌گذرد و در طول این زمان، راکستار با پیشرفت تکنولوژی و تلاش زیاد سازندگان خود، تغییرات بسیار زیادی را در سری جی تی ای به‌وجود آورده؛ از تغییرات در سبک و میدان دید بازی تا روایت و گیم‌پلی.

فکت های بازی جی تی ای

با این‌حال، تغییرات انقلابی یا تکاملی، باگ‌ها و مشکلات، رویدادهای دنیای واقعی و گذر زمان، باعث رخ دادن اتفاقات متنوعی در روند توسعه یک بازی می‌شوند و حتی کمپانی بزرگی مثل راکستار هم از این قایده مستثنا نیست. در این میان، همه حقایق درمورد یک بازی به‌دلیل یک یا چند اتفاق به‌وجود نیامده‌اند و گاهی برای جذاب‌تر شدن هر یک از این عناوین، کمی خلاقیت و اشاره به دنیای بیرون می‌تواند بهینه باشد.

در این مقاله قرار است ۲۵ فکت جی تی ای را که هرکدام به روشی تجربه ما از بازی‌ها را دست‌خوش تغییر کرده است، برای شما بازگو کنیم.

۱-اصالت کدهای تقلب

فکت های بازی جی تی ای

ممکن است به زمانی که از نسخه‌های مختلف بازی‌های جی تی ای لذت می‌برده‌اید فکر کنید و خاطراتی برای‌تان زنده شود. اما پس از آن به کدهای تقلب‌ فکر می‌کنید که بازی‌ها را بسیار هیجان‌انگیزتر از حالت طبیعی نشان می‌دادند. حتی برخی از افراد غیر گیمر هم بازی جی تی ای را با کدهای تقلبی که داشته یاد می‌کنند. اما داستان پشت این کد‌های تقلب چیست؟

داستان بازی های جی تی ای | داستان همه نسخه‌های GTA تاکنون
بخوانید

از تقریبا ۲۰ سال گذشته، توسعه‌دهندگان مختلفی از ابزار و تکنولوژی‌هایی برای تست مراحل مختلف گیم‌پلی بازی خود بی‌بهره بودند. به‌همین دلیل مجبور می‌شدند تا زمان زیادی را صرف اجرا مراحلی از بازی باشند تا به قسمتی که می‌خواستند امتحان کنند، برسند. میزان وقتی که بر سر این کار تلف می‌شد، سازندگان را وا داشت تا خطوط کدی را در بازی و برنامه آن بگنجانند تا هرچه سریع‌تر با قابلیت‌هایی مثل حالت خدا یا شکست‌‌ناپذیری، سریع‌تر به هدف خود برسند. اما کمپانی راک‌استار پس از استفاده از این قابلیت، امکان استفاده از آن‌ها برای بازیکنان را هم فراهم ساخت و حتی کدهای جدیدی هم در قالب سرگرمی برای گیمرها طراحی کرد.

۲-جی تی ای یا Race-n-Chase؟

فکت های بازی جی تی ای

در سال ۱۹۹۵ توسعه جی تی ای برای اولین بار با نام پیشین Race-n-Chase آغاز شد. ابتدا ایده اولیه از این بازی، یک عنوان ریسینگ بود که شما در نقش پلیس به تعقیب دزدها می‌پرداختید. اما هسته اولیه این بازی کمی احمقانه و حوصله‌سر بر به‌نظر می‌رسید. به‌همین دلیل بازی چند بار از خطر کنسل شدن گذشت و پس از آن، با عنوان Grand Theft Auto ابتدا برای کامپیوترهای شخصی و سپس برای پلی استیشن ۱ منتشر شد.

به‌طور ریشه‌ای، بازی جی تی ای حالتی با نام Cops-n-Robbers داشت؛ جایی که شما می‌توانستید به‌عنوان هر دو طرف بازی را تجربه کنید و بازی به‌صورت خطی طی می‌شد. یک بازی ماموریت محور که هیچ تمرکزی روی یک جهان بزرگ نداشت. اما تمام این برنامه ریزی‌ها با مشاهده یک باگ تغییر کرد؛ هنگامی که ماشین پلیس از خط جاده اصلی عبور می‌کرد و این چیزی نبود که سازندگان هدف‌اش را داشته باشند. اما در هر حال، همین نکته بازی را جذاب‌تر می‌کرد. در نهایت، سازندگان بازی تصمیم گرفتند تا ما فقط به‌عنوان جنایت‌کار و سارق‌ها بازی کنیم؛ تا کسانی که به‌دنبال دستگیری آن‌ها بودند.

قیمت اشتراک GTA+ به‌طور ناگهانی به 7.99 دلار در ماه افزایش یافت
بخوانید

۳-بازی Pac-Man یکی از سازندگان جی تی ای بود

فکت های بازی جی تی ای

به‌گفته دیو جونز (Dave Jones) بازی پک‌من فارغ از میدان دید از بالا به پایین بازی، اصلی‌ترین منبع الهام جی تی ای بود. به این نکته فکر کنید که رد شدن از روی مردم با ماشین خود یا فرار از دست پلیس، چه‌قدر می‌تواند شبیه خوردن نقطه‌ها یا فرار از روح‌های داخل بازی باشد.

این دقیقا همان چیزی بود که می‌توانست ایده یک بازی پر از خشونت و کارهای غیراخلاقی را به استودیو راکستار نورث یا همان DMA Design سابق بدهد.

۴-لوسیا شاید اولین کاراکتر اصلی زن در جی تی ای نباشد!

فکت های بازی جی تی ای

نسخه PC بازی اول دارای هشت شخصیت قابل کنترل، تشکیل شده از چهار مرد و چهار زن بود. اگرچه تقریبا هیچ تفاوت بصری بین هیچ‌کدام از آن‌ها وجود نداشت و صداگذاری خاصی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده بود، نسخه پلی استیشن Grand Theft Auto 1 فقط شخصیت‌های مرد را در اختیار گیمرها قرار می‌داد.

حالا با معرفی جی تی ای ۶، شاید اولین کاراکتر زن را در این فرنچایز کنترل کنیم. اما می‌توانیم از آن چهار نفر بگذریم؟ نظر شما چیست؟

۵-جی تی ای در دنیای واقعی

فکت های بازی جی تی ای

جی تی ای اصلی دارای دو بسته الحاقی بود که لندن را به‌تصویر می‌کشید؛ اولی در سال ۱۹۶۹ و دومی در سال ۱۹۶۱. این تنها زمانی است که یک بازی GTA از نام واقعی یک شهر و مکان استفاده کرده و همچنین تنها عنوانی که خارج از کشور آمریکا در جریان بود. نکته جالب‌تر این که این‌ها اولین بازی‌های GTA هستند که سم و دن هاوزر هردو روی‌شان کار کردند پیش از آن که دیو جونز استودیو را ترک کند.

بازی Grand Theft Auto 6 در زمان عرضه، روی PC در دسترس نخواهد بود
بخوانید

۶-دنیایی نو، نام‌هایی نو

شاید از خود بپرسید که چرا از ابتدا، راکستار سعی کرده تا از استفاده از نام‌های واقعی برای مکان‌ها یا گروه‌ها در بازی جی تی ای پرهیز کند. درمورد این فکت جی تی ای به‌گفته خود کمپانی، آن‌ها از نام‌های جدید بهره بردند تا خلاقیت بیش‌تری برای ساخت دنیای داخل بازی داشته باشند؛ هرچیزی که محدودیت‌های دنیای واقعی را برای راکستار کم‌تر می‌کرد، می‌توانست مورد استفاده قرار بگیرد.

با این که راکستار تایید کرده که تغییر نام‌ها دلایل قانونی نداشته‌اند، اما تغییرات خاص‌تری مانند تغییر نام FBI به FIB می‌توانست این کمپانی را از دردسرهای بزرگ نجات دهد. با این که بازی‌های مختلفی از نام واقعی FBI استفاده کرده‌اند، تغییر نام این شرکت دست راکستار را برای به‌تصویر کشاندن نکات مختلف باز می‌گذاشت. هیچ‌کس قرار نبود فکر کند FIB اشاره‌ای به FBI ندارد و این‌گونه همه‌چیز به درستی انجام می‌گرفت.

۷-خودروهای آشنا، نام‌های بیگانه

دنیای جی تی ای پر از ماشین‌هایی است که آشنا به‌نظر می‌رسند، اما نام‌های آشنایی ندارند. نکته جالبی که درمورد جی تی ای باید بدانید این است که راکستار دنیای GTA را یک جهان تخیلی می‌داند. نظری که آن‌ها درمورد استفاده از برندهای واقعی دارند این است که این نام‌ها در یک دنیای خیالی به‌خوبی جای نمی‌گیرند و این را تصمیمی خلاقانه دانسته‌اند تا از نام‌های ساختگی و جدید برای خودروهای داخل بازی استفاده کنند.

اگرچه می‌دانیم که بسیاری از بازی‌ها به‌دنبال به‌دست آوردن گواهی از شرکت‌های سازنده خودرو و برند‌های مختلف می‌روند. اما راکستار از ابتدا برای این کار مشتاق نبوده است.

چرا فیلم جی تی ای هیچ‌وقت ساخته نمی‌شود؟
بخوانید

۸-لعنتی! دوباره شروع شد!

فکت های بازی جی تی ای

شاید برای طرفداران کارل جانسون (Carl Johnson) یا CJ جالب باشد که بدانند سی‌جی در مقایسه با همه کاراکترهای دیگر در فرنچایز جی تی ای، قابل شخصی‌سازی‌ترین شخصیت است؛ از لباس‌ها و اکسسوری‌های مختلف گرفته تا رفتن به باشگاه بدن‌سازی و روابط متنوع.

۹-پیرهن هاوایی آبی‌رنگ

شاید در طول انتشار عناوین مختلفی از جی تی ای هم، اشارات جالبی به کارل جانسون شده باشد. اما تامی ورستی (Tommy Vercetti) تنها کاراکتر کل فرنچایز است که هیچ اشاره‌ای، چه مستقیم و چه غیر مستقیم در دیگر بازی‌های جی تی ای به او نشده. تامی حتی در هیچ‌کدام از نسخه‌های دیگر جز Vice City به‌تصویر کشیده نشده و حالا با بازگشت دوباره فرنچایز به میامی (Miami)، می‌توانیم این احتمال را بدهیم تا دوباره او را ملاقات کنیم.

۱۰-استیون آگ و ترور فیلیپس

استیون آگ (Steven Ogg) بازیگر شخصیت ترور فیلیپس (Trevor Phillips) گاها برای این که بهتر بتواند نقش کاراکتر دیوانه و غیرعادی مثل ترور را ایفا کند، تنها با یک لباس زیر به ضبط و صداگذاری او می‌پرداخت. شاید این کار به‌وسیله بسیاری از افراد قابل درک نباشد. اما کسی چه می‌داند؟

۱۱-ند لوک و مایکل د سانتا

اگر در طول روند بازی دقت کرده باشید، مایکل (Michael De Santa) هنگامی که فردی در طرف راست او شروع به سخن گفتن کند، سرش را به سمت او برمی‌گرداند. این کار به آن دلیل است که ند لوک (Ned Luke) بازیگر مایکل، به‌طور مادرزادی از گوش سمت راست ناشنوا است.

۱۲-تنها نام GTA به راکستار کمک کرد

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید بودجه کلی راکستار برای ساخت جی تی ای ۵ بیش از ۲۶۵ میلیون دلار بود. اما جالب‌ترین فکت جی تی ای در این باره این است که پس از معرفی بازی Grand Theft Auto 5 و پخش تریلرهای این عنوان، راکستار تمام هزینه بودجه را تنها از پیش خرید‌های GTA 5 به خود برگردانند.

آمار نمایش تریلر Grand Theft Auto 6 از 150 میلیون بازدید گذشته است
بخوانید

۱۳-جی تی ای ۴ معنا واقعی یک نو‌آوری در فرنچایز بود

بازی جی تی ای ۴ اولین نسخه از سری بود که برای نخستین بار، فیزیک‌های آب، نورپردازی، فیزیک‌های ان‌پی‌سی‌ها و تعامل‌های واقع‌گرایانه را به فرنچایز جی تی ای آورد. نکته جالب‌تر این است که برای اولین بار از Ragdoll Physics استفاده کرد که باعث می‌شد کاراکتر‌های بازی پس از نقش بر زمین شدن، فقط به یک یا دو صورت مشابه پشت و رو نباشند. این‌گونه هر فاکتوری از محیط روی انیمیشن‌ها و فیزیک شخصیت‌ها تاثیر می‌گذاشت.

۱۴-کودکان در جی تی ای

شاید به این پی برده باشید که هیچ کودکی در بازی‌های جی تی ای وجود ندارد و دلیل واضحی هم دارد. اما درواقع تنها دو بار از شخصیت‌های کم سن در جی تی ای رونمایی شده که بار اول در Grand Theft Auto Vice City نوزادی به‌نام مری بف ویلیامز (Mary-Beth Williams) و بار دوم جیل وان کرستنبرگ (Jill Von Crastenburg) در عنوان Grand Theft Auto IV نمایش داده شدند.

با این‌حال، در تریلر اول بازی Grand Theft Auto VI و در صحنه Dirt Racing، تصویری از دو فرد نشان داده شد که کوتاه‌تر از بقیه به‌نظر می‌آمدند؛ کسانی که می‌توانستیم شباهت زیادی بین‌شان با افراد کم سن و سال‌تر پیدا کنیم. شاید این فقط در تریلر قابل مشاهده بوده باشد. اما همین نکته احتمال حضور افراد کم سن در جی تی ای ۶ را قوت می‌بخشد.

۱۵-برخی از جی تی ای نفرت دارند

در طول این ۲۷ سال، افراد مختلفی حتی سلبریتی‌ها از جی تی ای شکایت کرده‌اند و همین باعث شد تا راکستار ضرر زیادی از سوی دادگاه‌های پی در پی و شکایات متحمل شود. ضرر راکستار گیمز و البته کمپانی مادر یعنی Take-Two از این شکایت‌ها، ممکن است به کم‌تر از یک میلیارد دلار رسیده باشد.

داستان بازی گاد اف وار رگناروک : آخرالزمان نورس در کنار خدای جنگ یونان
بخوانید

از تصاویر خشونت علیه زنان گرفته تا صحنه‌های بدنام شکنجه؛ بازی جی تی ای ۵ موضوع جنجال عادلانه‌ای در زمان انتشار بود. اما شاید جالب‌ترین آن یک شکایت پرمخاطب بازی ویدئویی بود که بازی Rockstar را وارد آن کرد. بازیگران لیندزی لوهان (Lindsay Lohan) و ستاره ماب وایوز (Mob Wives)، کارن گراوانو (Karen Gravano) تلاش کردند تا از شرکت به دلیل استفاده از افرادی شبیه به آن‌ها در بازی شکایت کنند.

پرونده گراوانو ادعا می‌کرد که شخصیت آندره آ بوتینو (Andrea Bottino) به شدت شبیه او بوده و درحالی که لوهان استدلال می‌کرد که سازندگان بازی از مدلی شبیه به او برای تقلید از خود استفاده کرده‌اند، اما هردو شکایت درنهایت رد شدند. چراکه سازندگان از شباهت‌ها یا نام‌های واقعی افراد مشهور استفاده نکرده بودند. با این‌حال، ممکن بود بازیگران به نتیجه مطلوب‌تری امیدوار باشند، اما راکستار موفق شد از هرگونه عواقب قانونی واقعی در این مورد جلوگیری کند.

۱۶-جی تی ای ۵ از بسیاری از بازی‌های راکستار به‌طور کلی بزرگ‌تر است

فکت های بازی جی تی ای

هر کسی که بازی Grand Theft Auto 5 را بازی کرده باشد، می‌داند که نقشه درون‌بازی بسیار بزرگ است؛ جاه‌طلبی‌ راکستار برای ساخت شهر Los Santos، دلیل بزرگی است برای تبدیل این عنوان به یکی از بهترین بازی‌های تیراندازی جهان باز. با این حال، مقیاس بزرگ جاه‌طلبی آن با آشکار شدن این که نقشه‌اش بزرگ‌تر از GTA 4، GTA: San Andreas و Red Dead Redemption باهم است هم تثبیت شد.

چیزی که این واقعیت را به ویژه قابل توجه می‌کند، این است که هیچ یک از آن عناوین هنگام بازی هرگز کوچک به نظر نمی‌رسند. عنوان Red Dead Redemption که تنها سه سال پیش از آن منتشر شد، یکی از شگفت انگیز‌ترین عناوین Rockstar Games بود و بنابراین، این واقعیت که می‌توان آن را با دو عنوان دیگر Grand Theft Auto در کنار هم قرار داد و همچنان در مقابل جی تی ای ۵ کوچک‌تر نشان داده می‌شد، فوق العاده است. این نکته علاوه‌بر یکی از جالب‌ترین فکت های بازی جی تی ای، یک یادآوری است برای آن که چگونه جی تی ای ۵ استاندارد جدیدی را برای جهان‌های بزرگ از نظر مقیاس تعیین کرد.

تو بازی کن و من تماشا! | بهترین بازی‌ها برای تماشا کردن
بخوانید

۱۷-ند لوک هم مانند مایکل بازنشسته شده بود

فکت های بازی جی تی ای

همه بازیکنان بازی GTA 5 با شخصیت نمادین مایکل د سانتا آشنا هستند، اما چیزی که احتمالا فقط طرفداران سرسخت Grand Theft Auto می‌دانند، ارتباط منحصر به فرد بازیگر ند لوک با این شخصیت است. لوک که به تازگی پس از چند سال استراحت برای تمرکز بر پدر بودن به کار خود یعنی بازیگری بازگشته بود، خودش را یک بازیگر نیمه بازنشسته می‌دانست؛ درست مانند مایکل که یک جنایتکار نیمه بازنشسته بود.

با وجود پیوندهای واضح و این واقعیت که فراخوان بازیگری برای جی تی ای ۵ کاملا با بازگشت او به دنیای بازیگری همزمان شد، تقریبا این اتفاق نیفتاد؛ چراکه لوک به‌سادگی به‌دنبال کار روی یک بازی ویدئویی نبود. نگاهی به مواد تست‌های بازیگری وضعیت را برای لوک تغییر داد و واضح است که او به اندازه طرفداران، اکنون نسبت به این شخصیت پرشور احساس فوق العاده‌ای دارد. این امکان وجود دارد که ارتباط غافلگیرکننده او با مایکل بخشی از این باشد که چگونه نقش او را به گونه‌ای متفاوت ایفا کرده است.

۱۸-شاون فونتنو می‌توانست نقش فرنکلین را از دست بدهد

با توجه به اینکه شاون فونتنو (Shawn Fonteno) تا چه حد برای نقش فرانکلین عالی ظاهر شد، باورش سخت است که او در یکی از بهترین بازی‌های جهان نقش اصلی را از دست بدهد. با این حال، در ابتدا فونتنو هرگز قرار نبود چنین نقش بزرگی را در جی تی ای ۵ بازی کند و در واقع وظیفه یافتن بازیگر مناسب دیگری و آماده سازی آن‌ها برای ایفا این نقش را داشت.

بهترین بازی ها شبیه به جی تی ای کدام‌اند؟ بعد از GTA چی بازی کنیم؟
بخوانید

با توجه به نزدیکی او به نقش و پیشینه خود در لس آنجلس جنوبی، منطقی به نظر می‌رسید که فونتنو برای ایفا نقش خود فرانکلین مناسب بود و این دقیقا همان چیزی بود که درنهایت اتفاق افتاد. با یک دهه آینده‌نگری، تصور این که شخص دیگری به جای فونتنو چقدر راحت نقش قهرمان نمادین را بازی می‌کرد، عجیب‌تر می‌شود.

۱۹-راکستار برای بهبود بازی به یک مود ساز پول داد

کمپانی راکستار گیمز همیشه رابطه خوبی با مود ساز‌های جی تی ای نداشته است و حتی امروزه نیز برخی از مودهای بد GTA 5 وجود دارد که بازیکنان باید از آن‌ها اجتناب کنند. اما این به این معنا نیست که استثنایی وجود ندارد؛ در سال ۲۰۲۱، گزارش شد که یک مود ساز بازی جی تی ای ۵ پس از کشف راهی برای کاهش ۷۰ درصدی زمان بارگذاری بازی، به دلیل این که توسعه‌دهندگان می‌خواستند آن را در بازی واقعی پیاده‌سازی کنند، حدود ۱۰ هزار دلار پول دریافت کرد.

علاوه بر ذکر در پچ یادداشت‌های ۱.۵۳ و قدردانی بازیکنان از این که اکنون می‌توانستند از بازی با زمان انتظار بسیار کاهش یافته لذت ببرند، مود ساز‌ احتمالا در زمان ساخت مود بسیار بیشتر از آن‌چه انتظارش را داشت پول دریافت کرد. با توجه به اینکه جامعه مودینگ در بازی‌هایی مانند جی تی ای ۵ نقش مهمی برای زنده نگه داشتن آن‌ها ایفا می‌کنند، طرفداران می‌توانند از این اتفاقات مثبت نهایت لذت را ببرند.

۲۰-گنگ‌های واقعی در ساخت جی تی ای ۵ نقش داشتند

یکی از جالب‌ترین فکت های بازی جی تی ای این است که کمپانی راکستار سعی کرد تا برای توسعه این نسخه خارج از چهارچوب فکر کند؛ مهم‌ترین بخشی که از این کار تاثیر دید، استخدام صداگذارها و بازیگران بود. راکستار سعی کرد تا برای طبیعی‌تر نشان دادن حرکات، دیالوگ‌ها و تعاملات با گروه‌های مختلف در بازی، از اعضا گنگ‌های واقعی در توسعه بازی استفاده کند.

استریم رول پلی چیست؟
بخوانید

سازندگان معمولا به آن‌ها اجازه می‌دادند تا خط‌های جدیدی که به‌نظرشان جالب می‌آمد را به بازی‌نامه اضافه کنند و این‌گونه بود که این حرکت، هرچقدر هم که غیرعادی و عجیب بود، اما در طبیعی‌تر شدن روند بازی و البته روایت اثر زیادی گذاشت.

۲۱-مایکل و ترور بدتر از همیشه!

در کانسپت اصلی بازی، ترور و مایکل قرار بود بسیار بدجنس‌تر از چیزی که در بازی جی تی ای ۵ دیده بودید باشند. این‌طور که در کد‌ها و فایل‌های بازی دیده شده، مایکل قرار بود وحشی‌تر باشد و حتی در یکی از ماموریت‌ها، سرایدار ساختمان FIB را بکشد. در این میان، ترور هم می‌توانست با این همه خصوصیات بد، نژادپرست هم باشد.

۲۲-اشاره‌هایی به دیگر بازی‌های راکستار

یک فکت جی تی ای که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، مربوط به اشاره‌هایی است که بازی جی تی ای ۵ به دیگر فرنچایز‌های ساخته شده به‌وسیله راکستار می‌کند. در خانه مایکل در Rockford Hills، می‌توانید عکسی از مایکل و همسرش اماندا (Amanda) را مشاهده کنید که درحال صرف شام با یکی از کاراکترهای بازی Max Payne 3 هستند. همین‌طور در خانه فرنکلین (Franklin Clinton) کتابی با اشاره به بازی Red Dead Redemption وجود دارد.

۲۳-کاور آرت‌های فرنچایز جی تی ای

فونت و کاور آرت سری بازی‌های جی تی ای حالا برای خود تبدیل به یک سبک شده و برای طرفداران‌اش هیچ‌وقت قدیمی نمی‌شود. یکی از جالب‌ترین نکات راجع به کاور یکسان همه بازی‌های جی تی ای این است که یک بالگرد در سمت چپ و بالا هرکدام از آن‌ها دیده می‌شود. اما تنها نسخه‌ای که از این قایده مستثنا است، نسخه Chinatown Wars نام دارد.

بهترین بازی های راک استار گیمز کدام‌اند؟ فهرست بهترین‌های Rockstar Games
بخوانید

۲۴-گفتگو با شخصیت‌های غیرقابل کنترل

فکت های بازی جی تی ای

شاید بازی Red Dead Redemption 2 در میان دیگر عناوین راکستار، بهترین سیستم گفتگو را داشته باشد، سیستمی که با سطح افتخار یا Honor System بازی در ارتباط است و گیمرها هر گونه که بخواهند از آن استفاده می‌کنند. اما در بازی جی تی ای ۵ با فشار دادن دکمه‌ای خاص (دکمه سمت راست دی‌پد) می‌توانید با NPC‌های داخل بازی حرف بزنید.

هرکدام از شخصیت‌های بازی به‌نوعی با ان‌پی‌سی‌ها خوش و بش می‌کنند؛ مایکل معمولا به افراد سلام می‌کند و با دو بار فشار دادن بیش‌تر، یک نکته مثبت درباره آن‌ها می‌گوید. با این‌حال اگر برای بار سوم این کار را انجام دهید، مایکل به طرف مقابل توهین خواهد کرد.

فرنکلین هم دقیقا همانند مایکل رفتار خواهد کرد. اما ترور با تنها اولین باری که برای تعامل با کاراکترها آن دکمه را می‌فشارید، به آن‌ها توهین می‌کند. اگرچه اگر طرف مقابل زن باشد، او هم کمی مهربانانه‌تر رفتار خواهد کرد.

۲۵-تغییرات خاص بازی Grand Theft Auto 2

فکت های بازی جی تی ای

آخرین فکت جی تی ای را با دومین ورودی فرنچایز آغاز می‌کنیم؛ عنوانی که توانست برای اولین بار سیستم شب و روز را به سری بازی‌های جی تی ای اضافه کند. همه‌چیز به تغییر شب و روز ختم نمی‌شد؛ جی تی ای ۲ کامیون‌های مفصلی، چراغ‌های جلو روشن و چراغ ترمز را هم به بازی افزود. اما یکی از بهترین تغییرات دنباله جی تی ای نسبت به بازی اول، سیستم سیو یا ذخیره‌سازی بازی بود.

در این مقاله ما سعی کردیم تا ۲۵ فکت برتر بازی جی تی ای را برای شما بازگو کنیم. امیدواریم از خواندن آن لذت برده باشید. جی تی ای فرنچایزی است که در همان سال‌های اولیه خودش را در دل هر گیمری جا کرد و این موفقیت‌ها برای راکستار حالا با ۲۷ ساله شدن Grand Theft Auto از همیشه بیش‌تر شده.

آمار نمایش تریلر Grand Theft Auto 6 از 150 میلیون بازدید گذشته است
بخوانید

نظر شما چیست؟ با کدام نسخه جی تی ای بیشتر خاطره دارید؟ برای‌مان بنویسید.

برای خواندن آخرین دانستنی‌ها و پشت صحنه‌های ویدیو گیم همراه لیویتو باشید.

همچنین فراموش نکنید که برای استریم کردن یا تماشای استریم باکیفیت با اینترنت نیم‌بها می‌توانید از لیویتو استفاده کنید.

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام
    تو یک قسمت گفتید تامی تو هیچ نسخه ای از gta غیر از vice city نبوده که اشتباهه.
    تو gta san andereas یک جا cj میره سر قبر تامی که بعد تامی زنده میشه و می خواد cj رو بکشه و باید بکشینش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محافظت شده توسط الگریتم کپچا *Captcha Plus loading...

دکمه بازگشت به بالا